BMW M GmbH právě dokončuje novou kapitolu v historii svých atraktivních vysokovýkonných sportovních vozů, ztělesněnou raným prototypem připravované vlajkové lodi, testovaným na portugalském závodním okruhu Estroril. Hlavním posláním nového BMW M8 Coupé je povýšit dynamické schopnosti, agilitu a preciznost sportovního vozu na zcela novou úroveň.
Vývoj nového BMW M8 probíhal na závodním okruhu, odkud zamíří přímo na silnice. Právě zde nový automobil také nasál rozsáhlé znalosti divize BMW M GmbH v oblasti motorsportu a zejména zkušenosti získané při vývoji BMW M8 GTE. Rozhodnutí vyvíjet sériový model současně se závodním BMW M8 GTE, které se již zúčastnilo Šampionátu vytrvalostních závodů WEC a severoamerických vytrvalostních závodů IMSA WeatherTech SportsCar Championship, umožnilo zaměřit koncept vozu, vývoj pohonné jednotky a podvozku přímo na maximální výkony a okruhové vlastnosti.
Nové BMW M8 bude pohánět vidlicový osmiválec s technologií M TwinPower Turbo. Vysokootáčková pohonná jednotka generuje maximální výkon přesahující 440 kW/600 k, který přenáší na silnici prostřednictvím nového, pro M8 specificky naladěného pohonu všech kol M xDrive.
Vývoj nového BMW M8 se soustředil na kombinaci vrcholné dynamiky, neochvějně jisté směrové stability a neotřesitelné trakce. Ideální platformu pro dosažení těchto cílů poskytl základ v podobě BMW řady 8 Coupé. Co se maximálně nízké hmotnosti, těžiště, rozložení hmotnosti, délky rozvoru a šířky rozchodu týče, koncept vozu má všechny správné ingredience, aby nabídl ovladatelnost zaměřenou na co nejlepší boční a podélné zrychlení. Výjimečně tuhá karoserie, pevně spojená s propracovaným podvozkem, je dokonalým základem pro optimální přenos hnacích sil a účinné využití mimořádného výkonu pohonné jednotky.
M specifické naladění podvozku maximalizuje dynamické schopnosti.
Zásadně přepracovaný podvozek s přední nápravou s dvojitými příčnými rameny a pětiprvkovým zavěšením vzadu propůjčuje novému BMW M8 vynikající agilitu a přesnost. Všechny komponenty zajišťující M specifickou kinematiku a elastokinematiku prošly úpravou. Rozšíření rozchodu přední nápravy zlepšuje směrovou stabilitu, zatímco zadní náprava je vybavena přímo pro M8 navrženými příčnými rameny s tvrdšími gumovými uloženími, tužším stabilizátorem a pevnějšími rameny. Výsledkem je neutrální chování vozu dokonce i při jízdě na limitu a plynulý nárůst příčného zatížení v celém rozsahu příčného zrychlení. Další výztuhy a elastomerové uložení zadní nápravy zvyšují tuhost celku. Kromě toho nová vzpěra mezi horním uložením tlumičů a přídí, stejně jako nově navržený plechový plát pod přední nápravou významně zvyšují celkovou tuhost přední části.
Elektromechanický posilovač řízení M Servotronic, známý z BMW M5, je speciálně naladěný pro nové M8 a je dalším prvkem, který se podílí na superprecizní ovladatelnosti, i v situacích, kdy řidič jede extrémně dynamickým způsobem. Poskytuje dokonale přesný cit v nájezdu do zatáčky a celou dobu řidiči nabízí jasnou zpětnou vazbu. V každé situaci také poskytuje ten správný odpor. Například při parkování nebo manévrování v nízkých rychlostech je potřeba vynaložit minimální úsilí na točení volantem. Při jízdě městem okamžité reakce řízení zaručují, že nové BMW M8 se provozem prosmýkne s úžasnou lehkostí. Každodenní využitelnost a chuť po dlouhých cestách tohoto vysokovýkonného modelu současně podtrhuje mimořádná obratnost a excelentní směrová stabilita v přímém směru, což jsou vlastnosti, které řidiči od vozů BMW očekávají. Pokud jde o přizpůsobení účinku posilovače a jeho zpětné vazby osobním preferencím řidiče, lze vybírat ze dvou režimů nastavení – Comfort a Sport.
Standardní výbavou nového BMW M8 jsou také elektronicky řízené tlumiče. Adaptivní podvozek s pro tento model specifickým naladěním neustále upravuje charakteristiku tlumičů podle řidičova jízdního stylu a podmínek na silnici. Chování tlumičů lze přizpůsobit řidičovým požadavkům prostřednictvím režimů Comfort, Sport a Sport Plus.
