Rok se s rokem sešel a opět se přiblížila zimní motoristická sezona. Mnohdy ale stačí prvních pár centimetrů sněhu, aby se větší města v podstatě zastavila. Lidé pak často raději zůstanou doma, než aby riskovali cestu do práce. Přitom stačí mít dobře obuto a držet se základních rad, aby jízda na sněhu nebyla utrpením.
A jaké desatero rad pro jízdu v zimě a na sněhu by nám dal úspěšný český závodník Jan Charouz? Pojďme se na ně podívat:
1) Buďte připraveni
Alfou a omegou jízdy na sněhu je mít svůj vůz dobře připravený na zimu. Základem zimní jízdy jsou kvalitní zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým dezénem a viditelnými vroubky ve vzorku. Samozřejmostí je povinná výbava, ale pro jistotu si přibalte i řetězy, potažmo nějakou lopatu, pokud se chystáte někam na hory, kde bude hodně sněhu. Mějte natankováno! Může se stát, že se po cestě na dálnici zaseknete v zácpě, a pokud by vám došlo palivo a auto přestalo topit, nebylo by to nic příjemného. V pořádku samozřejmě musíte mít i doklady.
2) Upravte si posez
Abyste mohli svůj vůz správně ovládat, je nutný správný posez. Závodní jezdci stráví nastavováním správné pozice pro řízení klidně i celý den. U klasického auta je situace jednodušší. Posuňte sedačku a volant tak, abyste při vymáčknutí pedálů neměli propnutá kolena. Budete mít v nohou větší cit a při případné bouračce snížíte pravděpodobnost zlomených nohou. Když sedíte v sedačce opření oběma rameny a položíte si ruku na horní část volantu, měl by se dotýkat ruky před zápěstím tak, aby zápěstí bylo volné za volantem. Poslední rada se týká výhledu z auta – na sněhu je potřeba více předvídat, a proto byste měli dobře vidět, co se kolem auta děje.
3) Znejte svůj vůz
Každé auto má jiné jízdní vlastnosti. Na suchu nemusí být tyto rozdíly velké, ale se snižující se přilnavostí vozovky rozdíly vyniknou. Těžší auto rovná se delší brzdná dráha, takže auto se čtyřmi pasažéry bude mít dramaticky horší jízdní vlastnosti než identické auto jen s řidičem. Víte, na jaká kola má váš vůz náhon? Výrazně to totiž mění řešení krizových situací. Pokud máte auto s náhonem 4x4, je jízda v zimě za dodržení správného stylu snazší. V případě, že se chystáte například na víkend do hor, využijte možnost zapůjčení auta s náhonem na všechna čtyři kola.
4) Trénujte!
Přísloví „žádný učený z nebe nespadl“ nebo „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“ stoprocentně sedí i na jízdu na sněhu. Po celé republice najdete různé školy smyků nebo specializované kurzy, jako například Driving Academy, kde společně s rallye závodníkem Martinem Semerádem předáváme své zkušenosti zodpovědným řidičům. Výhodou kurzů je, že vám instruktor rovnou dokáže vytknout chyby a ukázat správné postupy. Pokud na kurz nemáte čas nebo chuť, vezměte svůj vůz alespoň na nějaké velké zasněžené parkoviště, kde si můžete chování auta na sněhu vyzkoušet.
5) Předvídejte
Na sněhu je velmi důležité mít přehled stavu vozovky, po které jedete. Sníh typu „mokrá břečka“ se chová podobně jako voda, čerstvě napadnutý má zase na rozdíl od toho uježděného větší přilnavost. Nejhorší je ale zmrzlý sníh, který má vlastnosti jako led. V takových podmínkách můžete být Peter Solberg a stejně nebudete mít auto pod kontrolou. Vždy je ale potřeba počítat s tím, že auto nebude mít stejnou přilnavost jako na suchu, a proto musíte více předvídat, abyste mohli včas zareagovat.
6) Naučte se řešit krizové situace
Při jízdě na vozovce se sníženou úrovní přilnavosti, jako například na mokru nebo na sněhu, se může auto dostat do smyku. Rozlišujeme dva druhy: přetáčivý, když najedete do zatáčky a zadní část vozu vás začne předbíhat, a nedotáčivý, když máte zatočená kola, ale auto jede rovně. Při řešení smyku je důležité uvědomit si, jaká náprava je na vašem autě poháněná.
