V rámci autosalonu v Los Angeles představuje Volkswagen americkému publiku výhled na svou ofenzivu v oblasti elektrické mobility. Volkswagen vystavuje v Kalifornii hned tři studie – kompaktní I.D., velkoprostorový I.D. BUZZ a elegantní SUV I.D. CROZZ. Jedná se o ukázky vozidel na zcela nové platformě, která byla důsledně přizpůsobena požadavkům elektrického pohonu. Značka Volkswagen hodlá do roku 2025 prodávat jeden milion elektromobilů ročně, a tím usiluje o získání vedoucího postavení na trhu v oblasti elektrické mobility. Prvním reprezentantem modelové řady I.D. se zcela elektrickým pohonem bude v Evropě kompaktní model, v USA naproti tomu přijde jako první na trh SUV.
Značka Volkswagen se postaví výzvám budoucnosti s modely I.D. Jejich základem je modulární platforma MEB pro elektricky poháněná vozidla, která nalezne uplatnění v rámci celého koncernu. Nové elektromobily nabídnou mobilitu s nulovými emisemi na dlouhé vzdálenosti, možnost rychlého nabíjení a prostorné variabilní interiéry. „Zvláštností naší platformy jsou nové proporce s dlouhými rozvory a krátkými převisy,“ vysvětluje Christian Senger, vedoucí modelové řady e-Mobility u značky Volkswagen, a dodává: „Tím vytváříme zcela novou nabídku vnitřního prostoru s velkou variabilitou pro cestující a zavazadla.“
Senger dokládá nárůst vnitřních rozměrů na příkladu kompaktního vozu I.D.: „Má vnější rozměry Golfu, v interiéru však nabízí tolik prostoru jako Passat.“ Komponenty elektrického pohonu jsou totiž uloženy prostorově úsporně v oblasti náprav a vysokonapěťové akumulátory mají své místo v podlaze vozidla. To platí i pro všechny ostatní karosářské verze: „MEB umožňuje vývoj nejrůznějších druhů vozidel od kompaktní třídy až po sedmimístná SUV.“
Šéf prodeje Jürgen Stackmann v Los Angeles uvedl, že kromě tří již představených modelů (kompaktní vůz, SUV a MPV) bude mít modelová řada I.D. další členy, mimo jiné limuzínu. Všechny varianty mají společný nejen elektrický pohon, ale také novou podobu síťového propojení. Elektronická soustava vozidla bude místo mnoha řídicích jednotek zahrnovat výkonné centrální počítače s centrálně používaným softwarem, který lze kdykoli aktualizovat a vylepšovat. Tato nová elektronická platforma je základem pro nové digitální služby v automobilu, které budou přínosem v každodenním provozu.
„Technické inovace, jimiž se v současnosti zabýváme, zvýší potenciál automobilu,“ říká Stackmann. „Kromě velmi atraktivního designu a mnoha možností, jak vycházet vstříc individuálním požadavkům zákazníků, vsadíme všechno na to, abychom dokázali uspokojovat rostoucí přání lidí po trvale udržitelné mobilitě.“
To začíná již správným oslovením zákazníků. Ve společném projektu s americkým softwarovým koncernem Adobe jsou oslovováni zájemci na sociálních sítích, kteří na novém internetovém portálu Volkswagen naleznou jejich profilu individuálně přizpůsobené informace o generaci I.D.
Již před návštěvou prodejce značky Volkswagen se může zákazník s novými elektromobily virtuálně seznámit i na neobvyklých místech. Stackmann k tomu dodává: „V této oblasti jsme navázali spolupráci se společností Microsoft: ‚Rozšířená realita‘ nám umožňuje virtuálně zobrazovat nový automobil například v kavárnách a nákupních centrech pomocí brýlí HoloLens.“
Další spolupráce značky Volkswagen s koncernem, specializovaným na IT, se týká nabídky informačních a zábavních systémů, která je realizována s IBM pod označením „Predictive We Services“. Základem je digitální asistent „Watson“, který během jízdy vyhledává na internetu potenciální dílčí cíle pro nákupy nebo večeři, navrhne nalezená řešení a na hlasový povel uskuteční například rezervaci stolu v restauraci.
„Silná stránka značky Volkswagen spočívá již více než 70 let v nabídce cenově dostupné techniky a především mobility, nezávisle na pohonu, pro široké vrstvy zákazníků. Tak tomu bude i v budoucnosti. Zpřístupníme elektrickou mobilitu s vysokým standardem kvality všem,“ shrnuje Jürgen Stackmann cíle značky Volkswagen.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.