Prázdniny už jsou v plném proudu a řada lidí už si tak plní svůj sen o sluncem zalitém moři, plážích a poznávání nových míst. Pokud se však na cestu teprve chystáte a vaším dopravním prostředkem se stane automobil, což je zejména u zájezdů do Chorvatska stále populární, máme pro vás pár tipů, jak si naplánovat cestu.
Není náhodou, že jsme si hned v úvodu vybrali za příklad Chorvatsko. Tento přímořský stát je jedním z nejčastějších českých cílů, což každoročně potvrzují statistiky. Moře bývá čisté, počasí ideální, lidé přátelští a cestu už má mnoho z nás snad i zakódovanou v genech.
Ať už se ale v létě chystáte vypravit kamkoliv, určitě se vyplatí si svou cestu dopředu naplánovat a zkontrolovat. A zatímco starší generace byly závislé na automapách a autoatlasech, my můžeme využít poměrně širokou škálu internetových plánovačů, které nám s výběrem trasy pomohou a ještě nám ji pošlou do telefonů, které stále častěji slouží i jako navigace.
Na internetu je k dispozici poměrně široká paleta různých plánovačů, které vám pomohou zvolit nejvhodnější, nejrychlejší nebo nejkratší cestu. Některé dokonce nabízí i možnosti cestování veřejnou přepravou, jiné zase myslí na motorkáře. Jaký plánovač je nejlepší necháme na vás, my jsme se však podívali na pětici těch zřejmě nejznámějších.
Jako bod A jsme zadali pouze Prahu (mapa si automaticky vybrala konkrétní bod) a jako cílovou destinaci město Zadar (volbu cílového bodu jsme opět nechali na plánovači). A jaké plánovače jsme využili a co jsme se od nich dozvěděli?
Google Maps
Google mapy jsou klasika, na kterou každý den spoléhají statisíce a možná i miliony řidičů po celém světě. Plánování trasy můžete provést na cestách z telefonu, nebo z domova na velké obrazovce počítače. K dispozici je plánování trasy pro auta, veřejnou dopravou, pěšky i letecky.
Na mapě jsou vyznačené uzavírky, nehody i intenzita dopravy. Díky možnosti využívat data i v zahraničí tak máte stále dokonalý přehled a to v elegantním a jednoduchém balení. Na trase se pak můžete vyhnout dálnicím, zpoplatněným úsekům nebo trajektům. Potěší také možnost sdílet naplánovanou trasy rovnou do svého telefonu nebo například na e-mail.
Google Mapy nám nabídly 3 varianty trasy, přičemž nejrychlejší, přes Brno a Vídeň, měřila 964 km a trvala 9 h 51 min. Trasa přes České Budějovice a Linec měřila 912 km a trvala 9 h. 57 min. a nakonec cesta přes Maďarsko vyšla na 992 km a trvala 10 h a 13 minut.
Mapy.cz
Česká aplikace Mapy.cz je na poli navigací pro řidiče nováčkem, mezi pěšími turisty se však jedná o oblíbenou a hojně využívanou aplikaci. Její prostředí je jednoduché, nabízí navigaci pro automobily, cyklisty i pěší turisty a dokonce i veřejnou dopravu, která je však zatím v Beta verzi a na naší trase nefungovala.
Cestu z Prahy do Zadaru nám Mapy.cz nabídly buď ve formě "Rychlá" se vzdáleností 964 km a časem 9 h. 22 min., nebo formou "Krátká" se vzdáleností 854 km a časem 12 h. a 26. minut. Jedinou možností, které se lze po cestě vyhnout, jsou placené úseky.
Mapy však nabízí výškový profil trasy, možnost exportu dat do formátu GPX či KML a samozřejmě možnost uložení a sdílení.
TomTom MyDrive
Aplikace, která je známá především majitelům navigací / navigačních aplikací TomTom, nabízí velice vstřícné, jednoduché a přehledné rozhraní, díky kterému lze naplánovat cestu autem, na motorce, nákladním vozem či s karavanem.
