Pokud si chcete doma v obýváku vystavit vás vysněný motor, máte hned několik možností. Buď ho seženete na vrakovišti, pracně ho celý vyčistíte, utratíte za jeho úpravy moře peněz a pak se rozvedete, protože tohle vám manželka v obýváku prostě nestrpí. A nebo se rozhodnete postavit si detailní repliku z papíru, díky které se na rok zabavíte a ještě budete mít skvělý pocit z vlastnoručního díla. Marc W. Zak se rozhodl pro druhou možnost a rozhodně to za to stálo.
Vlastnoruční výroba modelů z papíru, případně kartonu, je unikátní způsob, jak si s minimem starostí, vybavení a nákladů postavit cokoliv, po čem toužíte. Není to ovšem žádná sranda, zabere to obrovské množství času a také to vyžaduje jisté dovednosti. Marc W. Zak, autor tohoto videa, ale disponoval vším potřebným, aby si svůj sen splnil.
Tím snem byla replika 1:1 čtyřválcového motoru BMW M10, který se vyráběl mezi lety 1962 až 1988 v celé řadě provedení. Tím nejslabším byl 1.5 litrový motor M115 s výkonem 72 koní, zatím co nejsilnější 2.0 litrový motor nesl označení M31 a díky přeplňování turbodmychadlem dokázal nabídnout až 170 koní.
Papírový motor v životní velikosti samozřejmě žádný výkon nenabídne, ovšem množství detailů, kterými se honosí, je naprosto neuvěřitelné. Řada méně poctivých modelářů by se nejspíš zaměřila jen na viditelné součástky, případně by vše slepila, ovšem tenhle model je výjimkou.
Auto začal od bloku, který disponuje pohyblivou vačkou, pohyblivými písty a řadou detailů, mezi které se řadí například i olejové kanálky. V olejové vaně byste našli repliku sacího koše, nechybí alternátor, svody, zdvihátka, vačka ani karburátory s pohyblivými klapkami.
Na konci videa je replika motoru umístěna do motorového prostoru zřejmě jednoho z BMW, do kterých se původně motory z rodiny M10 montovaly. Upřímně řečeno, kdyby tenhle motor dostal i odpovídající barvu, pak by na dálku nejspíš nikdo nepoznal, že se jedná o kartonovou repliku.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.