Koupě ojetého vozu je vděčné a nevyčerpatelné téma. I přes neustále dostupnější informace a rady se ale potencionální kupci nechávají stále unést „výhodnou nabídkou“, která končí zklamáním, nepojízdným automobilem či nedostupným telefonním číslem prodejce. Přiznáváme, že koupě ojetého vozu s sebou nese vždy určité riziko, to ale můžete při dodržení základních pravidel alespoň minimalizovat.
"Nebýt na to sám"
Ano, to je ideální situace, když máte po ruce dobrého známého, který autům rozumí a s výběrem vám rád pomůže. Bohužel, takových lidí nebývá mnoho, a ne každý je ochotný obětovat čas než „najdete to pravé.“ Naštěstí existují veřejně dostupné služby, které vám dokáží s výběrem pomoci. Žádná z nich sice není zdarma, investované peníze do informací ohledně historie vámi vybraného vozu se vám ale vždy vrátí a umožní ten správný výběr. Absolutním základem by měla být kontrola dostupných informací, které se vážou k VIN kódu vámi vybraného vozu. Takový výpis z historie vozidla umožňuje například systém AUTOTRACER od Cebie, díky kterému zjistíte, zda vozidlo není kradené nebo zatížené leasingem. Připlatit si můžete také za informace týkající se záznamů tachometru a případných záznamů o poškození.
Existují dokonce i firmy, které se spolu s vámi přijedou na vybraný vůz podívat a podrobí ho detailní prohlídce. Dostačující informace by vám měl poskytnout i autorizovaný servis či prodejce značky v okolí, který po předchozí domluvě může vámi vybraný vůz zkontrolovat. Pokud vám prodejce takovou kontrolu neumožní, není to dobré znamení.
Výběr ojetiny
Základní filtr bychom si měli udělat již při samotném výběru, který probíhá zpravidla na internetu. Podezřelých indikátorů ojetin, kterým je dobré se vyhnout, je hned několik. Podezřele levné nabídky je dobré ihned přeskočit, šance na výhodnou koupi bez investic je minimální. Nápadné jsou také inzeráty, které obsahují minimum fotografií, nebo je z nich zjevné, že zde vozidla dlouho „stojí“ (např. zasněžené fotografie v aktuálním ročním období). Doporučit také můžeme výběr aut se servisní knížkou, a pokud je to možné, ověřit si následně u orazítkovaných servisů i její pravost. Obecně je doporučováno volit raději větší nájezd kilometrů s podloženou historií, než nájezd nízký, lež ničím nepodložený.
Prohlídka vozu
Než si začneme prohlížet auto jako takové, důležité je zkontrolovat i doklady. Ty by měli být kompletní, v nich uvedený VIN kód se musí shodovat s kódem automobilu a prodejce, s nímž jednáme, musí být uvedený ve velkém technickém průkazu jako vlastník. Pokud je vlastník při prodeji zastupován, musí mít od vlastníka vozu plnou moc.
Pokud preferujete koupi z bazaru, protože se bojíte uplatňování případných reklamací, ujistěte se, že bazar je opravdu vlastníkem vozu. Pokud ho má pouze v komisním prodeji, tak je rozhodující, kdo podepisuje smlouvu. Je-li to bazar, drží záruku on.
Při prohlídce vozu nikam nepospíchejte, a důsledně si prohlédněte veškeré spáry karoserie a barevnou celistvost celého vozu. Stav interiéru, zejména pak volantu a řadicí páky nám může napovědět, zda lze najetým kilometrům věřit. Obezřetní bychom ale měli být v obou extrémních případech, neboť ani výměna těchto dílů za účelem omlazení automobilu není ničím výjimečným. Doporučujeme také udělat si čas na otestování všech funkcí a ovládacích prvků automobilu. Záruka na skryté vady se vztahuje pouze na ty vady, které nebylo možné v době prodeje odhalit. U naftových motorů vybavených DPF (filtrem pevných částic) je nutné zkontrolovat skrze diagnostiku stav a funkčnost tohoto systému, porouchané a zanesené systémy znamenají výměnu v řádech desítek tisíc.
Důležitá smlouva
V kupní smlouvě požadujte ustanovení, že prodávající je jediným vlastníkem vozidla a že na vozidle neváznou žádné dluhy ani závazky. Tím se vyvarujete celé řadě závažných rizik právní povahy, které je nemožné odhalit předem, jako je například vozidlo, které je předmětem soudního sporu, společným majetkem manželů, vozidlo zahrnuté v exekuci či vozidlo, kterým je ručeno.
Od vozidla vyžadujte kompletní dokumentaci, smlouvu si v klidu přečtěte a neakceptujte žádné věty, kterými se prodejce zříká odpovědnosti za skutečný stav kilometrů či formulace typu „kupuji vozidlo tak jak je.“
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?