Stále více si musíme zvykat na to, že při našich letních cestách za dovolenou, nás při zpáteční cestě mohou dostihnout pokuty za přestupky, kterých jsme se v zahraničí dopustili. Asi nejsilnějším argumentem, abychom dodržovali dopravní předpisy, je výše pokut v ostatních zemích Evropy.
Odborníci ÚAMK sestavili seznam celkem 15 zemí a „top“ pětice nejvyšších pokut za konkrétní přestupek. Samozřejmě vzhledem k nejčastějším cílům dovolenkových cest neopomněli trojici nejčastěji Čechy navštěvovaných zemí: Chorvatsko, Itálii a Slovensko.
Alkohol Není třeba zdůrazňovat, že jedním z nejzávažnějších přestupků za volantem je řízení pod vlivem alkoholu. Z celkem patnácti zemí Evropy má nejpřísnější přístup Česká a Slovenská republika, kde je nulová tolerance, následuje Polsko s povolenými 0,2 promile alkoholu v krvi. Prakticky ve všech ostatních státech je to pak 0,5 promile. Naopak, nejbenevolentnější je v tomto směru Velká Británie (0,8 promile). Zároveň ale právě tato země patří k těm, kde jsou nejvyšší pokuty za jízdu s alkoholem v krvi. Nejnižší pokuta (od 95 euro) je v Chorvatsku. Naopak nejvyšší ve zmíněné Anglii (až 5 710 euro), dále Švýcarsku (od 550 euro), Itálii (od 530 euro), Německu (od 500 euro), Nizozemsku (od 325 euro) a Rakousku i Slovensku (od 300 euro). Naopak v ČR je to v přepočtu od 100 euro, což se nám zdá dosti málo.
Rychlost Nejčastějším dopravním přestupkem evropských řidičů je nedodržení maximální povolené rychlosti. Při překročení maximální rychlosti o 20 km/h nás čekají nejvyšší pokuty v Itálii (od 170 euro, od 22 do 7 hodin se ještě zvýší o 1/3) a Švýcarsku (od 165 euro). Se stejnou sazbou od 135 euro následují Dánsko a Francie, se 110 euro pokuty musíte počítat ve Velké Británii. Naopak nejnižší postih vás čeká v Polsku (od 25 euro), Rakousku (od 30 euro) a Německu (od 35 euro). Chorvatsko a Slovensko patří rovněž v tomto směru k umírněnějším (od 65/80 euro). V Čechách je to ještě méně - od 40 euro, opět oproti Slovenským sousedům zaostáváme.
Pokud budeme mluvit o překročení rychlosti o 50 km/h, i tam Čechy patří společně s Polskem a Lucemburskem k „nejlevnějším“ z evropské patnáctky. Pokuta u nás začíná na 190 euro. To naopak ve Velké Británii to může být až 2 890 euro. Vysoké sazby platí i v Rakousku (do 2 180 euro), Francii (1 500 euro), Nizozemsku (od 660 euro), Španělsku (od 600 euro) a Itálii (od 530 euro). Z našich sousedů má vysoké postihy i Slovensko (od 500 euro).
Jízda na červenou Již tradiční přísnost Velké Británie při dodržování předpisů se týká také jízdy na červenou. Pokuta za tento přestupek zde může dosáhnout až 1 140 euro. Přísní jsou v tomto směru také na Slovensku (od 300 euro), Chorvatsku a Dánsku (od 270 euro) a Nizozemsku (od 230 euro). Naopak nejshovívavější jsou v Polsku a Rakousku (od 60/70 euro). Pokud míříte do Itálie, pak za tento přestupek je tu vyměřeno od 170 euro. Ve srovnání – u nás je to od 100 euro.
Špatné parkování Asi nejčastěji a tak zvaně „nevinně“ dostanete k pokutě za špatné parkování. Jih Evropy je zkrátka v létě přeplněný a místo pro stání se hledá těžko. Musíme ovšem pamatovat, že i za to můžeme dostat poměrně vysokou pokutu. Například ve Španělsku od 200 euro. Následuje Nizozemsko (od 90 euro), Dánsko (od 70 euro), Belgie (od 55 euro) a pak dlouhá řada zemí se sazbou od 40 euro. Řeč je o Itálii, Chorvatsku Slovensku, ale i Česku.
Bezpečnostní pásy
Za nepoužití bezpečnostních pásů hrozí v Polsku pokuta jen 25 euro, v Německu 30 euro, Rakousku 35 euro, ale ani v ČR není sazba právě vysoká – 80 euro. To i v sousedním Slovensku je 120 euro, ale například v Anglii až 570 euro, ve Španělsku a Dánsku 200 euro, v Nizozemsku 140 euro a ve Francii od 135 euro.
Telefonování za jízdy Nepatřičným rekordmanem je Česká republika v nízké úrovni postihu za používání mobilního telefonu při řízení – postih činí od 55 euro, což je společně s Polskem a Rakouskem (od 50 euro) vůbec nejnižší postih. Naproti tomu třeba na Slovensku je to 120 euro, v Itálii od 160 euro a nově od léta bude hrozit i zákaz řízení na 3 měsíce. Zdaleka nejvyšší postih ale na řidiče, kteří telefonují za volantem, čeká v Nizozemsku a Velké Británii (od 230 euro a ve Španělsku od 200 euro.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?