Koupě ojetého vozu je vděčné a nevyčerpatelné téma. I přes neustále dostupnější informace a rady se ale potencionální kupci nechávají stále unést „výhodnou nabídkou“, která končí zklamáním, nepojízdným automobilem či nedostupným telefonním číslem prodejce. Přiznáváme, že koupě ojetého vozu s sebou nese vždy určité riziko, to ale můžete při dodržení základních pravidel alespoň minimalizovat.
"Nebýt na to sám"
Ano, to je ideální situace, když máte po ruce dobrého známého, který autům rozumí a s výběrem vám rád pomůže. Bohužel, takových lidí nebývá mnoho, a ne každý je ochotný obětovat čas než „najdete to pravé.“ Naštěstí existují veřejně dostupné služby, které vám dokáží s výběrem pomoci. Žádná z nich sice není zdarma, investované peníze do informací ohledně historie vámi vybraného vozu se vám ale vždy vrátí a umožní ten správný výběr. Absolutním základem by měla být kontrola dostupných informací, které se vážou k VIN kódu vámi vybraného vozu. Takový výpis z historie vozidla umožňuje například systém AUTOTRACER od Cebie, díky kterému zjistíte, zda vozidlo není kradené nebo zatížené leasingem. Připlatit si můžete také za informace týkající se záznamů tachometru a případných záznamů o poškození.
Existují dokonce i firmy, které se spolu s vámi přijedou na vybraný vůz podívat a podrobí ho detailní prohlídce. Dostačující informace by vám měl poskytnout i autorizovaný servis či prodejce značky v okolí, který po předchozí domluvě může vámi vybraný vůz zkontrolovat. Pokud vám prodejce takovou kontrolu neumožní, není to dobré znamení.
Výběr ojetiny
Základní filtr bychom si měli udělat již při samotném výběru, který probíhá zpravidla na internetu. Podezřelých indikátorů ojetin, kterým je dobré se vyhnout, je hned několik. Podezřele levné nabídky je dobré ihned přeskočit, šance na výhodnou koupi bez investic je minimální. Nápadné jsou také inzeráty, které obsahují minimum fotografií, nebo je z nich zjevné, že zde vozidla dlouho „stojí“ (např. zasněžené fotografie v aktuálním ročním období). Doporučit také můžeme výběr aut se servisní knížkou, a pokud je to možné, ověřit si následně u orazítkovaných servisů i její pravost. Obecně je doporučováno volit raději větší nájezd kilometrů s podloženou historií, než nájezd nízký, lež ničím nepodložený.
Prohlídka vozu
Než si začneme prohlížet auto jako takové, důležité je zkontrolovat i doklady. Ty by měli být kompletní, v nich uvedený VIN kód se musí shodovat s kódem automobilu a prodejce, s nímž jednáme, musí být uvedený ve velkém technickém průkazu jako vlastník. Pokud je vlastník při prodeji zastupován, musí mít od vlastníka vozu plnou moc.
Pokud preferujete koupi z bazaru, protože se bojíte uplatňování případných reklamací, ujistěte se, že bazar je opravdu vlastníkem vozu. Pokud ho má pouze v komisním prodeji, tak je rozhodující, kdo podepisuje smlouvu. Je-li to bazar, drží záruku on.
Při prohlídce vozu nikam nepospíchejte, a důsledně si prohlédněte veškeré spáry karoserie a barevnou celistvost celého vozu. Stav interiéru, zejména pak volantu a řadicí páky nám může napovědět, zda lze najetým kilometrům věřit. Obezřetní bychom ale měli být v obou extrémních případech, neboť ani výměna těchto dílů za účelem omlazení automobilu není ničím výjimečným. Doporučujeme také udělat si čas na otestování všech funkcí a ovládacích prvků automobilu. Záruka na skryté vady se vztahuje pouze na ty vady, které nebylo možné v době prodeje odhalit. U naftových motorů vybavených DPF (filtrem pevných částic) je nutné zkontrolovat skrze diagnostiku stav a funkčnost tohoto systému, porouchané a zanesené systémy znamenají výměnu v řádech desítek tisíc.
Důležitá smlouva
V kupní smlouvě požadujte ustanovení, že prodávající je jediným vlastníkem vozidla a že na vozidle neváznou žádné dluhy ani závazky. Tím se vyvarujete celé řadě závažných rizik právní povahy, které je nemožné odhalit předem, jako je například vozidlo, které je předmětem soudního sporu, společným majetkem manželů, vozidlo zahrnuté v exekuci či vozidlo, kterým je ručeno.
Od vozidla vyžadujte kompletní dokumentaci, smlouvu si v klidu přečtěte a neakceptujte žádné věty, kterými se prodejce zříká odpovědnosti za skutečný stav kilometrů či formulace typu „kupuji vozidlo tak jak je.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.