Koupě ojetého vozu je vděčné a nevyčerpatelné téma. I přes neustále dostupnější informace a rady se ale potencionální kupci nechávají stále unést „výhodnou nabídkou“, která končí zklamáním, nepojízdným automobilem či nedostupným telefonním číslem prodejce. Přiznáváme, že koupě ojetého vozu s sebou nese vždy určité riziko, to ale můžete při dodržení základních pravidel alespoň minimalizovat.
"Nebýt na to sám"
Ano, to je ideální situace, když máte po ruce dobrého známého, který autům rozumí a s výběrem vám rád pomůže. Bohužel, takových lidí nebývá mnoho, a ne každý je ochotný obětovat čas než „najdete to pravé.“ Naštěstí existují veřejně dostupné služby, které vám dokáží s výběrem pomoci. Žádná z nich sice není zdarma, investované peníze do informací ohledně historie vámi vybraného vozu se vám ale vždy vrátí a umožní ten správný výběr. Absolutním základem by měla být kontrola dostupných informací, které se vážou k VIN kódu vámi vybraného vozu. Takový výpis z historie vozidla umožňuje například systém AUTOTRACER od Cebie, díky kterému zjistíte, zda vozidlo není kradené nebo zatížené leasingem. Připlatit si můžete také za informace týkající se záznamů tachometru a případných záznamů o poškození.
Existují dokonce i firmy, které se spolu s vámi přijedou na vybraný vůz podívat a podrobí ho detailní prohlídce. Dostačující informace by vám měl poskytnout i autorizovaný servis či prodejce značky v okolí, který po předchozí domluvě může vámi vybraný vůz zkontrolovat. Pokud vám prodejce takovou kontrolu neumožní, není to dobré znamení.
Výběr ojetiny
Základní filtr bychom si měli udělat již při samotném výběru, který probíhá zpravidla na internetu. Podezřelých indikátorů ojetin, kterým je dobré se vyhnout, je hned několik. Podezřele levné nabídky je dobré ihned přeskočit, šance na výhodnou koupi bez investic je minimální. Nápadné jsou také inzeráty, které obsahují minimum fotografií, nebo je z nich zjevné, že zde vozidla dlouho „stojí“ (např. zasněžené fotografie v aktuálním ročním období). Doporučit také můžeme výběr aut se servisní knížkou, a pokud je to možné, ověřit si následně u orazítkovaných servisů i její pravost. Obecně je doporučováno volit raději větší nájezd kilometrů s podloženou historií, než nájezd nízký, lež ničím nepodložený.
Prohlídka vozu
Než si začneme prohlížet auto jako takové, důležité je zkontrolovat i doklady. Ty by měli být kompletní, v nich uvedený VIN kód se musí shodovat s kódem automobilu a prodejce, s nímž jednáme, musí být uvedený ve velkém technickém průkazu jako vlastník. Pokud je vlastník při prodeji zastupován, musí mít od vlastníka vozu plnou moc.
Pokud preferujete koupi z bazaru, protože se bojíte uplatňování případných reklamací, ujistěte se, že bazar je opravdu vlastníkem vozu. Pokud ho má pouze v komisním prodeji, tak je rozhodující, kdo podepisuje smlouvu. Je-li to bazar, drží záruku on.
Při prohlídce vozu nikam nepospíchejte, a důsledně si prohlédněte veškeré spáry karoserie a barevnou celistvost celého vozu. Stav interiéru, zejména pak volantu a řadicí páky nám může napovědět, zda lze najetým kilometrům věřit. Obezřetní bychom ale měli být v obou extrémních případech, neboť ani výměna těchto dílů za účelem omlazení automobilu není ničím výjimečným. Doporučujeme také udělat si čas na otestování všech funkcí a ovládacích prvků automobilu. Záruka na skryté vady se vztahuje pouze na ty vady, které nebylo možné v době prodeje odhalit. U naftových motorů vybavených DPF (filtrem pevných částic) je nutné zkontrolovat skrze diagnostiku stav a funkčnost tohoto systému, porouchané a zanesené systémy znamenají výměnu v řádech desítek tisíc.
Důležitá smlouva
V kupní smlouvě požadujte ustanovení, že prodávající je jediným vlastníkem vozidla a že na vozidle neváznou žádné dluhy ani závazky. Tím se vyvarujete celé řadě závažných rizik právní povahy, které je nemožné odhalit předem, jako je například vozidlo, které je předmětem soudního sporu, společným majetkem manželů, vozidlo zahrnuté v exekuci či vozidlo, kterým je ručeno.
Od vozidla vyžadujte kompletní dokumentaci, smlouvu si v klidu přečtěte a neakceptujte žádné věty, kterými se prodejce zříká odpovědnosti za skutečný stav kilometrů či formulace typu „kupuji vozidlo tak jak je.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.