Jak jezdit v zimě bezpečně? Rady od profesionálního závodníka

AutoRoad.cz, 27. prosince 2017, 10:11 Google+

Rok se s rokem sešel a opět se přiblížila zimní motoristická sezona. Mnohdy ale stačí prvních pár centimetrů sněhu, aby se větší města v podstatě zastavila. Lidé pak často raději zůstanou doma, než aby riskovali cestu do práce. Přitom stačí mít dobře obuto a držet se základních rad, aby jízda na sněhu nebyla utrpením.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

A jaké desatero rad pro jízdu v zimě a na sněhu by nám dal úspěšný český závodník Jan Charouz? Pojďme se na ně podívat:

1) Buďte připraveni

Alfou a omegou jízdy na sněhu je mít svůj vůz dobře připravený na zimu. Základem zimní jízdy jsou kvalitní zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým dezénem a viditelnými vroubky ve vzorku. Samozřejmostí je povinná výbava, ale pro jistotu si přibalte i řetězy, potažmo nějakou lopatu, pokud se chystáte někam na hory, kde bude hodně sněhu. Mějte natankováno! Může se stát, že se po cestě na dálnici zaseknete v zácpě, a pokud by vám došlo palivo a auto přestalo topit, nebylo by to nic příjemného. V pořádku samozřejmě musíte mít i doklady.

2) Upravte si posez

Abyste mohli svůj vůz správně ovládat, je nutný správný posez. Závodní jezdci stráví nastavováním správné pozice pro řízení klidně i celý den. U klasického auta je situace jednodušší. Posuňte sedačku a volant tak, abyste při vymáčknutí pedálů neměli propnutá kolena. Budete mít v nohou větší cit a při případné bouračce snížíte pravděpodobnost zlomených nohou. Když sedíte v sedačce opření oběma rameny a položíte si ruku na horní část volantu, měl by se dotýkat ruky před zápěstím tak, aby zápěstí bylo volné za volantem. Poslední rada se týká výhledu z auta – na sněhu je potřeba více předvídat, a proto byste měli dobře vidět, co se kolem auta děje.

3) Znejte svůj vůz

Každé auto má jiné jízdní vlastnosti. Na suchu nemusí být tyto rozdíly velké, ale se snižující se přilnavostí vozovky rozdíly vyniknou. Těžší auto rovná se delší brzdná dráha, takže auto se čtyřmi pasažéry bude mít dramaticky horší jízdní vlastnosti než identické auto jen s řidičem. Víte, na jaká kola má váš vůz náhon? Výrazně to totiž mění řešení krizových situací. Pokud máte auto s náhonem 4x4, je jízda v zimě za dodržení správného stylu snazší. V případě, že se chystáte například na víkend do hor, využijte možnost zapůjčení auta s náhonem na všechna čtyři kola.

4) Trénujte!

Přísloví „žádný učený z nebe nespadl“ nebo „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“ stoprocentně sedí i na jízdu na sněhu. Po celé republice najdete různé školy smyků nebo specializované kurzy, jako například Driving Academy, kde společně s rallye závodníkem Martinem Semerádem předáváme své zkušenosti zodpovědným řidičům. Výhodou kurzů je, že vám instruktor rovnou dokáže vytknout chyby a ukázat správné postupy. Pokud na kurz nemáte čas nebo chuť, vezměte svůj vůz alespoň na nějaké velké zasněžené parkoviště, kde si můžete chování auta na sněhu vyzkoušet.

5) Předvídejte

Na sněhu je velmi důležité mít přehled stavu vozovky, po které jedete. Sníh typu „mokrá břečka“ se chová podobně jako voda, čerstvě napadnutý má zase na rozdíl od toho uježděného větší přilnavost. Nejhorší je ale zmrzlý sníh, který má vlastnosti jako led. V takových podmínkách můžete být Peter Solberg a stejně nebudete mít auto pod kontrolou. Vždy je ale potřeba počítat s tím, že auto nebude mít stejnou přilnavost jako na suchu, a proto musíte více předvídat, abyste mohli včas zareagovat.

6) Naučte se řešit krizové situace

Při jízdě na vozovce se sníženou úrovní přilnavosti, jako například na mokru nebo na sněhu, se může auto dostat do smyku. Rozlišujeme dva druhy: přetáčivý, když najedete do zatáčky a zadní část vozu vás začne předbíhat, a nedotáčivý, když máte zatočená kola, ale auto jede rovně. Při řešení smyku je důležité uvědomit si, jaká náprava je na vašem autě poháněná.

