Prázdniny už jsou v plném proudu a řada lidí už si tak plní svůj sen o sluncem zalitém moři, plážích a poznávání nových míst. Pokud se však na cestu teprve chystáte a vaším dopravním prostředkem se stane automobil, což je zejména u zájezdů do Chorvatska stále populární, máme pro vás pár tipů, jak si naplánovat cestu.
Není náhodou, že jsme si hned v úvodu vybrali za příklad Chorvatsko. Tento přímořský stát je jedním z nejčastějších českých cílů, což každoročně potvrzují statistiky. Moře bývá čisté, počasí ideální, lidé přátelští a cestu už má mnoho z nás snad i zakódovanou v genech.
Ať už se ale v létě chystáte vypravit kamkoliv, určitě se vyplatí si svou cestu dopředu naplánovat a zkontrolovat. A zatímco starší generace byly závislé na automapách a autoatlasech, my můžeme využít poměrně širokou škálu internetových plánovačů, které nám s výběrem trasy pomohou a ještě nám ji pošlou do telefonů, které stále častěji slouží i jako navigace.
Na internetu je k dispozici poměrně široká paleta různých plánovačů, které vám pomohou zvolit nejvhodnější, nejrychlejší nebo nejkratší cestu. Některé dokonce nabízí i možnosti cestování veřejnou přepravou, jiné zase myslí na motorkáře. Jaký plánovač je nejlepší necháme na vás, my jsme se však podívali na pětici těch zřejmě nejznámějších.
Jako bod A jsme zadali pouze Prahu (mapa si automaticky vybrala konkrétní bod) a jako cílovou destinaci město Zadar (volbu cílového bodu jsme opět nechali na plánovači). A jaké plánovače jsme využili a co jsme se od nich dozvěděli?
Google Maps
Google mapy jsou klasika, na kterou každý den spoléhají statisíce a možná i miliony řidičů po celém světě. Plánování trasy můžete provést na cestách z telefonu, nebo z domova na velké obrazovce počítače. K dispozici je plánování trasy pro auta, veřejnou dopravou, pěšky i letecky.
Na mapě jsou vyznačené uzavírky, nehody i intenzita dopravy. Díky možnosti využívat data i v zahraničí tak máte stále dokonalý přehled a to v elegantním a jednoduchém balení. Na trase se pak můžete vyhnout dálnicím, zpoplatněným úsekům nebo trajektům. Potěší také možnost sdílet naplánovanou trasy rovnou do svého telefonu nebo například na e-mail.
Google Mapy nám nabídly 3 varianty trasy, přičemž nejrychlejší, přes Brno a Vídeň, měřila 964 km a trvala 9 h 51 min. Trasa přes České Budějovice a Linec měřila 912 km a trvala 9 h. 57 min. a nakonec cesta přes Maďarsko vyšla na 992 km a trvala 10 h a 13 minut.
Mapy.cz
Česká aplikace Mapy.cz je na poli navigací pro řidiče nováčkem, mezi pěšími turisty se však jedná o oblíbenou a hojně využívanou aplikaci. Její prostředí je jednoduché, nabízí navigaci pro automobily, cyklisty i pěší turisty a dokonce i veřejnou dopravu, která je však zatím v Beta verzi a na naší trase nefungovala.
Cestu z Prahy do Zadaru nám Mapy.cz nabídly buď ve formě "Rychlá" se vzdáleností 964 km a časem 9 h. 22 min., nebo formou "Krátká" se vzdáleností 854 km a časem 12 h. a 26. minut. Jedinou možností, které se lze po cestě vyhnout, jsou placené úseky.
Mapy však nabízí výškový profil trasy, možnost exportu dat do formátu GPX či KML a samozřejmě možnost uložení a sdílení.
TomTom MyDrive
Aplikace, která je známá především majitelům navigací / navigačních aplikací TomTom, nabízí velice vstřícné, jednoduché a přehledné rozhraní, díky kterému lze naplánovat cestu autem, na motorce, nákladním vozem či s karavanem.
