Hrozí ledovka! Jak jezdit a na co si dát pozor?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie, foto: pixabay.com
-jka , AutoRoad.cz 10. prosince 2017 09:56 | akt. 10. prosince 2017 15:43
Sdílej:

Střídání teplého a studeného počasí jsme zaznamenali hlavně v posledních dnech. Způsobené je především střídáním proudění vzduchu od jihu a ze západu, proto pár dní vládne zima a pár dní zase teplo. Kromě toho, že se jedná o zajímavý meteorologický jev, má však toto dění silný vliv na nás - řidiče. Ledovka hrozí častěji, než kdy jindy, a o tom jak je úspěšná, se můžete přesvědčit v každých večerních zprávách.

Ledovka je totiž zákeřná, mnohdy nejde vidět a nelze se na ni ani nějak zvlášť připravit. A když už nám to "ujede", bývá většinou pozdě. Zvláštně ve Spojených státech amerických bývá na ledové silnice zaměřená speciální informační kampaň, neboť zde díky nim pravidelně zahyne několik set lidských životů. Statisticky je tak dokonce ledovka nebezpečnější než ostatní přírodní nebezpečí - tornáda, hurikány a záplavy. Proto je důležité zvýšit povědomí veřejnosti o tom, jak samotnému vzniku nebezpečí předcházet, neboť samotné zvládnutí smyku je náročný úkon i pro zkušené řidiče. Přitom stačí mnohdy jediné - sundat nohu z plynu.

Fakta: Žádná lokalita ani vozidlo není imunní

Vznik ledovky hrozí kdekoliv v ČR a je úplně jedno, zda se právě pohybujete v horách nebo v hlavním městě. Jakmile klesnou teploty k nule, stačí sněhový poprašek nebo slabé mrholení a ledovka je na světě. Pokud v zimním období nesledujete teploměr, téměř všechny moderní vozy vás na možnost zamrzlých silnic upozorňují, pokud okolní teplota klesne pod +3°C. 

Na ledu nehraje roli, zda je vaše vozidlo vybaveno pohonem všech kol nebo pokročilými asistenčními a bezpečnostními systémy. Samozřejmě, že řidiči takových aut mají výhodu. Neznamená to ale však, že by neměli sundat nohu z plynu. Pokud nezmění cestovní rychlost a dostanou se se svým vozem do smyku, pohon všech kol ani bezpečnostní systémy neznamenají absolutní spásu.

Fakta: Nikdo nemá schopnosti pohybovat se bezpečně na zledovatělých silnicích obvyklou rychlostí

To bývá bohužel faktor mnoha vážných a smrtelných nehod - přemíra důvěry ve vlastní schopnosti či schopnosti vozidla. Někteří řidiči mají pocit, že mají dostatek zkušeností s jízdou v zimě a proto mohou pokračovat běžnou rychlostí. Ale zvládnutí smyku při dálničních rychlostech je těžké i pro profesionální závodníky.

Kde všude číhá nebezpečí?

Nejvíce nehod se odehraje na mostech, přejezdech a vyvýšených silnicích. Nebezpečné jsou samozřejmě jakékoliv zatáčky, místa náhlého zpomalení i zrychlení. Nebezpečí číhá také na silnicích s nízkým provozem, v tunelech či na dlažbě. Mnoho lokalit kombinuje hned několik těchto rizikových faktorů. Sjezdy z dálnic, nadjezdy, mosty, semafory... Zpravidla se jedná o místa, kde proudění studeného vzduchu ochlazuje povrch vozovky. 

Pravidlo 1: Sledujte počasí a aktuální teplotu

Mělo by se to stát každodenní rutinou - podívat se na teploměr dříve, než vyjedete a sledovat ho během cesty. Pokud se teploty blíží nule a vozovka není zcela suchá, měli byste být připraveni na hrozící nebezpečí. 

Pravidlo 2: Snižte rychlost

Zpomalení je nejdůležitější věc, kterou musíte při jízdě na sněhu či ledu udělat. Díky vysokým rychlostem je snadné ztratit kontrolu nad vozidlem a nízká rychlost je tou nejlepší prevencí, kterou můžete udělat. Lépe se v ní smyk zvládá a pokud už dojde k nehodě samotné, následky nejsou tak fatální. 

Pravidlo 3: Opatrně na brzdy

Brzdy bývají na ledovce spouštěčem toho nejhoršího. Nejčastějším smykem na ledovce bývá smyk přetáčivý, pokud ale cítíme, že nad vozidlem ztrácíme kontrolu, měli bychom především volantem korigovat smyk - tedy zatáček do požadovaného směru a čekat, až se vozidlo "srovná". Reflex ovšem řidiči velí prudce sešlápnout brzdový pedál, čímž většinou dojde k absolutní ztrátě trakce a smyku, který už je nezvladatelný. 

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.