Zadní náhon:
Přetáčivý smyk řešte pozvolným ubráním plynu a lehkou korekcí volantu do opačného směru zatáčky, lidově „kontra“. Pozor na tzv. kyvadlový smyk, kde se vám auto kyvadlově přehoupne na opačnou stranu a vy musíte zase korigovat naopak. V tomto případě doporučuji úplně ubrat plyn a dělat jen minimální zásahy do řízení. Při nedotáčivém smyku můžeme buď opět ubrat plyn, snížit úhel zatáčení volantu a počkat než se předek auta chytne, nebo naopak plyn přidat a úmyslně auto přehoupnout do smyku přetáčivého.
Přední náhon a 4x4:
Řešení přetáčivého smyku je u těchto pohonů opačné. Přidáme plyn a dáme na volant „kontra“. Přední kola nás ze smyku vytáhnou a narovnají auto do směru jízdy. Nedotáčivý smyk se řeší ubráním plynu a snížení úhlu zatočených kol. Pokud se vám auto hrne po předku, tzv. nezatáčí, rozhodně nepomůže zatočit víc volantem. Toto je hodně častá chyba.
7) Jezděte smykem!
Pokud se naučíte své auto správně ovládat, ježdění smykem na sněhu – samozřejmě na bezpečném místě – může být i velká zábava. V některých případech dokonce i bezpečnější, protože je smyk řízený a cílený. Nejdříve je ovšem nutné vypnout systémy ESP (elektronické stabilizace) nebo ASR (systém proti prokluzování kol), které vám smykové radovánky zablokují. Přetáčivý smyk můžeme vyvolat sešlápnutím spojky, naznačit volantem směr, do kterého chcete jet, a zatažením ruční brzdy. Až ucítíte, že auto začne klouzat, tak postupujete podobně jako při řešení smyku. Plynem s úhlem volantu si pak smyk můžete korigovat. Druhý způsob, jak vyvolat smyk, se dá využít jen u zadního náhonu nebo hodně výkonného 4x4. V půlce zatáčky rychle sešlápnete plynový pedál. Zadní kola začnou prokluzovat neboli „hrabat“ a vy se ocitnete v přetáčivém smyku. Zkoušení smyku v provozu ovšem rozhodně nedoporučuji!
8) Brzděte jako profík
Při brzdění na sněhu je důležité uvědomit si, jestli v autě máte systém ABS. U normálních automobilů, které ABS nemají, poznáte zablokovaná kola snadno. Auto se začne hrnout jako saně a přestane zpomalovat. V ten moment musíme brzdu povolit, aby se kola začala zase točit a opět začít brzdit. Tento proces opakujte, dokud auto nezpomalí na požadovanou rychlost. S ABS je vše jednodušší, brzdit můžete naplno a auto se s tím nějak vyrovná, ale stejně bych doporučil na sněhu brzdit s citem.
9) Zpomalujte motorem
Pří jízdě z kopce a do kopce využívejte převodovku. Do kopce je lepší jet na vyšší převodový stupeň tak, aby byl plyn méně citlivý a nestalo se vám, že omylem protočíte poháněná kola. Do kopce jsou rychlost a setrvačnost vaši kamarádi. Při stoupání se pokuste nezastavovat a udržovat rychlost konstantní. Když zastavíte, může se lehce stát, že už se nerozjedete. Při jízdě z kopce zařaďte co nejnižší rychlostní stupeň a nechte auto brzdit motorem. Brzdou jako takovou si jen pomáhat, ale tady je opravdu jednoduché kola zablokovat a přijít tak o přilnavost.
10) Využijte haldy sněhu
Pokud pojedete po cestě a před vámi se ocitne překážka, ať už člověk, zvíře nebo jiné auto a vy víte, že byste to nejspíš neubrzdili, zkuste najet do haldy odhrnutého sněhu v krajnici. Odpor sněhu vám pomůže auto zpomalit a zabráníte tak větší škodě. Pozor ale, aby krajnice nebyla zmrzlá!
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).