Přezouvání auta zbytečně neodkládejte, letní pneumatiky mohou být zrádné i bez mrazů

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 25. října 2018, 09:45 Google+

Patříte mezi ty, kteří s přezouváním pneumatik čekají až na první sníh? Pak zbytečně riskujete, protože letní pneumatiky ztrácejí své účinné vlastnosti už kolem sedmi stupňů nad nulou z důvodu přirozeného tuhnutí jejich směsi. Nebezpečí vám tak může hrozit už během ranních a nočních hodin. S přezutím pneumatik byste tedy rozhodně neměli čekat až na zákonnou povinnost nebo první mrazy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Auto Kelly

Sdílejte článek

Jezdit v zimě při zhoršených klimatických podmínkách na letních pneumatikách je riskantní nejen kvůli možné pokutě, ale především kvůli bezpečnosti posádky celého auta a okolního provozu. Problémy můžou nastat také v otázce krytí škod způsobených při nehodě, které vám pojišťovna, v  případě nepřezutých nebo sjetých pneumatik, zpravidla neproplatí.

Kdy musíte mít zimní pneumatiky?

Zákon jasně ukládá povinnost mít na vozidle obuté zimní pneumatiky, pokud je mezi 1. listopadem a 31. březnem a na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy mohou tyto podmínky vyskytnout. „Dávejte si také pozor na dopravní značku „Zimní výbava“, která na vybraných úsecích zavádí bezpodmínečnou povinnost zimní pneumatiky používat,“ upozorňuje Michal Knor ze společnosti Auto Kelly.

7 stupňů rozhoduje

Zimní pneumatiky mají měkčí směs, která má nejlepší vlastnosti při teplotách pod 7 °C. Díky tomu disponují mnohem větší trakcí na sněhu a ledu než i ty nejlepší letní pneumatiky. Zimní pneumatiky jsou podle zákona označovány piktogramem zobrazující špičatou horu a vločku.

Výměnu pneumatik moc neodkládejte. Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči v blokovém řízení uložit pokutu do 2 000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávněni zakázat řidiči další jízdu.

Není možné mít zimní pneumatiky pouze na jedné nápravě

„Zákon jasně stanovuje, že vozidla s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg musejí mít zimní pneumatiky na všech kolech. Pokud jezdíte spíše výjimečně a chcete ušetřit, doporučujeme využít celoroční pneumatiky,“ informuje Michal Knor z Auto Kelly. Zákon také definuje minimální hloubku dezénu zimních pneumatik, která musí být minimálně 4 mm. Zákon se však nevztahuje na rezervu, tu v případě nouzového dojetí samozřejmě můžete mít letní.

A jak na přezouvání?

Pokud vlastníte sadu kol se zimními pneumatikami, pak jsou dva způsoby, jak kola vyměnit. Ten první je jednoduchý. S autem zajedete do autoservisu, kde vám pneu vymění. Jen to stihněte včas předtím, než začne platit ona zákonná povinnost a autoservisy se začnou rychle plnit klienty.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Přezouvání doma

Druhým způsobem je vyměnit si kola vlastními silami pomocí heveru a křížového klíče. Šrouby na kole povolujte a utahujte do kříže vždy po dvou až třech otáčkách. Pro urychlení práce oceníte elektrický rázový utahovák. Výměna pneumatik pak půjde raz dva. Klíčem k úspěchu ale je výběr vhodného nářadí a pracovních pomůcek, jako ochranné rukavice, hever vyhovující typu vašeho vozidla a klíč k uvolnění šroubů. Hodit se může i podložka pod kolena, která rozhodně usnadní celý proces.

Prvně je důležité auto zaparkovat na rovném povrchu, umístit hlavici heveru na označené místo na podvozku vašeho vozidla a povolit šrouby kol před zvednutím vozidla. Nezbytné je také zatáhnout ruční brzdu
a nechat zařazený první rychlostní stupeň – tím zabráníte nechtěnému pohybu vozidla. Může se stát, že během sezónního provozu vozidla bude disk pevně držet u náboje kola. V tomto případě do pneumatiky lehce udeřte pěstí a zpětným nárazem se disk od náboje oddělí.

Poté na odhalený náboj nasaďte kolo s obutou pneumatikou a mírně dotáhněte šrouby. K úplnému dotažení přistupujte až po spuštění kola zpět na zem. Stejný proces opakujte u všech kol.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Doporučujeme ujet několik kilometrů a zkontrolovat, jestli kola nepřenášejí vibrace. Pokud ano, je třeba navštívit servis a nechat je vyvážit. Nezapomeňte po zkušební jízdě zkontrolovat dotažení šroubů.

Výhody přezouvání svépomoci tedy spočívají především v časové flexibilitě a bez čekací doby na objednání v servisu. Je však třeba pořídit sady disků a pneumatik pro obě roční sezóny a potřebné vybavení. Přezouvání dvou sad je vhodné také proto, že se neničí disky ani pneumatiky procesem sundávání a opětovného nasazování na disk.

Vytisknout

Diskuze: Přezouvání auta zbytečně neodkládejte, letní pneumatiky mohou být zrádné i bez mrazů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Tesla Model 3

Tesla vykázala zisky 312 milionů! Úspěšnému čtvrtletí chyběla jediná maličkost

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud