Pokud vás během zimních měsíců čekají cesty do zahraničí, pak je potřeba si uvědomit, že každý stát má nastavená pravidla pro použití a stav zimních pneumatik trochu jinak. Odborníci z ÚAMK však sestavili tento šikovný přehled, který by vám měl nabídnout alespoň základní potřebné informace.
Například u severských států je situace poměrně jasná a člověku stačí jen trochu přemýšlet, ovšem u některých jiných států jsou pravidla buď rozdělena pro jednotlivé regiony, jsou stanovena příliš obecně a mají jen charakter doporučení, nebo nejsou stanovena vůbec.
Informace v této tabulce proto neberte jako závazné, ale raději se ještě předem informujte na podmínky pro každý průjezdní i cílový stát samostatně a svůj automobil připravte tak, aby všude odpovídal a vy se zbytečně nedostali do problémů. Jak se můžete podívat, pokuty v některých částech Evropy mohou vyjít skutečně draho.
Estonsko
Od 1. prosince do 1. března Minimální hloubka dezénu 3 mmFinsko
Od 1. prosince do konce února (Laponsko – od poloviny října do konce dubna) Minimální hloubka dezénu 3 mmFrancie
Pokud jsou zimní podmínky (sníh, led, námraza) Minimální hloubka dezénu 3,5 mmChorvatsko
Na vybraných silnicích musí mít vozidlo zimní pneumatiky od 15. listopadu do 15. dubna a v ostatních případech dle klimatických podmínekItálie
V Itálii neexistují jednotné předpisy na užívání zimních pneumatik Na severu země jsou povinné od 15. října do 15. dubna Motocykly v Jižním Tyrolsku nesmí jezdit v zimě Zimní pneumatiky od 16. května do 14. října mohou být používány, jen pokud odpovídají s velkým TP a hloubkou dezénu 4 mm, jinak hrozí pokuta až 1682 Eur (cca 43000 korun)Maďarsko
Zimní pneumatiky se předepisují lokálně značkamiNěmecko
Pokud jsou zimní podmínky (sníh, led, námraza) Pokuta od 40 do 80 Eur (1000 - 2000 korun)Norsko
Zimní pneumatiky jsou doporučené, ale pokud zablokujete silnici s letními, dostanete pokutuRakousko
Od 1. listopadu až 15. dubna Pokud jsou zimní podmínky (sníh, led, námraza) Pokuta na místě 35 Eur (cca 900 korun), zablokování provozu až 5000 Eur (až 128000 korun)Slovensko
pokud jsou zimní podmínky (sníh, led, námraza)Slovinsko
Od 15. listopadu do 15. března Pokud jsou zimní podmínky (sníh, led, námraza) Minimální hloubka dezénu 3 mmŠvédsko
Od 1. prosince do 31. března Přívěsy musí mít také zimní pneumatiky Minimální hloubka dezénu 3 mmŠvýcarsko
Zimní pneumatiky jsou doporučené, ale pokud zablokujete silnici s letními, dostanete pokutuUkrajina
Zimní pneumatiky jsou doporučenéZemě v EU, kde neexistuje legislativní předpis o užívání zimních pneumatik
Belgie Dánsko Nizozemí Polsko Portugalsko ŠpanělskoPřed začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.