Webová stránka ukazuje aktuální provoz, práce na silnici i omezení (což je zvláště v Česku skutečně úsměvný pohled). Při plánování tras si navíc lze zvolit cestu Nejrychlejší, nebo Zajímavou. V případě cest zajímavých je však potřeba si cestu naplánovat po menších úsecích, neboť trasa Praha - Zadar byla údajně příliš dlouhá.
Nicméně nejrychlejší trasa vedla podle TomTomu přes České Budějovice a Linec, což umožnilo absolvovat trasu vzdálenou 916 km za 9 h. a 45 minut. Rychlejší alternativa o délce 933 km vedla přes Znojmo a Vídeň - celkový čas cesty by pak vyšel na 9 h. 58 minut. Nejdelší pak byla opět trasa přes Maďarsko, která měří 1005 km a podle TomTom by vyšla na 10 h. a 10 minut.
ViaMichelin
Webové stránky známé zejména všem zapáleným cestovatelům mají jeden podstatný háček - jsou celé v angličtině a o jejich přehlednosti bychom se dokázali pár minut dohadovat. Jakmile se však rozkoukáte, dostanete vcelku bohatý přísun informací, který si mžete ještě dále specifikovat. Na své si tak opět přijdou motorkáři, cyklisté i chodci.
Cestu si můžete nechat navrhnout podle doporučení Michelinu, nejrychlejší, nejkratší, nejzajímavější a dokonce i nejekonomičtější. Tento plánovač totiž dokáže odhadnout i náklady na benzín (údaje však berte s rezervou).
Do plánování trasy lze zahrnout i provoz a vyloučit lze naopak místa jak dálnice, silnice s mýtem, zpoplatněné úseky, úseky vedoucí mimo silnice (například trajekty) nebo mosty. Možností je tedy více než dostatek.
Jako nejrychlejší trasu pak Michelin doporučil cestu přes České Budějovice na Linz, což by při vzdálenosti 914 km mohlo vyjít na cca 9 h a 59 minut. Druhá doporučená trasa vede přes dálnici D1 na Brno a Vídeň. Trasa o délce 965 km by mohla vyjít na cca 9 h a 33 minut. Jako třetí cesta se pak objevil tip na výlet přes Strakonice a Salzburg na Ljubjanu. Trasa o délce 941 km však podle odhadů vyjde na 12 hodin a 10 minut.
Here
Jako poslední alternativu jsme si vzpomněli na mapy Here WeGo, které byly dlouhou dobu jediným funkčním pohrobkem Nokie. Webová stránka jako taková je ovšem velice přehledná, stejně jako mapové podklady. Here navíc nabízí i možnosti cesty veřejnou dopravou i s pomocí sdílení aut - což však pro tuto cestu nepřekvapivě nebylo možné.
Plánování cesty je opět triviální a vyloučit lze tunely, nezpevněné cesty, placené úseky, trajekty, dálnice, autovlaky i silnice určené jen pro obsazená auta - což byla opět jedinečná možnost.
Podle Here byla nejrychlejší alternativou cesta přes Brno a Vídeň dlouhá 963 km, která vyjde na 9 h. a 58 minut za volantem. Jako alternativa se nabízí cesta přes Znojmo a opět na Vídeň, což zkrátí cestu na 910 km a prodlouží pobyt za volantem na 10 h. a 5 minut. Poslední alternativa o délce 929 km pak opět vede na České Budějovice a Linec. Za volantem však strávíte 10 hodin a 19 minut.
Jak tedy vidíte, všechny plánovače nabízí poměrně podobný scénář nejvhodnější / nejrychlejší cesty. MY jsme navíc volili pouze základní cestu, přičemž vy si ji můžete samozřejmě doplnit i o sjezdy na různá zajímavá místa, čímž si můžete cestu zpříjemnit a rozbijete tak nudný stereotyp nekonečné jízdy po šedé dálnici.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.