Zima je náročná nejen pro auta, ale také pro řidiče. Ovládat auto na mnohdy zasněžené nebo zledovatělé vozovce je složité prakticky pro jakkoliv zkušeného člověka za volantem. Abyste se vyvarovali zbytečných chyb, přinášíme osm tipů, s nimiž jim můžete předejít.
1. Zkontrolujte stav automobilu
Před jízdou je potřeba zkontrolovat technický stav automobilu. Primárně vždy pečlivě odhrabat sníh ze všech částí karosérie, především ze střechy a oken. Skla je někdy nutné rovněž odmrazit. Následuje kontrola autobaterie, jestli se v mrazivých dnech nevybila. Také se ujistěte, že stěrače fungují tak jak mají a v ostřikovačích je nemrznoucí směs. Ta sama o sobě nicméně ještě nemusí zajistit dobrou viditelnost, především ve vyšších rychlostech a za extrémních mrazů totiž i ona může znemožnit výhled čelním oknem. Zimní pneumatiky na všech kolech jsou samozřejmostí.
2. Nechte motor zahřát
Po nastartování vozu nechte motor chvíli prohřát (zhruba půl minuty by měla být dostatečná doba) a teprve potom se vydejte na cestu. Jestliže jsou teploty opravdu mrazivé, prvních několik kilometrů jeďte raději pomalu, aby se auto zahřálo.
3. Zkontrolujte stav vozovky
Je silnice zamrzlá? Neklouže se? To vše před jízdou raději zkontrolujte, aby vás nic nepřekvapilo. Nejlepší je zkontrolovat cestu osobně, ale následně také v autě. Například prudce zabrzdit v nízké rychlosti. Důležité je najít také optimální tempo, které se přizpůsobí stavu komunikace.
4. Udržujte bezpečnou vzdálenost, nespěchejte
I když jste v autě, od něhož víte, co čekat, stejně řiďte maximálně opatrně. Dodržujte bezpečnou vzdálenost od automobilu jedoucího před vámi, brzdná dráha na sněhu může být až desetkrát delší než na suché silnici. Rovněž při zastavení je lepší nechat od auta vpředu větší odstup v případě, že by se při pokusu o rozjetí nečekaně posunulo dozadu. Nedoporučuje se také zbytečně spěchat a řídit ve stresu, čímž snižujete pozornost a nedáváte tolik pozor na cestu i ostatní účastníky silničního provozu.
5. S pedály pracujte citlivě
Ještě před nástupem do vozu důkladně očistěte svou obuv od sněhu, aby vám nesklouzla noha z pedálů. S nimi během jízdy pracujte maximálně opatrně a s citem, auto se totiž na kluzkém povrchu chová odlišně než normálně. Pokud zablokujete kola při brzdění, pedál uvolněte a posléze opět zmáčkněte. Toto opakujte podle nutnosti až do dostatečného snížení rychlosti.
6. Dávejte pozor na protáčející se kola
Pokud se začnou kola automobilu protáčet při pokusu akcelerovat, zkuste zařadit druhý rychlostní stupeň, nevytáčet motor a zbytečně netočit volantem. Jestliže mát vůz s automatickou převodovkou, stojíte na místě a kola se protáčí, zkuste manuálně navolit první nebo druhý rychlostní stupeň tak, aby je auto mělo zařazeno při stání. Některé modernější automatické skříně už mají také specifický režim pro jízdu na sněhu nebo v zimě. Někdy nemusí při rozjezdu pomoci ani kontrola trakce, proto jí v případě nutnosti vypněte a nechte kola protočit. Auto to může posunout dopředu. Během jízdy se pak snažte jet na co nejvyšší rychlostní stupeň, snížíte tím přenášený točivý moment na kola.
7. Do kopce i z kopce s rozvahou
Do zasněženého kopce se vydávejte jen ve chvíli, kdy jste si stoprocentně jisti, že je cesta sjízdná. Vždy dbejte na dostatečnou nájezdovou rychlost, pokud pojedete pomalu, může se stát, že auto v polovině kopce zastaví a bude pomalu klouzat dolů. Při jízdě z kopce co nejvíce brzděte motorem. Když už dojde k nutnosti sešlápnout brzdový pedál, držte auto v přímém směru a brzděte maximálně opatrně.
8. Snažte se uržet vozidlo pod kontrolou
Prevencí před ztrátou kontroly nad vozem je brzdění a akcelerace v přímém směru, nikoliv během zatáčení. Když už kontrolu ztratíte, sledujte směr, kterým chcete jet, a zároveň se tam snažte auto nasměrovat. Sledování protisměru vyústí v nehodu. Při smyku natočte volant po jeho směru – když například zadek vozu směřuje doprava, snažte se zatočit doprava.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.