Webová stránka ukazuje aktuální provoz, práce na silnici i omezení (což je zvláště v Česku skutečně úsměvný pohled). Při plánování tras si navíc lze zvolit cestu Nejrychlejší, nebo Zajímavou. V případě cest zajímavých je však potřeba si cestu naplánovat po menších úsecích, neboť trasa Praha - Zadar byla údajně příliš dlouhá.
Nicméně nejrychlejší trasa vedla podle TomTomu přes České Budějovice a Linec, což umožnilo absolvovat trasu vzdálenou 916 km za 9 h. a 45 minut. Rychlejší alternativa o délce 933 km vedla přes Znojmo a Vídeň - celkový čas cesty by pak vyšel na 9 h. 58 minut. Nejdelší pak byla opět trasa přes Maďarsko, která měří 1005 km a podle TomTom by vyšla na 10 h. a 10 minut.
ViaMichelin
Webové stránky známé zejména všem zapáleným cestovatelům mají jeden podstatný háček - jsou celé v angličtině a o jejich přehlednosti bychom se dokázali pár minut dohadovat. Jakmile se však rozkoukáte, dostanete vcelku bohatý přísun informací, který si mžete ještě dále specifikovat. Na své si tak opět přijdou motorkáři, cyklisté i chodci.
Cestu si můžete nechat navrhnout podle doporučení Michelinu, nejrychlejší, nejkratší, nejzajímavější a dokonce i nejekonomičtější. Tento plánovač totiž dokáže odhadnout i náklady na benzín (údaje však berte s rezervou).
Do plánování trasy lze zahrnout i provoz a vyloučit lze naopak místa jak dálnice, silnice s mýtem, zpoplatněné úseky, úseky vedoucí mimo silnice (například trajekty) nebo mosty. Možností je tedy více než dostatek.
Jako nejrychlejší trasu pak Michelin doporučil cestu přes České Budějovice na Linz, což by při vzdálenosti 914 km mohlo vyjít na cca 9 h a 59 minut. Druhá doporučená trasa vede přes dálnici D1 na Brno a Vídeň. Trasa o délce 965 km by mohla vyjít na cca 9 h a 33 minut. Jako třetí cesta se pak objevil tip na výlet přes Strakonice a Salzburg na Ljubjanu. Trasa o délce 941 km však podle odhadů vyjde na 12 hodin a 10 minut.
Here
Jako poslední alternativu jsme si vzpomněli na mapy Here WeGo, které byly dlouhou dobu jediným funkčním pohrobkem Nokie. Webová stránka jako taková je ovšem velice přehledná, stejně jako mapové podklady. Here navíc nabízí i možnosti cesty veřejnou dopravou i s pomocí sdílení aut - což však pro tuto cestu nepřekvapivě nebylo možné.
Plánování cesty je opět triviální a vyloučit lze tunely, nezpevněné cesty, placené úseky, trajekty, dálnice, autovlaky i silnice určené jen pro obsazená auta - což byla opět jedinečná možnost.
Podle Here byla nejrychlejší alternativou cesta přes Brno a Vídeň dlouhá 963 km, která vyjde na 9 h. a 58 minut za volantem. Jako alternativa se nabízí cesta přes Znojmo a opět na Vídeň, což zkrátí cestu na 910 km a prodlouží pobyt za volantem na 10 h. a 5 minut. Poslední alternativa o délce 929 km pak opět vede na České Budějovice a Linec. Za volantem však strávíte 10 hodin a 19 minut.
Jak tedy vidíte, všechny plánovače nabízí poměrně podobný scénář nejvhodnější / nejrychlejší cesty. MY jsme navíc volili pouze základní cestu, přičemž vy si ji můžete samozřejmě doplnit i o sjezdy na různá zajímavá místa, čímž si můžete cestu zpříjemnit a rozbijete tak nudný stereotyp nekonečné jízdy po šedé dálnici.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?