Pražská "Pohotovostní motorizovaná jednotka" vyzkoušla za dlouhá desetiletí své existence celou řadu vozů, od těch domácích, přes vozy východní provenience až po netradiční západní vozy, jako byl například Ford Scorpio či Mercedes-Benz 230. Nás ale nejvíce zaujal předváděcí prototyp Tatry 613, která svou konstrukcí a výbavou předběhla dobu o několik let.
Na vůz jsme poprvé narazili už na stránkách policie, kde je mu věnován jeden krátký odstavec v historii služebních vozidel útvaru Pohotovostní motorizovaná jednotky, zkráceně PMJ. Zde jsme se však příliš mnoho informací nedozvěděli a tak jsme pátrali dál, až jsme narazili na webovou stránku "t613.wz.cz". Právě zde se nám pak podařilo objevit dobový článek s bohatým popisem vozu, za kterým stojí tehdejší redakce Světa motorů.
Tatra Police Special vychází z osvědčené řady 613-3 a 613-4, ovšem pro potřeby policie dostala několik jedinečných úprav, díky kterým měla nabídnout nadprůměrnou rychlost, ovladatelnost, odolnost i technickou vybavenost k široké paletě zásahů.
Za stavbou vozu stála samotná Tatra Kopřivnice, která ke stavbě přizvala jak zkušené policejní experty, tak společnost Sommer US Army Shop, která dodávala speciální vybavení podle přání a požadavků. Speciální Tatrovky tak mohly dostat pancéřované díly karoserie, neprůstřelná skla, neprůstřelné pneumatiky nebo přední ochranný rám, díky kterému by si poradily i s lehčími překážkami na cestách.
Rám se nacházel i uvnitř vozu, kde chránil posádku před následky závažných dopravních nehod. Mimo to byl interiér vybaven uzamykatelnou schránkou na zbraně, munici či cenné materiály (umístěnou v kufru), přepážkou oddělující přední a zadní sedadla (vyrobenou z plexiskla či plechu), elektrickým stahováním oken a centrálním zamykáním.
První testovací prototyp byl zhotoven v bílo-zelené barevné kombinaci a redakci Světa motorů i Policii České republiky byl představen počátkem května roku 1992. Prezentovaný exemplář byl vybaven předním rámem, majákem s reproduktorem, uzamykatelnou schránkou a přepážkou z plexiskla. Nechyběl však ani pátrací světlomet a vnitřní ochranný rám. Pro náročnější zákazníky však měla Tatra připraveny i pneumatiky Michelin, posilovač řízení nebo klimatizaci.
Do karet hrála Tatře i cena. Předvedený model vyšel na 594 000 Kčs, což sice nebylo málo, ovšem podobně výkonné a vybavené vozy od BMW, Mercedesu či Mazdy vyšly mnohdy na dvojnásobek. Tatra se navíc mohla pochlubit domácím zázemím a snadným servisem. V čem však za svou konkurencí zaostávala, byla antikorozní ochrana.Podle policejních odborníků se jednalo o poměrně závažný problém, ovšem Tatra údajně nabízela výměnu nejproblematičtějších plechových částí za laminátové.
Redaktoři Světa motorů si jízdu s vozem vyzkoušet nemohli, ovšem podle policejních odborníků měli být jízdní vlastnosti zhodnoceny jako "velmi dobré". Svůj podíl na tom měly mít i speciální úpravy podvozku, včetně jeho snížení.
Proč nakonec Tatra Police Special neuspěla bohužel nevíme, nicméně i z tehdejšího pohledu by se jistě jednalo o zajímavý policejní speciál, který mohl najít uplatnění jak u zásahových jednotek, tak u dopravní policie. Vždyť jeho 3.5 litrový vzduchem chlazený osmiválcový motor V8 generoval výkon 129 kW (175 k), díky čemuž neměla Tatra problém ani s rychlostí 195 km/h. Slabší to bylo s akcelerací, neboť z 0 na 100 km/h to Tatře trvalo 12 sekund.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!