Pražská "Pohotovostní motorizovaná jednotka" vyzkoušla za dlouhá desetiletí své existence celou řadu vozů, od těch domácích, přes vozy východní provenience až po netradiční západní vozy, jako byl například Ford Scorpio či Mercedes-Benz 230. Nás ale nejvíce zaujal předváděcí prototyp Tatry 613, která svou konstrukcí a výbavou předběhla dobu o několik let.
Na vůz jsme poprvé narazili už na stránkách policie, kde je mu věnován jeden krátký odstavec v historii služebních vozidel útvaru Pohotovostní motorizovaná jednotky, zkráceně PMJ. Zde jsme se však příliš mnoho informací nedozvěděli a tak jsme pátrali dál, až jsme narazili na webovou stránku "t613.wz.cz". Právě zde se nám pak podařilo objevit dobový článek s bohatým popisem vozu, za kterým stojí tehdejší redakce Světa motorů.
Tatra Police Special vychází z osvědčené řady 613-3 a 613-4, ovšem pro potřeby policie dostala několik jedinečných úprav, díky kterým měla nabídnout nadprůměrnou rychlost, ovladatelnost, odolnost i technickou vybavenost k široké paletě zásahů.
Za stavbou vozu stála samotná Tatra Kopřivnice, která ke stavbě přizvala jak zkušené policejní experty, tak společnost Sommer US Army Shop, která dodávala speciální vybavení podle přání a požadavků. Speciální Tatrovky tak mohly dostat pancéřované díly karoserie, neprůstřelná skla, neprůstřelné pneumatiky nebo přední ochranný rám, díky kterému by si poradily i s lehčími překážkami na cestách.
Rám se nacházel i uvnitř vozu, kde chránil posádku před následky závažných dopravních nehod. Mimo to byl interiér vybaven uzamykatelnou schránkou na zbraně, munici či cenné materiály (umístěnou v kufru), přepážkou oddělující přední a zadní sedadla (vyrobenou z plexiskla či plechu), elektrickým stahováním oken a centrálním zamykáním.
První testovací prototyp byl zhotoven v bílo-zelené barevné kombinaci a redakci Světa motorů i Policii České republiky byl představen počátkem května roku 1992. Prezentovaný exemplář byl vybaven předním rámem, majákem s reproduktorem, uzamykatelnou schránkou a přepážkou z plexiskla. Nechyběl však ani pátrací světlomet a vnitřní ochranný rám. Pro náročnější zákazníky však měla Tatra připraveny i pneumatiky Michelin, posilovač řízení nebo klimatizaci.
Do karet hrála Tatře i cena. Předvedený model vyšel na 594 000 Kčs, což sice nebylo málo, ovšem podobně výkonné a vybavené vozy od BMW, Mercedesu či Mazdy vyšly mnohdy na dvojnásobek. Tatra se navíc mohla pochlubit domácím zázemím a snadným servisem. V čem však za svou konkurencí zaostávala, byla antikorozní ochrana.Podle policejních odborníků se jednalo o poměrně závažný problém, ovšem Tatra údajně nabízela výměnu nejproblematičtějších plechových částí za laminátové.
Redaktoři Světa motorů si jízdu s vozem vyzkoušet nemohli, ovšem podle policejních odborníků měli být jízdní vlastnosti zhodnoceny jako "velmi dobré". Svůj podíl na tom měly mít i speciální úpravy podvozku, včetně jeho snížení.
Proč nakonec Tatra Police Special neuspěla bohužel nevíme, nicméně i z tehdejšího pohledu by se jistě jednalo o zajímavý policejní speciál, který mohl najít uplatnění jak u zásahových jednotek, tak u dopravní policie. Vždyť jeho 3.5 litrový vzduchem chlazený osmiválcový motor V8 generoval výkon 129 kW (175 k), díky čemuž neměla Tatra problém ani s rychlostí 195 km/h. Slabší to bylo s akcelerací, neboť z 0 na 100 km/h to Tatře trvalo 12 sekund.
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.