Zima je náročná nejen pro auta, ale také pro řidiče. Ovládat auto na mnohdy zasněžené nebo zledovatělé vozovce je složité prakticky pro jakkoliv zkušeného člověka za volantem. Abyste se vyvarovali zbytečných chyb, přinášíme osm tipů, s nimiž jim můžete předejít.
1. Zkontrolujte stav automobilu
Před jízdou je potřeba zkontrolovat technický stav automobilu. Primárně vždy pečlivě odhrabat sníh ze všech částí karosérie, především ze střechy a oken. Skla je někdy nutné rovněž odmrazit. Následuje kontrola autobaterie, jestli se v mrazivých dnech nevybila. Také se ujistěte, že stěrače fungují tak jak mají a v ostřikovačích je nemrznoucí směs. Ta sama o sobě nicméně ještě nemusí zajistit dobrou viditelnost, především ve vyšších rychlostech a za extrémních mrazů totiž i ona může znemožnit výhled čelním oknem. Zimní pneumatiky na všech kolech jsou samozřejmostí.
2. Nechte motor zahřát
Po nastartování vozu nechte motor chvíli prohřát (zhruba půl minuty by měla být dostatečná doba) a teprve potom se vydejte na cestu. Jestliže jsou teploty opravdu mrazivé, prvních několik kilometrů jeďte raději pomalu, aby se auto zahřálo.
3. Zkontrolujte stav vozovky
Je silnice zamrzlá? Neklouže se? To vše před jízdou raději zkontrolujte, aby vás nic nepřekvapilo. Nejlepší je zkontrolovat cestu osobně, ale následně také v autě. Například prudce zabrzdit v nízké rychlosti. Důležité je najít také optimální tempo, které se přizpůsobí stavu komunikace.
4. Udržujte bezpečnou vzdálenost, nespěchejte
I když jste v autě, od něhož víte, co čekat, stejně řiďte maximálně opatrně. Dodržujte bezpečnou vzdálenost od automobilu jedoucího před vámi, brzdná dráha na sněhu může být až desetkrát delší než na suché silnici. Rovněž při zastavení je lepší nechat od auta vpředu větší odstup v případě, že by se při pokusu o rozjetí nečekaně posunulo dozadu. Nedoporučuje se také zbytečně spěchat a řídit ve stresu, čímž snižujete pozornost a nedáváte tolik pozor na cestu i ostatní účastníky silničního provozu.
5. S pedály pracujte citlivě
Ještě před nástupem do vozu důkladně očistěte svou obuv od sněhu, aby vám nesklouzla noha z pedálů. S nimi během jízdy pracujte maximálně opatrně a s citem, auto se totiž na kluzkém povrchu chová odlišně než normálně. Pokud zablokujete kola při brzdění, pedál uvolněte a posléze opět zmáčkněte. Toto opakujte podle nutnosti až do dostatečného snížení rychlosti.
6. Dávejte pozor na protáčející se kola
Pokud se začnou kola automobilu protáčet při pokusu akcelerovat, zkuste zařadit druhý rychlostní stupeň, nevytáčet motor a zbytečně netočit volantem. Jestliže mát vůz s automatickou převodovkou, stojíte na místě a kola se protáčí, zkuste manuálně navolit první nebo druhý rychlostní stupeň tak, aby je auto mělo zařazeno při stání. Některé modernější automatické skříně už mají také specifický režim pro jízdu na sněhu nebo v zimě. Někdy nemusí při rozjezdu pomoci ani kontrola trakce, proto jí v případě nutnosti vypněte a nechte kola protočit. Auto to může posunout dopředu. Během jízdy se pak snažte jet na co nejvyšší rychlostní stupeň, snížíte tím přenášený točivý moment na kola.
7. Do kopce i z kopce s rozvahou
Do zasněženého kopce se vydávejte jen ve chvíli, kdy jste si stoprocentně jisti, že je cesta sjízdná. Vždy dbejte na dostatečnou nájezdovou rychlost, pokud pojedete pomalu, může se stát, že auto v polovině kopce zastaví a bude pomalu klouzat dolů. Při jízdě z kopce co nejvíce brzděte motorem. Když už dojde k nutnosti sešlápnout brzdový pedál, držte auto v přímém směru a brzděte maximálně opatrně.
8. Snažte se uržet vozidlo pod kontrolou
Prevencí před ztrátou kontroly nad vozem je brzdění a akcelerace v přímém směru, nikoliv během zatáčení. Když už kontrolu ztratíte, sledujte směr, kterým chcete jet, a zároveň se tam snažte auto nasměrovat. Sledování protisměru vyústí v nehodu. Při smyku natočte volant po jeho směru – když například zadek vozu směřuje doprava, snažte se zatočit doprava.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.