Vývoj závodního vozu I.D. R Pikes Peak byl zahájen před sedmi měsíci a představoval komplexní výzvu i pro tým designérů značky Volkswagen. „Máme již bohaté zkušenosti s vysokovýkonnými vozidly i se závodními vozy, ale výkonný prototyp, jako je I.D. R Pikes Peak, byl i pro nás světovou premiérou,“ říká Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen. „Naším úkolem bylo přenést nezaměnitelný designérský styl rodiny I.D. na tak extrémní a emocionální závodní vůz.“
Design závodního vozu I.D. R Pikes Peak měl na první pohled prozrazovat příslušnost k budoucí rodině I.D., modelové řadě sériově vyráběných vozů s čistě elektrickým pohonem, které bude Volkswagen uvádět na trh od roku 2020. Design karoserie prvního elektricky poháněného závodního vozu Volkswagen musel ale také vytvářet optimální předpoklady z technického hlediska. „Tato neobvyklá výzva byla pro celý můj tým obrovskou motivací. Jsme hrdí, že jsme součástí týmu, který realizoval tento výjimečný projekt,“ říká Bischoff.
Vývoj designu závodního vozu, startujícího v kategorii vozidel „Unlimited“, byl zahájen v říjnu 2017 na příslovečném bílém listu papíru. Bischoff se svým týmem nedostal na první poradě o mnoho víc údajů, než techniky požadovanou délku, šířku a výšku karoserie závodního vozu I.D. R Pikes Peak. „A samozřejmě jsme věděli, že se jedná o závod do vrchu,“ říká automobilový designér.
To je důležitá informace, protože fyzikální rámcové podmínky na nejslavnějším závodě do vrchu na světě jsou pro design vozidla jedinečné. Aerodynamika i chladicí soustava pro elektromotory, akumulátory a brzdy závodního vozu musí v řídkém vysokohorském vzduchu – start je v nadmořské výšce 2862 metrů, cílová čára ve výšce 4302 metrů – odolávat zatížení, které je dokonce i ve světě vrcholového motoristického sportu výjimečné. „Během procesu vývoje designu byla velmi důležitá úzká spolupráce s techniky,“ popisuje Bischoff týmovou práci zejména mezi specialisty na aerodynamiku z oddělení Volkswagen Motorsport a designérským oddělením značky Volkswagen. „Naším úkolem bylo dát tvar stanoveným požadavkům. Vytvořit symbiózu mezi designem a funkcí.“
Designérskému týmu značky Volkswagen se podařilo integrovat do extrémních tvarů karoserie závodního vozu I.D. R Pikes Peak klíčové stylistické prvky rodiny I.D. „Pro I.D. charakteristický je velmi uhlazený, estetický designérský styl se skulpturální kvalitou, který je doplněn čistým grafickým zpracováním a jedinečným světelným designem. To jsou všechno prvky, které jsme přenesli na závodní vůz I.D. R Pikes Peak ze sériových vozů budoucí rodiny I.D.,“ říká Bischoff.
I.D. R Pikes Peak je pro 56letého šéfdesignéra důležitým krokem v rámci strategii značky v oblasti elektrické mobility: „Supersportovní automobil, jako je I.D. R Pikes Peak, vyvolává v divácích emoce. Tato emocionální interpretace tématu elektrické mobility zajisté ovlivní sériové vozy rodiny I.D.“ Design rodiny I.D. s uzavřenou čelní partií zároveň ztělesňuje DNA designu značky Volkswagen, která byla založena modely Brouk a T1 Bus. „U designu závodního vozu I.D. R Pikes Peak byly zcela zřetelně středem pozornosti výkony na závodní trati. Zvládnutí této výzvy bylo pro nás zdrojem mimořádně velké radosti,“ říká Bischoff.
Závodní premiéra vozu I.D. R Pikes Peak se uskuteční 24. června 2018 v americkém státě Colorado. Cílem pro jezdce Romaina Dumase je vylepšit stávající rekord závodu pro elektricky poháněné závodní vozy. „Měl bych velkou radost, kdyby námi vyvinutý design přispěl ke splnění tohoto náročného úkolu,“ říká Bischoff. „V každém případě budeme tento den držet našim kolegům z oddělení Volkswagen Motorsport všechny palce.“
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.