Vývoj závodního vozu I.D. R Pikes Peak byl zahájen před sedmi měsíci a představoval komplexní výzvu i pro tým designérů značky Volkswagen. „Máme již bohaté zkušenosti s vysokovýkonnými vozidly i se závodními vozy, ale výkonný prototyp, jako je I.D. R Pikes Peak, byl i pro nás světovou premiérou,“ říká Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen. „Naším úkolem bylo přenést nezaměnitelný designérský styl rodiny I.D. na tak extrémní a emocionální závodní vůz.“
Design závodního vozu I.D. R Pikes Peak měl na první pohled prozrazovat příslušnost k budoucí rodině I.D., modelové řadě sériově vyráběných vozů s čistě elektrickým pohonem, které bude Volkswagen uvádět na trh od roku 2020. Design karoserie prvního elektricky poháněného závodního vozu Volkswagen musel ale také vytvářet optimální předpoklady z technického hlediska. „Tato neobvyklá výzva byla pro celý můj tým obrovskou motivací. Jsme hrdí, že jsme součástí týmu, který realizoval tento výjimečný projekt,“ říká Bischoff.
Vývoj designu závodního vozu, startujícího v kategorii vozidel „Unlimited“, byl zahájen v říjnu 2017 na příslovečném bílém listu papíru. Bischoff se svým týmem nedostal na první poradě o mnoho víc údajů, než techniky požadovanou délku, šířku a výšku karoserie závodního vozu I.D. R Pikes Peak. „A samozřejmě jsme věděli, že se jedná o závod do vrchu,“ říká automobilový designér.
To je důležitá informace, protože fyzikální rámcové podmínky na nejslavnějším závodě do vrchu na světě jsou pro design vozidla jedinečné. Aerodynamika i chladicí soustava pro elektromotory, akumulátory a brzdy závodního vozu musí v řídkém vysokohorském vzduchu – start je v nadmořské výšce 2862 metrů, cílová čára ve výšce 4302 metrů – odolávat zatížení, které je dokonce i ve světě vrcholového motoristického sportu výjimečné. „Během procesu vývoje designu byla velmi důležitá úzká spolupráce s techniky,“ popisuje Bischoff týmovou práci zejména mezi specialisty na aerodynamiku z oddělení Volkswagen Motorsport a designérským oddělením značky Volkswagen. „Naším úkolem bylo dát tvar stanoveným požadavkům. Vytvořit symbiózu mezi designem a funkcí.“
Designérskému týmu značky Volkswagen se podařilo integrovat do extrémních tvarů karoserie závodního vozu I.D. R Pikes Peak klíčové stylistické prvky rodiny I.D. „Pro I.D. charakteristický je velmi uhlazený, estetický designérský styl se skulpturální kvalitou, který je doplněn čistým grafickým zpracováním a jedinečným světelným designem. To jsou všechno prvky, které jsme přenesli na závodní vůz I.D. R Pikes Peak ze sériových vozů budoucí rodiny I.D.,“ říká Bischoff.
I.D. R Pikes Peak je pro 56letého šéfdesignéra důležitým krokem v rámci strategii značky v oblasti elektrické mobility: „Supersportovní automobil, jako je I.D. R Pikes Peak, vyvolává v divácích emoce. Tato emocionální interpretace tématu elektrické mobility zajisté ovlivní sériové vozy rodiny I.D.“ Design rodiny I.D. s uzavřenou čelní partií zároveň ztělesňuje DNA designu značky Volkswagen, která byla založena modely Brouk a T1 Bus. „U designu závodního vozu I.D. R Pikes Peak byly zcela zřetelně středem pozornosti výkony na závodní trati. Zvládnutí této výzvy bylo pro nás zdrojem mimořádně velké radosti,“ říká Bischoff.
Závodní premiéra vozu I.D. R Pikes Peak se uskuteční 24. června 2018 v americkém státě Colorado. Cílem pro jezdce Romaina Dumase je vylepšit stávající rekord závodu pro elektricky poháněné závodní vozy. „Měl bych velkou radost, kdyby námi vyvinutý design přispěl ke splnění tohoto náročného úkolu,“ říká Bischoff. „V každém případě budeme tento den držet našim kolegům z oddělení Volkswagen Motorsport všechny palce.“
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.