Prázdniny už jsou v plném proudu a řada lidí už si tak plní svůj sen o sluncem zalitém moři, plážích a poznávání nových míst. Pokud se však na cestu teprve chystáte a vaším dopravním prostředkem se stane automobil, což je zejména u zájezdů do Chorvatska stále populární, máme pro vás pár tipů, jak si naplánovat cestu.
Není náhodou, že jsme si hned v úvodu vybrali za příklad Chorvatsko. Tento přímořský stát je jedním z nejčastějších českých cílů, což každoročně potvrzují statistiky. Moře bývá čisté, počasí ideální, lidé přátelští a cestu už má mnoho z nás snad i zakódovanou v genech.
Ať už se ale v létě chystáte vypravit kamkoliv, určitě se vyplatí si svou cestu dopředu naplánovat a zkontrolovat. A zatímco starší generace byly závislé na automapách a autoatlasech, my můžeme využít poměrně širokou škálu internetových plánovačů, které nám s výběrem trasy pomohou a ještě nám ji pošlou do telefonů, které stále častěji slouží i jako navigace.
Na internetu je k dispozici poměrně široká paleta různých plánovačů, které vám pomohou zvolit nejvhodnější, nejrychlejší nebo nejkratší cestu. Některé dokonce nabízí i možnosti cestování veřejnou přepravou, jiné zase myslí na motorkáře. Jaký plánovač je nejlepší necháme na vás, my jsme se však podívali na pětici těch zřejmě nejznámějších.
Jako bod A jsme zadali pouze Prahu (mapa si automaticky vybrala konkrétní bod) a jako cílovou destinaci město Zadar (volbu cílového bodu jsme opět nechali na plánovači). A jaké plánovače jsme využili a co jsme se od nich dozvěděli?
Google Maps
Google mapy jsou klasika, na kterou každý den spoléhají statisíce a možná i miliony řidičů po celém světě. Plánování trasy můžete provést na cestách z telefonu, nebo z domova na velké obrazovce počítače. K dispozici je plánování trasy pro auta, veřejnou dopravou, pěšky i letecky.
Na mapě jsou vyznačené uzavírky, nehody i intenzita dopravy. Díky možnosti využívat data i v zahraničí tak máte stále dokonalý přehled a to v elegantním a jednoduchém balení. Na trase se pak můžete vyhnout dálnicím, zpoplatněným úsekům nebo trajektům. Potěší také možnost sdílet naplánovanou trasy rovnou do svého telefonu nebo například na e-mail.
Google Mapy nám nabídly 3 varianty trasy, přičemž nejrychlejší, přes Brno a Vídeň, měřila 964 km a trvala 9 h 51 min. Trasa přes České Budějovice a Linec měřila 912 km a trvala 9 h. 57 min. a nakonec cesta přes Maďarsko vyšla na 992 km a trvala 10 h a 13 minut.
Mapy.cz
Česká aplikace Mapy.cz je na poli navigací pro řidiče nováčkem, mezi pěšími turisty se však jedná o oblíbenou a hojně využívanou aplikaci. Její prostředí je jednoduché, nabízí navigaci pro automobily, cyklisty i pěší turisty a dokonce i veřejnou dopravu, která je však zatím v Beta verzi a na naší trase nefungovala.
Cestu z Prahy do Zadaru nám Mapy.cz nabídly buď ve formě "Rychlá" se vzdáleností 964 km a časem 9 h. 22 min., nebo formou "Krátká" se vzdáleností 854 km a časem 12 h. a 26. minut. Jedinou možností, které se lze po cestě vyhnout, jsou placené úseky.
Mapy však nabízí výškový profil trasy, možnost exportu dat do formátu GPX či KML a samozřejmě možnost uložení a sdílení.
TomTom MyDrive
Aplikace, která je známá především majitelům navigací / navigačních aplikací TomTom, nabízí velice vstřícné, jednoduché a přehledné rozhraní, díky kterému lze naplánovat cestu autem, na motorce, nákladním vozem či s karavanem.
