Patříte mezi ty, kteří s přezouváním pneumatik čekají až na první sníh? Pak zbytečně riskujete, protože letní pneumatiky ztrácejí své účinné vlastnosti už kolem sedmi stupňů nad nulou z důvodu přirozeného tuhnutí jejich směsi. Nebezpečí vám tak může hrozit už během ranních a nočních hodin. S přezutím pneumatik byste tedy rozhodně neměli čekat až na zákonnou povinnost nebo první mrazy.
Jezdit v zimě při zhoršených klimatických podmínkách na letních pneumatikách je riskantní nejen kvůli možné pokutě, ale především kvůli bezpečnosti posádky celého auta a okolního provozu. Problémy můžou nastat také v otázce krytí škod způsobených při nehodě, které vám pojišťovna, v případě nepřezutých nebo sjetých pneumatik, zpravidla neproplatí.
Kdy musíte mít zimní pneumatiky?
Zákon jasně ukládá povinnost mít na vozidle obuté zimní pneumatiky, pokud je mezi 1. listopadem a 31. březnem a na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy mohou tyto podmínky vyskytnout. „Dávejte si také pozor na dopravní značku „Zimní výbava“, která na vybraných úsecích zavádí bezpodmínečnou povinnost zimní pneumatiky používat,“ upozorňuje Michal Knor ze společnosti Auto Kelly.
7 stupňů rozhoduje
Zimní pneumatiky mají měkčí směs, která má nejlepší vlastnosti při teplotách pod 7 °C. Díky tomu disponují mnohem větší trakcí na sněhu a ledu než i ty nejlepší letní pneumatiky. Zimní pneumatiky jsou podle zákona označovány piktogramem zobrazující špičatou horu a vločku.
Výměnu pneumatik moc neodkládejte. Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči v blokovém řízení uložit pokutu do 2 000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávněni zakázat řidiči další jízdu.
Není možné mít zimní pneumatiky pouze na jedné nápravě
„Zákon jasně stanovuje, že vozidla s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg musejí mít zimní pneumatiky na všech kolech. Pokud jezdíte spíše výjimečně a chcete ušetřit, doporučujeme využít celoroční pneumatiky,“ informuje Michal Knor z Auto Kelly. Zákon také definuje minimální hloubku dezénu zimních pneumatik, která musí být minimálně 4 mm. Zákon se však nevztahuje na rezervu, tu v případě nouzového dojetí samozřejmě můžete mít letní.
A jak na přezouvání?
Pokud vlastníte sadu kol se zimními pneumatikami, pak jsou dva způsoby, jak kola vyměnit. Ten první je jednoduchý. S autem zajedete do autoservisu, kde vám pneu vymění. Jen to stihněte včas předtím, než začne platit ona zákonná povinnost a autoservisy se začnou rychle plnit klienty.
Přezouvání doma
Druhým způsobem je vyměnit si kola vlastními silami pomocí heveru a křížového klíče. Šrouby na kole povolujte a utahujte do kříže vždy po dvou až třech otáčkách. Pro urychlení práce oceníte elektrický rázový utahovák. Výměna pneumatik pak půjde raz dva. Klíčem k úspěchu ale je výběr vhodného nářadí a pracovních pomůcek, jako ochranné rukavice, hever vyhovující typu vašeho vozidla a klíč k uvolnění šroubů. Hodit se může i podložka pod kolena, která rozhodně usnadní celý proces.
Prvně je důležité auto zaparkovat na rovném povrchu, umístit hlavici heveru na označené místo na podvozku vašeho vozidla a povolit šrouby kol před zvednutím vozidla. Nezbytné je také zatáhnout ruční brzdu a nechat zařazený první rychlostní stupeň – tím zabráníte nechtěnému pohybu vozidla. Může se stát, že během sezónního provozu vozidla bude disk pevně držet u náboje kola. V tomto případě do pneumatiky lehce udeřte pěstí a zpětným nárazem se disk od náboje oddělí.
Poté na odhalený náboj nasaďte kolo s obutou pneumatikou a mírně dotáhněte šrouby. K úplnému dotažení přistupujte až po spuštění kola zpět na zem. Stejný proces opakujte u všech kol.
Doporučujeme ujet několik kilometrů a zkontrolovat, jestli kola nepřenášejí vibrace. Pokud ano, je třeba navštívit servis a nechat je vyvážit. Nezapomeňte po zkušební jízdě zkontrolovat dotažení šroubů.
Výhody přezouvání svépomoci tedy spočívají především v časové flexibilitě a bez čekací doby na objednání v servisu. Je však třeba pořídit sady disků a pneumatik pro obě roční sezóny a potřebné vybavení. Přezouvání dvou sad je vhodné také proto, že se neničí disky ani pneumatiky procesem sundávání a opětovného nasazování na disk.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.