K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Správná pozice za volantem je absolutní základ. Víte, jak na to?

-jka / AutoRoad.cz, 19. listopadu 2017, 08:56 Google+

Může se to zdát jako zbytečné téma, jenže tato základní činnost, na kterou se většinou zapomíná, rozhoduje nejen v krizových situacích, ale i po nich. Ušetřená minuta může nejen zabránit předčasné únavě či vzniklé kolizi, ale ovlivňuje také to, zda a jak se nám podaří onu krizovou situaci zvládnout.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Za volantem...

Za volantem... | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Nejhorší na tom vše je, že nastavení správné pozice za volantem není zcela jednoduché. I když jsou dnes v autech sedadla i volanty polohovatelné ve všech směrech, stále tu máme vyšší či nižší řidiče, kteří nezapadají do průměru, a pro které je nastavení té správné pozice těžší, než pro ostatní. Dochází pak k tomu, že pozice za volantem je sice správná, jenže daný člověk správně nevidí z vozu, a nebo naopak - při správném výhledu nedosáhne na pedály.

Situace je pak nejtěžší zejména pro začínající řidiče, kteří ještě neví, která pozice za volantem jim "dělá dobře", to ovšem ještě neznamená, že to bude ta správná. Často řidič do vozidla po někom jiném usedne, řekne si "to je dobrý", ale až po ujetí určité vzdálenosti zjistí, že to není úplně ono. Že ta sedačka by chtěla posunout blíže, volant zase výš a k sobě, o zrcátkách ani nemluvě. Jenže takové dolaďování v průběhu jízdy je pak extrémně nebezpečné. Nejlépe uděláme, když s vozidlem bezpečně zastavíme na nejbližším možném místě a provedeme veškeré úkony, které jsme měli udělat před jízdou:

Poloha opěradla

Základním požadavkem je úhel, který svírá opěradlo se sedákem. Ten musí být v rozmezí 95 až 100 stupňů. Důvod je naprosto jednoduchý. Řidič pod pánví cítí co se s automobilem děje, kam se vůz stáčí atp., přes záda opřená pevně v opěradle se vjem přenáší do středního ucha, centra rovnováhy, přičemž tento vjem musí do tohoto centra dorazit co nejrychleji. Proto je třeba ve vozidle sedět skutečně takto vzpřímeně, aby přenos informací byl co nejrychlejší a řidič mohl co nejdříve reagovat na změnu chování vozidla.

Správná pozice za volantem (3:03) | zdroj: youtube.com

Vzdálenost sedáku od pedálů

Vzdálenost sedáku od pedálů by měla být taková, aby při maximálním sešlápnutí brzdového a úplném sešlápnutí spojkového pedálu byly nohy ještě mírně pokrčené. Důvodem je síla, kterou je třeba vyvinout při krizovém brzdění. Tu lze vyvinout jen zapřením do sedačky. Pokud při běžné poloze vyšlapujete spojku s napnutou nohou, nebo dokonce propínáte špičky, věřte, že v případě potřeby nemáte šanci zastavit na co nejkratší vzdálenosti.

Výška sedadla

U osobních vozidel by měla být výška sedla seřízena tak, aby mezi střechou a hlavou řidiče bylo možné prostrčit sevřenou pěst na výšku. Tedy zhruba prostor o výšce 7 cm. Tento prostor je opět zcela zásadní při dopravní nehodě, kdy se připoutané tělo může nerušeně zachytit v pásech a pohybovat zpět do opěradla sedačky bez kolize hlavy se stropem.

Výška opěrky hlavy

Ta by měla být optimálně 5 cm nad hlavou. Minimální výška nastavení je taková, kdy vršek opěrky hlavy je ve stejné výšce nebo výš, než je temeno hlavy řidiče. Tělo totiž v případě nehody vykonává také pohyb vzhůru, a pokud je opěrka příliš nízko, nebo zcela chybí, dochází při zpětném pohybu hlavy k poškození krční páteře.

