Už je to pár měsíců, co jsme poprvé psali o stavbě anti-ekologického monstra, jehož základem se stala kdysi hybridní Toyota Prius. Na tu ale hoši z American Racing Headrs naroubovali obří 6.2 litrový osmiválec s kompresorem, který generuje výkon 1000 koní. Tehdy se jednalo jen o rozpracovaný projekt, kterému chyběla řada komponentů. Nyní je však hotovo a tento politicky nekorektní sporťák si může široká veřejnost prohlížet na akci SEMA v Las Vegas.
Když jsme o tomto znovu-zrozeném Priusu psali poprvé, už měl sice motor pod kapotou, ovšem stále na něm bylo mnoho práce. Dnes už je ale vše hotové a tak můžeme jen zrekapitulovat co se vlastně stalo. Karoserie vozu zůstala víceméně stejná, nicméně pod ní je všechno jinak. Vůz dostal na zakázku vyrobený žebřinový rám s víceprvkovým zadním zavěšením a zadní náprava byla rozšířena o necelých 23 cm.
Výkon na zadní kola, skrze zakázkově vyrobenou 6 st. manuální převodovku, posílá 6.2 litrový motor Hellcat s přeplňováním kompresorem, jehož současný výkon přesahuje hranici 800 koní, ovšem cílem je naladit ho na 1000 koní. O zastavení se starají brzdy značky Wilwood.
Změny se nevyhnuly ani interiéru, který byl v maximální možné míře odstrojen a odlehčen. Palubní deska tak přišla o většinu vybavení, zůstaly pouze budíky a 3 výdechy ventilace. Sedadla nevypadají jako typické skořepiny, jsou čalouněna kůží a doplněna o vícebodové pásy. Zadní sedadla pak musela uvolnit místo bezpečnostnímu rámu. Pokud si ale myslíte, že účel zde světí prostředky a vůz je připraven jen na závody, máme pro vás překvapení. Autor s tímhle Priusem hodlá jezdit po silnicích.
Když se totiž podíváme na vůz zvenčí, uvidíme platné registrační značky.. Mnohem víc však člověka zaujme zelený lak a desítky různých nápisů. Barva laku byla zvolena jako pocta armádě, kterou majitel společnosti obdivuje, nálepky a nápisy na autě si pak dělají srandu z chorobných ekologů, kteří si takto zdobí své normální Priusy a Tesly.
Nechybí tam nápisy jako "Weapon of Mass Consumption" (zbraň masové spotřeby), "Fixed in the USA" (opraveno v USA), "Burns Gas and Rubber" (pálí benzín a pneumatiky), "This Car is Green" (Tohle auto je zelené), atd.. Politickou nekorektnost tohoto vozidla pak ještě násobí jeho znak (rozhodně je to raketa), nebo hlava řidiče - muže, který přece řídí vše.
Pokud se ještě vrátíme k samotnému vozu, jeho výroby trvala překvapivě necelých 9 měsíců a podílelo se na ní hned několik amerických společností. Cenu projektu majitel neprozradil, ovšem jak sám prohlásil, tohle auto není na prodej. Jedná se spíše o formu marketingu pro jeho společnost American Racing Headrs i pro další společnosti, které mu pomáhaly a se kterými často spolupracuje.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.