Po dlouhých třech letech renovačních prací se v expozici muzea automobilky Porsche objevil vůbec nejstarší exponát nesoucí označení 911. Červený sporťák se sériovým číslem 57 byl vyroben v říjnu roku 1964 a jedná se tak o jeden z prvních vozů série 901.
Automobilka Porsche chtěla nahradit stárnoucí model 356 novějším sportovním vozem s označením 901, ovšem už pár týdnů po zahájení výroby se do věci zapojila francouzská automobilka Peugeot, která vlastní práva na označování svých modelů trojciferným označením s nulou uprostřed. Právě to vedlo ke zrození legendárního označení 911.
Automobily vyráběné od podzimu 1964 tak byly i nadále vyráběny pod označením 901, ovšem zákazníkům byly dodávány již pod novým názvem 911. A právě tento raritní model ve sbírkách muzea Porsche dlouho chyběl - tedy až dodnes.
Výjimečný automobil byl objeven v jedné staré německé stodole během natáčení televizní show o starých a cenných nálezech. Televizní štáb kontaktovat automobilku s tím, že by se o svém nálezu rád dozvěděl bližší informace. Když však zaměstnanci automobilky zjistili, že šasi číslo 300.057 patří jednomu ze vzácných a ztracených modelů, okamžitě ho od televize zakoupili, aby tak mohli vyplnit mezeru ve svých sbírkách.
Nalezený automobil nebyl v příliš dobrém stavu, proto ho muzeum svěřilo do rukou odborníků, kterým se povedl takřka zázrak. Díky použití řady původních náhradních dílů a dílů z částečně zničených vozů se jim podařilo obnovit téměř autentický vzhled i stav vozidla.
Skvělou zprávou je i skutečnost, že motor, převodovka, interiér a elektroinstalace zůstaly původní. Primárním cílem renovátorů bylo obnovit co možná nejvíce původních dílů, než aby je nahrazovali novými. I z toho důvodu trvala renovace tři roky. Při pohledu na hotové dílo je však každému jasné, že tohle čekání se vyplatilo.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.