Vzdálenost těla od volantu

Správné sezení a správná vzdálenost od volantu je velmi důležitá kvůli airbagům. Při nedodržení správné vzdálenosti těla od volantu může dojít k vážnému zranění airbagem, protože v případě vystřelení airbagu se vak proti řidiči nafukuje rychlostí cca 300 km/h. Za minimální vzdálenost hrudního koše od volantu se považuje 25 cm, přičemž tuto vzdálenost doporučuje většina výrobců. 

Bezpečnostní pásy a airbag

Vždy zkontrolujte, zda jsou připoutáni i všichni další členové posádky. V případě, že je vozidlo vybaveno airbagy, musí všichni členové posádky bezpodmínečně používat bezpečnostní pásy. Správná funkce airbagu je totiž zaručena jen při součinnosti se zapnutými pásy! Výšku pásu nastavte tak, aby co nejvíce obepínal vaše tělo, neškrtil a nedřel.

Obě ruce vždy na volantu a ve správné pozici

Volant je nutno držet v poloze tři čtvrtě na tři. Jiná poloha je dnes nepřípustná. Při vystřelení airbagu a této poloze rukou na volantu dochází k jejich přirozenému rozevření. V případě jakékoliv jiné polohy rukou na volantu, vám airbag vystřelí ruce proti obličeji nebo zláme, máte-li je prostrčené věncem volantu. Poloha ve tři čtvrtě na tři je klíčová i z dalšího hlediska. Jedině v této poloze držení volantu má řidič v případě nutnosti možnost maximálního pootočení volantem bez přehmatávání.

Nastavení zpětných zrcátek

Ve středovém zrcátku je vhodné vidět celé zadní sklo vozidla pro přímý výhled za sebe. Vnější zpětná zrcátka by měla být nastavena tak, aby pokud možno co nejlépe vykrývala mrtvé úhly. K tomu je zapotřebí, aby v nich řidič viděl jen velmi malou část boku vozidla (stačí několik milimetrů z celé plochy), která slouží pro rychlou orientaci v prostoru, a co největší část prostoru za sebou a vedle sebe.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Správná pozice za volantem je absolutní základ. Víte, jak na to?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Design navrhl trofeje pro vítěze Tour de France 2018

Česká cena pro vítěze Tour de France? Její návrh vznikal ve Škodě

Škoda VOS

Tajemná Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů dokázal divné věci

Ilustrační foto

Jak si půjčit auto v zahraničí? Pozor na skryté triky, mohou vás stát balík

Výměna oleje

Jak vyměnit v autě olej? Jednoduchý úkon může být těžší, než se zdá

Vazirani Shul

Vazirani Shul: elektrický hypersport pro petrolheady od tvůrce Gran Turisma

Náraz byl tak silný, že doslova smetl dům ze základů. Místo kusu zbořené základové zdi teď dům podpírá samotný automobil

Auto pevnější než dům? Vůz narazil do domu tak silně, až ho smetl ze základů

Nohy na palubní desce mohou být rychlou cestou k doživotním následkům

Nohy na palubní desce? Rychlá cesta k doživotním následkům

Vincent Black Lightning

Nejdražší motocykl na světě? Black Lightning uháněl 241 km/h už v roce 1948

MINI John Cooper Works se vznáší 65 metrů nad Ostravou. Nejvýše umístěný automobil nad terénem v ČR stojí na Bolt Tower v Dolních Vítkovicích.

Nový ostravský unikát? Extrémněji zaparkované auto už asi v Česku nenajdete

Hyundai i30 N Line

Hyundai představilo novou i30 N Line: Ostře řezaný Hot Hatch vypadá rychle, ale něco mu chybí

reklama
reklama

Doporučujeme

Fisker Emotion

Fisker pracuje na elektrické revoluci: Minuta nabíjení, dojezd 800 km

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

  2. Tesla Model S s nájezdem 643 700 km? Neuvěříte, jaké byly náklady na její provoz

  3. Škoda, kterou dnes skoro nikdo nezná? Československé hranice bránila Želva

  4. Pneumatiky vyrobené z 10 000 listů papíru? Ruský nápad překvapil i samotné autory

  5. Obrněný Zetor Gerlach? Nová úroveň armádní obrany, modularity, mobility pro různé mise

  6. Předchůdce Felicie přepsal dějiny? Škoda 450 bodovala ve světě, v Česku přišla s revolucí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud