To, že se automobilky čím dál častěji věnují i alternativním dopravním prostředkům není žádnou novinkou. Velkoměsta po celém světě řeší čím dál tím složitější dopravní situaci, šílenou kvalitu ovzduší a nemožnost mít kde zaparkovat. Vypadá to, že automobilky cítí velkou mezeru na trhu a každá chce být připravena nabídnout své vlastní řešení.
Novinkou na trhu alternativních dopravních prostředků je Ford, který investoval 100 milionů dolarů do již rozjetého koloběžkového startupu Spin. Za v přepočtu 2,2 miliardy korun Ford vlastní sharingovou firmu s elektrickými koloběžkami, které zvláště ve Spojených státech zažívají neuvěřitelný rozmach a právě Spin již úspěšně funguje v devíti městech a pěti univerzitních kampusech napříč Spojenými státy.
Koloběžkový projekt Spin vznikl teprve před pár měsíci s plánem poskytovat svou službu na více než 60ti trzích. Právě podpora (a to zejména finanční) ze strany Fordu by měla dopomoct k dalšímu šíření služby a to až za hranice Spojených států. Jedním z kontinentů, na které by projekt Spin rád zamířil je i Evropa, a při troše štěstí se těchto koloběžek dočkáme i v samotné Praze.
Pro automobilku Ford se jedná o jeden z mnoha kroků, díky kterým nechce promeškat příležitosti budoucnosti. Elektrické koloběžky tedy doplní sharingová kola Ford GoBike, které automobilka představila v minulosti a všechny tyto sdílené projekty pokračují ruku v ruce s vývojem samořiditelných vozů, na kterých Ford také pracuje.
Ekononomika i zájem o tyto netradiční dopravní prostředky je však ve Spojených státech jiná, než u nás, a tak bude zajímavé sledovat budoucnost těchto projektů. O vstup na český trh se pokusil již konkurenční projekt Lime, který se také zabývá sdíleným elektrických koloběžek, které dorazily do Prahy ke konci minulého měsíce.
Koloběžky však nebyly přivítány zrovna přívětivě a zatím řeší spíše problémy, dle radnice je jejich provoz nebezpečný a ohrožuje obyvatele i návštěvníky Prahy. A jaký názor máte vy? Vnímáte tyto prostředky jako vhodný doplněk k městské přepravě a nebo se podle vás jedná o nebezpečnou a nevhodnou věc? Budeme rádi, když nám své názory sdělíte v komentářích.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.