Stále více si musíme zvykat na to, že při našich letních cestách za dovolenou, nás při zpáteční cestě mohou dostihnout pokuty za přestupky, kterých jsme se v zahraničí dopustili. Asi nejsilnějším argumentem, abychom dodržovali dopravní předpisy, je výše pokut v ostatních zemích Evropy.
Odborníci ÚAMK sestavili seznam celkem 15 zemí a „top“ pětice nejvyšších pokut za konkrétní přestupek. Samozřejmě vzhledem k nejčastějším cílům dovolenkových cest neopomněli trojici nejčastěji Čechy navštěvovaných zemí: Chorvatsko, Itálii a Slovensko.
Alkohol Není třeba zdůrazňovat, že jedním z nejzávažnějších přestupků za volantem je řízení pod vlivem alkoholu. Z celkem patnácti zemí Evropy má nejpřísnější přístup Česká a Slovenská republika, kde je nulová tolerance, následuje Polsko s povolenými 0,2 promile alkoholu v krvi. Prakticky ve všech ostatních státech je to pak 0,5 promile. Naopak, nejbenevolentnější je v tomto směru Velká Británie (0,8 promile). Zároveň ale právě tato země patří k těm, kde jsou nejvyšší pokuty za jízdu s alkoholem v krvi. Nejnižší pokuta (od 95 euro) je v Chorvatsku. Naopak nejvyšší ve zmíněné Anglii (až 5 710 euro), dále Švýcarsku (od 550 euro), Itálii (od 530 euro), Německu (od 500 euro), Nizozemsku (od 325 euro) a Rakousku i Slovensku (od 300 euro). Naopak v ČR je to v přepočtu od 100 euro, což se nám zdá dosti málo.
Rychlost Nejčastějším dopravním přestupkem evropských řidičů je nedodržení maximální povolené rychlosti. Při překročení maximální rychlosti o 20 km/h nás čekají nejvyšší pokuty v Itálii (od 170 euro, od 22 do 7 hodin se ještě zvýší o 1/3) a Švýcarsku (od 165 euro). Se stejnou sazbou od 135 euro následují Dánsko a Francie, se 110 euro pokuty musíte počítat ve Velké Británii. Naopak nejnižší postih vás čeká v Polsku (od 25 euro), Rakousku (od 30 euro) a Německu (od 35 euro). Chorvatsko a Slovensko patří rovněž v tomto směru k umírněnějším (od 65/80 euro). V Čechách je to ještě méně - od 40 euro, opět oproti Slovenským sousedům zaostáváme.
Pokud budeme mluvit o překročení rychlosti o 50 km/h, i tam Čechy patří společně s Polskem a Lucemburskem k „nejlevnějším“ z evropské patnáctky. Pokuta u nás začíná na 190 euro. To naopak ve Velké Británii to může být až 2 890 euro. Vysoké sazby platí i v Rakousku (do 2 180 euro), Francii (1 500 euro), Nizozemsku (od 660 euro), Španělsku (od 600 euro) a Itálii (od 530 euro). Z našich sousedů má vysoké postihy i Slovensko (od 500 euro).
Jízda na červenou Již tradiční přísnost Velké Británie při dodržování předpisů se týká také jízdy na červenou. Pokuta za tento přestupek zde může dosáhnout až 1 140 euro. Přísní jsou v tomto směru také na Slovensku (od 300 euro), Chorvatsku a Dánsku (od 270 euro) a Nizozemsku (od 230 euro). Naopak nejshovívavější jsou v Polsku a Rakousku (od 60/70 euro). Pokud míříte do Itálie, pak za tento přestupek je tu vyměřeno od 170 euro. Ve srovnání – u nás je to od 100 euro.
Špatné parkování Asi nejčastěji a tak zvaně „nevinně“ dostanete k pokutě za špatné parkování. Jih Evropy je zkrátka v létě přeplněný a místo pro stání se hledá těžko. Musíme ovšem pamatovat, že i za to můžeme dostat poměrně vysokou pokutu. Například ve Španělsku od 200 euro. Následuje Nizozemsko (od 90 euro), Dánsko (od 70 euro), Belgie (od 55 euro) a pak dlouhá řada zemí se sazbou od 40 euro. Řeč je o Itálii, Chorvatsku Slovensku, ale i Česku.
Bezpečnostní pásy
Za nepoužití bezpečnostních pásů hrozí v Polsku pokuta jen 25 euro, v Německu 30 euro, Rakousku 35 euro, ale ani v ČR není sazba právě vysoká – 80 euro. To i v sousedním Slovensku je 120 euro, ale například v Anglii až 570 euro, ve Španělsku a Dánsku 200 euro, v Nizozemsku 140 euro a ve Francii od 135 euro.
Telefonování za jízdy Nepatřičným rekordmanem je Česká republika v nízké úrovni postihu za používání mobilního telefonu při řízení – postih činí od 55 euro, což je společně s Polskem a Rakouskem (od 50 euro) vůbec nejnižší postih. Naproti tomu třeba na Slovensku je to 120 euro, v Itálii od 160 euro a nově od léta bude hrozit i zákaz řízení na 3 měsíce. Zdaleka nejvyšší postih ale na řidiče, kteří telefonují za volantem, čeká v Nizozemsku a Velké Británii (od 230 euro a ve Španělsku od 200 euro.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.