Standardně dodávané M brzdy s plovoucími kotouči jsou součástí standardní výbavy nového BMW M8 a nabízejí špičkový brzdný výkon. Kromě minimalizované hmotnosti ve srovnání s konvenčním brzdovým systémem jsou také extrémně příjemné na obsluhu, vykazují mimořádný cit a nabízejí vynikající brzdnou stabilitu dokonce i při vysokém zatížení. Vrtané kotouče s vnitřním chlazením na přední nápravě mají průměr 395 mm a disponují šestipístkovými pevnými brzdovými třmeny. Zadní brzdy jsou vybaveny jednopístkovými plovoucími třmeny a 380milimetrovými kotouči. Volitelné M karbon-keramické brzdy (s průměrem 400 mm vpředu a 380 mm vzadu) vynikají ještě větší brzdnou silou, odolností proti vadnutí a tepelnou stabilitou, nemluvě o mimořádné odolnosti proti opotřebení.
Nové BMW M8 je standardně vybaveno 19palcovými M koly z lehké slitiny. Stejně jako volitelná 20palcová M kola z lehké slitiny jsou vybavena M specifickými vysokovýkonnými pneumatikami s kombinovaným rozměrem pro přední a zadní nápravu. To vše jsou ideální předpoklady pro extrémně vysoké boční síly, které lze přetavit do dynamického chování v zatáčkách.
Motor V8 je vybaven technologií M TwinPower Turbo a výkon dosahuje přes 600 koní.
Pokud jde o výkon, nejnovější provedení motoru V8, vyvinutého divizí M GmbH, rozhodně ohromuje. Vysokootáčková pohonná jednotka využívá technologie M TwinPower Turbo a generuje výkon převyšující 440 kW/600 k. Křížené sběrné výfukové potrubí mezi hlavami válců optimalizuje reakce dvou dvoukomorových turbodmychadel, umístěných taktéž mezi jednotlivými řadami válců. Systém chlazení BMW M8 byl navržen pro optimální účinnost a s cílem zvládat extrémní tepelné zatížení motoru při jízdě na závodním okruhu.
Výfukový systém s klapkou dodává emočně nabitému zvukovému projevu motoru V8 ještě více jedinečnosti. V tradičním M stylu je výfukový systém BMW M8 rozdvojen s charakteristickými dvojitými koncovkami na každé straně zadního nárazníku. Netřeba dodávat, že výfukový systém je na některých trzích vybaven zážehovým filtrem pevných částic.
Systém pohonu všech kol M xDrive generuje perfektní přilnavost.
Motor V8 okamžitě reaguje na povely svého řidiče a prostřednictvím 8stupňové převodovky M Steptronic s funkcí Drivelogic lineárním způsobem podává svůj výkon až do horních sfér využitelných otáček. Převodovka mění jednotlivé rychlostní převody s obrovskou dynamikou, ale řidiči umožňuje převzít změnu rychlostních stupňů jeho rukou, a to pomocí M voliče převodovky nebo páček na volantu.
Hnací sílu na silnici přenáší nový systém pohonu všech kol M xDrive, jehož hlavním cílem je servírovat výkon, který si řidiči budou moci vychutnat naplno. V novém BMW M8 je pohon všech kol vybaven agilním nastavením, které upřednostňuje zadní nápravu. To kombinuje maximální pohodlí plně variabilního přenosu hnací síly mezi přední a zadní nápravou se zvýšenou sportovní dynamikou klasického pohonu zadních kol.
M xDrive tvoří středová rozvodovka tvořená vícelamelovou elektronicky ovládanou spojkou, která podle potřeby rozděluje točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy. Hnací síla je na přední kola posílána pouze tehdy, když ji samotná zadní kola již sama nedokáží přenést na vozovku. Díky tomu systém zaručí, že výkon motoru V8 se změní v neobyčejně dynamický pohyb, a také to, že nové BMW M8 lze řídit lehce i v situacích s maximálním nasazením.
V režimu M Dynamic Mode posílá pohon všech kol ještě více hnací síly na zadní kola, čímž otevírá dveře kontrolovaným driftům. Vypnutí stabilizačního systému DSC dostává do hry pouze zadní nápravu. Tím se nové BMW M8 promění ve vůz s pohonem pouze zadních kol, který není spoutaný hlídacími systémy a nabízí absolutně ryzí zážitky z jízdy.
Za maximální agilitou a přilnavostí ve všech jízdních situacích a za každého počasí stojí také Aktivní M diferenciál na zadní nápravě, který je taktéž plně variabilní a jeho svornost se pohybuje v rozmezí od 0 do 100 %.
BMW M8 vykazuje typický M design, v plánu jsou tři karosářské verze.
Stejně jako motor a podvozek, také design exteriéru nového BMW M8 je již v poslední fázi vývoje. Dynamicky protažené linie BMW řady 8 Coupé splývají s osobitými a funkčními designovými prvky. Maskované prototypy s velkými nasávacími otvory vpředu a M specifickými prvky, které mají za úkol optimalizovat aerodynamiku, již nesou charakteristický vzhled modelu BMW M.
Nové BMW M8 Coupé je vlajková loď ve větší rodině vysokovýkonných sportovních automobilů od BMW M GmbH. Ve fázi vývoje jsou v současné době samozřejmě také BMW M8 Cabrio a BMW M8 Gran Coupé.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.