Zadní náhon:

Přetáčivý smyk řešte pozvolným ubráním plynu a lehkou korekcí volantu do opačného směru zatáčky, lidově „kontra“. Pozor na tzv. kyvadlový smyk, kde se vám auto kyvadlově přehoupne na opačnou stranu a vy musíte zase korigovat naopak. V tomto případě doporučuji úplně ubrat plyn a dělat jen minimální zásahy do řízení. Při nedotáčivém smyku můžeme buď opět ubrat plyn, snížit úhel zatáčení volantu a počkat než se předek auta chytne, nebo naopak plyn přidat a úmyslně auto přehoupnout do smyku přetáčivého.

Přední náhon a 4x4:

Řešení přetáčivého smyku je u těchto pohonů opačné. Přidáme plyn a dáme na volant „kontra“. Přední kola nás ze smyku vytáhnou a narovnají auto do směru jízdy. Nedotáčivý smyk se řeší ubráním plynu a snížení úhlu zatočených kol. Pokud se vám auto hrne po předku, tzv. nezatáčí, rozhodně nepomůže zatočit víc volantem. Toto je hodně častá chyba.

7) Jezděte smykem!

Pokud se naučíte své auto správně ovládat, ježdění smykem na sněhu – samozřejmě na bezpečném místě – může být i velká zábava. V některých případech dokonce i bezpečnější, protože je smyk řízený a cílený. Nejdříve je ovšem nutné vypnout systémy ESP (elektronické stabilizace) nebo ASR (systém proti prokluzování kol), které vám smykové radovánky zablokují. Přetáčivý smyk můžeme vyvolat sešlápnutím spojky, naznačit volantem směr, do kterého chcete jet, a zatažením ruční brzdy. Až ucítíte, že auto začne klouzat, tak postupujete podobně jako při řešení smyku. Plynem s úhlem volantu si pak smyk můžete korigovat. Druhý způsob, jak vyvolat smyk, se dá využít jen u zadního náhonu nebo hodně výkonného 4x4. V půlce zatáčky rychle sešlápnete plynový pedál. Zadní kola začnou prokluzovat neboli „hrabat“ a vy se ocitnete v přetáčivém smyku. Zkoušení smyku v provozu ovšem rozhodně nedoporučuji!

8) Brzděte jako profík

Při brzdění na sněhu je důležité uvědomit si, jestli v autě máte systém ABS. U normálních automobilů, které ABS nemají, poznáte zablokovaná kola snadno. Auto se začne hrnout jako saně a přestane zpomalovat. V ten moment musíme brzdu povolit, aby se kola začala zase točit a opět začít brzdit. Tento proces opakujte, dokud auto nezpomalí na požadovanou rychlost. S ABS je vše jednodušší, brzdit můžete naplno a auto se s tím nějak vyrovná, ale stejně bych doporučil na sněhu brzdit s citem.

9) Zpomalujte motorem

Pří jízdě z kopce a do kopce využívejte převodovku. Do kopce je lepší jet na vyšší převodový stupeň tak, aby byl plyn méně citlivý a nestalo se vám, že omylem protočíte poháněná kola. Do kopce jsou rychlost a setrvačnost vaši kamarádi. Při stoupání se pokuste nezastavovat a udržovat rychlost konstantní. Když zastavíte, může se lehce stát, že už se nerozjedete. Při jízdě z kopce zařaďte co nejnižší rychlostní stupeň a nechte auto brzdit motorem. Brzdou jako takovou si jen pomáhat, ale tady je opravdu jednoduché kola zablokovat a přijít tak o přilnavost. 

img-responsive

Základem pro bezpečnou jízdu v zimě jsou kvalitní zimní pneumatiky a dobrý stav vašeho vozidla | foto: pixabay.com

10) Využijte haldy sněhu

Pokud pojedete po cestě a před vámi se ocitne překážka, ať už člověk, zvíře nebo jiné auto a vy víte, že byste to nejspíš neubrzdili, zkuste najet do haldy odhrnutého sněhu v krajnici. Odpor sněhu vám pomůže auto zpomalit a zabráníte tak větší škodě. Pozor ale, aby krajnice nebyla zmrzlá!

Vytisknout

Diskuze: Jak jezdit v zimě bezpečně? Rady od profesionálního závodníka

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Tankování v zimě? Když spadnou teploty pod nulu, mohou nastat velké problémy

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud