Čisté auto je vždy vizitkou svědomitého majitele či řidiče. Jednak vůz vypadá lépe, ale co je hlavní, je z něj také lepší výhled, což zvyšuje bezpečnost posádky. Jak ale automobil co nejrychleji umýt a přitom nepoškodit lak?
Podobnou otázku si položili i moderátoři z britského pořadu Fifth Gear. Sehnali si tři stejné vozy ve stejné barvě, nanesli na ně neskutečně drahý speciální ochranný vosk a poté s každým vozem vyzkoušeli jiný proces mytí.
S prvním vozem se vydali do automatické kartáčové myčky. Druhý byl umyt v boxu pomocí vysokotlakého čističe a kartáče s pěnou. Třetí vůz pak dostala na starost parta mladíků, která si tímto způsobem přivydělává. Na každé mytí dohlížel odborník na slovo vzatý, který se zabývá ochranou laku před poškozením.
Možná překvapivě nejlépe dopadla automatická myčka. Vliv myček na lak vozu je stále častým tématem hospodských debat i odborných diskuzí. V testu ale došlo k nejmenšímu poškození ze všech zkoušených variant. Lak vozu byl po průjezdu myčkou jen trochu mdlý a posetý zaschlými kapkami vody. Dnešní myčku už jsou ještě dále. Materiály používané na kartáče jsou jemnější, myčky bývají vybaveny automatickým vysoušením a některé vám na vůz nanesou i slabou vrstvu vosku, která by měla bránit dalšímu usazování nečistot během příštích několika dnů.
Na druhém místě se umístili mladíci, kteří vůz umývali ručně. Ti dokonce používali i speciální rukavice z mikrovlákna, které jsou k mytí automobilů vhodnější než obyčejné houby. Průšvih však nastal v momentě, kdy se mladíci dostali do fáze "sušení". K tomu totiž používali zvláštní silikonové stěrky, podobné těm, které jsou určeny k mytí oken. Tyto stěrky ale dokonale přilnou ke karoserii vozidla, takže pokud se pod ně dostane jakákoliv větší nečistota, ošklivě se na vašem laku podepíše. Doslova. A to se bohužel stalo i v tomto případě. Pokud by použili šetrnější způsob vysoušení karoserie, například pravou kůži nebo kvalitní umělé alternativy, jistě by bylo jejich hodnocení mnohem vyšší.
Nejhůře dopadlo nakonec čištění vozu tlakovým čističem. Samotný vysokotlaký čistič/wapka laku nijak neublížil. Horší to ale bylo s kartáčem, kterým moderátor nanášel na vůz čistící pěnu. Ten v sobě totiž obsahoval drobné kamínky a jiný nepořádek, který se v něm zachytil během dřívějšího používání. Tyto částečky pak lak celkem drasticky poškodily. Plyne z toho ponaučení, že pokud jste v podobném mycím boxu, používání podobných hub a kartáčů se vyvarujte. Nikdy nevíte, zda někomu před vámi neupadl kartáč/houba na zem a zda není plný nepořádku. Mnohem lepší jsou zcela bezkontaktní myčky. V nich se na vůz speciální tryskou nanáší speciální aktivní pěna určená přímo na karoserie automobilů. Tato pěna nečistoty naruší a uvolní. Poté už je stačí pouze spláchnout pomocí tlakového čističe.
Z celého testu nakonec plyne, že pokud chcete svůj vůz pořádně umýt a zároveň minimalizovat poškození laku, buď si k tomu vyhraďte dostatek času, nebo vůz svěřte odborníkům se zkušenostmi a dobrou reputací. Možná vás to bude stát o trochu víc peněz, váš vůz ale prokoukne a díky zodpovědné ochraně laku vydrží čistý i krásný delší dobu.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.