Webová stránka ukazuje aktuální provoz, práce na silnici i omezení (což je zvláště v Česku skutečně úsměvný pohled). Při plánování tras si navíc lze zvolit cestu Nejrychlejší, nebo Zajímavou. V případě cest zajímavých je však potřeba si cestu naplánovat po menších úsecích, neboť trasa Praha - Zadar byla údajně příliš dlouhá.
Nicméně nejrychlejší trasa vedla podle TomTomu přes České Budějovice a Linec, což umožnilo absolvovat trasu vzdálenou 916 km za 9 h. a 45 minut. Rychlejší alternativa o délce 933 km vedla přes Znojmo a Vídeň - celkový čas cesty by pak vyšel na 9 h. 58 minut. Nejdelší pak byla opět trasa přes Maďarsko, která měří 1005 km a podle TomTom by vyšla na 10 h. a 10 minut.
ViaMichelin
Webové stránky známé zejména všem zapáleným cestovatelům mají jeden podstatný háček - jsou celé v angličtině a o jejich přehlednosti bychom se dokázali pár minut dohadovat. Jakmile se však rozkoukáte, dostanete vcelku bohatý přísun informací, který si mžete ještě dále specifikovat. Na své si tak opět přijdou motorkáři, cyklisté i chodci.
Cestu si můžete nechat navrhnout podle doporučení Michelinu, nejrychlejší, nejkratší, nejzajímavější a dokonce i nejekonomičtější. Tento plánovač totiž dokáže odhadnout i náklady na benzín (údaje však berte s rezervou).
Do plánování trasy lze zahrnout i provoz a vyloučit lze naopak místa jak dálnice, silnice s mýtem, zpoplatněné úseky, úseky vedoucí mimo silnice (například trajekty) nebo mosty. Možností je tedy více než dostatek.
Jako nejrychlejší trasu pak Michelin doporučil cestu přes České Budějovice na Linz, což by při vzdálenosti 914 km mohlo vyjít na cca 9 h a 59 minut. Druhá doporučená trasa vede přes dálnici D1 na Brno a Vídeň. Trasa o délce 965 km by mohla vyjít na cca 9 h a 33 minut. Jako třetí cesta se pak objevil tip na výlet přes Strakonice a Salzburg na Ljubjanu. Trasa o délce 941 km však podle odhadů vyjde na 12 hodin a 10 minut.
Here
Jako poslední alternativu jsme si vzpomněli na mapy Here WeGo, které byly dlouhou dobu jediným funkčním pohrobkem Nokie. Webová stránka jako taková je ovšem velice přehledná, stejně jako mapové podklady. Here navíc nabízí i možnosti cesty veřejnou dopravou i s pomocí sdílení aut - což však pro tuto cestu nepřekvapivě nebylo možné.
Plánování cesty je opět triviální a vyloučit lze tunely, nezpevněné cesty, placené úseky, trajekty, dálnice, autovlaky i silnice určené jen pro obsazená auta - což byla opět jedinečná možnost.
Podle Here byla nejrychlejší alternativou cesta přes Brno a Vídeň dlouhá 963 km, která vyjde na 9 h. a 58 minut za volantem. Jako alternativa se nabízí cesta přes Znojmo a opět na Vídeň, což zkrátí cestu na 910 km a prodlouží pobyt za volantem na 10 h. a 5 minut. Poslední alternativa o délce 929 km pak opět vede na České Budějovice a Linec. Za volantem však strávíte 10 hodin a 19 minut.
Jak tedy vidíte, všechny plánovače nabízí poměrně podobný scénář nejvhodnější / nejrychlejší cesty. MY jsme navíc volili pouze základní cestu, přičemž vy si ji můžete samozřejmě doplnit i o sjezdy na různá zajímavá místa, čímž si můžete cestu zpříjemnit a rozbijete tak nudný stereotyp nekonečné jízdy po šedé dálnici.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?