Vývoj závodního vozu I.D. R Pikes Peak byl zahájen před sedmi měsíci a představoval komplexní výzvu i pro tým designérů značky Volkswagen. „Máme již bohaté zkušenosti s vysokovýkonnými vozidly i se závodními vozy, ale výkonný prototyp, jako je I.D. R Pikes Peak, byl i pro nás světovou premiérou,“ říká Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen. „Naším úkolem bylo přenést nezaměnitelný designérský styl rodiny I.D. na tak extrémní a emocionální závodní vůz.“
Design závodního vozu I.D. R Pikes Peak měl na první pohled prozrazovat příslušnost k budoucí rodině I.D., modelové řadě sériově vyráběných vozů s čistě elektrickým pohonem, které bude Volkswagen uvádět na trh od roku 2020. Design karoserie prvního elektricky poháněného závodního vozu Volkswagen musel ale také vytvářet optimální předpoklady z technického hlediska. „Tato neobvyklá výzva byla pro celý můj tým obrovskou motivací. Jsme hrdí, že jsme součástí týmu, který realizoval tento výjimečný projekt,“ říká Bischoff.
Vývoj designu závodního vozu, startujícího v kategorii vozidel „Unlimited“, byl zahájen v říjnu 2017 na příslovečném bílém listu papíru. Bischoff se svým týmem nedostal na první poradě o mnoho víc údajů, než techniky požadovanou délku, šířku a výšku karoserie závodního vozu I.D. R Pikes Peak. „A samozřejmě jsme věděli, že se jedná o závod do vrchu,“ říká automobilový designér.
To je důležitá informace, protože fyzikální rámcové podmínky na nejslavnějším závodě do vrchu na světě jsou pro design vozidla jedinečné. Aerodynamika i chladicí soustava pro elektromotory, akumulátory a brzdy závodního vozu musí v řídkém vysokohorském vzduchu – start je v nadmořské výšce 2862 metrů, cílová čára ve výšce 4302 metrů – odolávat zatížení, které je dokonce i ve světě vrcholového motoristického sportu výjimečné. „Během procesu vývoje designu byla velmi důležitá úzká spolupráce s techniky,“ popisuje Bischoff týmovou práci zejména mezi specialisty na aerodynamiku z oddělení Volkswagen Motorsport a designérským oddělením značky Volkswagen. „Naším úkolem bylo dát tvar stanoveným požadavkům. Vytvořit symbiózu mezi designem a funkcí.“
Designérskému týmu značky Volkswagen se podařilo integrovat do extrémních tvarů karoserie závodního vozu I.D. R Pikes Peak klíčové stylistické prvky rodiny I.D. „Pro I.D. charakteristický je velmi uhlazený, estetický designérský styl se skulpturální kvalitou, který je doplněn čistým grafickým zpracováním a jedinečným světelným designem. To jsou všechno prvky, které jsme přenesli na závodní vůz I.D. R Pikes Peak ze sériových vozů budoucí rodiny I.D.,“ říká Bischoff.
I.D. R Pikes Peak je pro 56letého šéfdesignéra důležitým krokem v rámci strategii značky v oblasti elektrické mobility: „Supersportovní automobil, jako je I.D. R Pikes Peak, vyvolává v divácích emoce. Tato emocionální interpretace tématu elektrické mobility zajisté ovlivní sériové vozy rodiny I.D.“ Design rodiny I.D. s uzavřenou čelní partií zároveň ztělesňuje DNA designu značky Volkswagen, která byla založena modely Brouk a T1 Bus. „U designu závodního vozu I.D. R Pikes Peak byly zcela zřetelně středem pozornosti výkony na závodní trati. Zvládnutí této výzvy bylo pro nás zdrojem mimořádně velké radosti,“ říká Bischoff.
Závodní premiéra vozu I.D. R Pikes Peak se uskuteční 24. června 2018 v americkém státě Colorado. Cílem pro jezdce Romaina Dumase je vylepšit stávající rekord závodu pro elektricky poháněné závodní vozy. „Měl bych velkou radost, kdyby námi vyvinutý design přispěl ke splnění tohoto náročného úkolu,“ říká Bischoff. „V každém případě budeme tento den držet našim kolegům z oddělení Volkswagen Motorsport všechny palce.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?