Je zpět! Mistr světa Petter Solberg (N) se vrací do mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship) za volantem vozu Volkswagen Polo GTI R5. Solberg a jeho spolujezdkyně Veronica Engan (N) se zúčastní Rallye Španělsko v Katalánsku od 25. do 28. října v kategorii WRC 2. Nor se šest let po své poslední rallye v roce 2012 vrátí na stejné místo, kde ukončil svou soutěžní kariéru. Solberg, který jezdí s vozem Polo svého týmu PSRX Volkswagen Sweden v mistrovství světa v rallycrossu FIA WRX (World Rallycross Championship), změní krátce disciplínu. Polo GTI R5 absolvuje v Rallye Španělsko ostrý debut, který bude také jediným nasazením tohoto vozu v barvách továrního týmu. Soutěžní vůz R5 se pak bude účastnit národních a mezinárodních mistrovství ve službách soukromých týmů.
„Příležitost vrátit se do WRC se značkou Volkswagen je jedinečná a tuto nabídku jsem s velkou radostí přijal,“ řekl Solberg. „Když jsem tento vůz řídil v lednu ve Švédsku, nechtěl jsem z něj vystoupit. Všechno v novém Polu GTI R5 fungovalo od samého začátku. Na Rallye Španělsko se skutečně těším. Vždy jsem měl v oblibě kombinaci šotoliny a asfaltu. Je zřejmé, že to bude mimořádný zážitek vrátit se na místo, kde jsem v roce 2012 ukončil svou soutěžní kariéru. Bude to fantastické shledání s prostředím WRC, avšak s profesionálním pozadím. Chci totiž poslat Polo R5 do světa soutěží s dobrým výsledkem.“
Sven Smeets, ředitel divize Volkswagen Motorsport, k tomu říká: „Petter je skutečnou hvězdou rallye. Jeho vášeň a profesionalitu velmi dobře známe ze spolupráce v mistrovství světa v rallycrossu. Pro Pettera je typické, že do řízení dává všechno, vždy jede na 110 procent. Polo GTI R5 již testoval a od samého začátku byl mezi našimi preferovanými kandidáty pro debut našeho nového vozu pro zákaznický sport. Je fantastické, že bude řídit Polo R5 ve Španělsku. Všichni v týmu se těšíme na soutěž i na spolupráci s Petterem a jeho týmovým kolegou Ericem Camillim.“
Petter Solberg se vrací ke svým soutěžním kořenům
Solberg si „odskočí“ z WRX do WRC na jeden víkend. Norský jezdec se tak vrátí ke svým soutěžním kořenům. V letech 1998 až 2012 absolvoval 188 soutěží v mistrovství světa v rallye – s vozy Toyota, Ford, Subaru a Citroën. V roce 2003 Solberg získal titul mistra světa se Subaru. Sezonu tehdy zakončil s náskokem pouhého jednoho bodu před budoucím rekordním mistrem světa Sébastienem Loebem a Španělem Carlosem Sainzem na třetím místě. Dosud je posledním skandinávským mistrem světa v rallye. V letech 2009, 2010 a 2011 se Solberg účastnil WRC s vlastním týmem. V roce 2012 absolvoval svůj poslední rok v rallye jako tovární jezdec Fordu. Solberg má na svém kontě 52 umístění na stupních vítězů v mistrovství světa v rallye, z toho 13 vítězství. Rallye Španělsko bude pro Solberga první soutěží se značkou Volkswagen a zároveň debutem ve voze kategorie R5.
Tři mistři světa v jedné soutěži WRC poprvé za posledních osm let
Solberg je třetím mistrem světa v rallye, který je přihlášen do Rallye Španělsko 2018, v níž nastoupí proti současnému mistru světa Sébastienu Ogierovi a navrátivšímu se Sébastienu Leobovi. Poslední tři muži, kteří získali mistrovský titul, budou soutěžit ve Španělsku – byť v různých kategoriích. Poslední soutěží, na jejíž start se postavili tři mistři světa, byla Rallye Finsko 2010 (Loeb, Solberg, Kankkunen).
Solberg a Volkswagen ve WRX – extrémně úspěšná kombinace
Třiačtyřicetiletý jezdec po svém přechodu z WRC do WRX získal titul mezi jezdci v letech 2014 a 2015. Volkswagen Motorsport a Solbergův tým PSRX oznámily partnerství na začátku roku 2017. A hned se jednalo o vítězné spojení. V první sezoně získal tým titul v hodnocení týmů a mistrem světa mezi jezdci se stal Johan Kristoffersson (S). Volkswagen nese odpovědnost za vývoj a technickou přípravu dvou vozů Polo R Supercar, zatímco tým PSRX Volkswagen Sweden má na starosti logistiku, účast v jednotlivých podnicích a marketingové záležitosti. Solberg zůstává jediným jezdcem, který získal titul mistra světa v hodnocení jezdců ve dvou různých mistrovstvích světa FIA.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.