Pontiac Aztek je dlouhodobě označován za nejhorší automobil, jaký byl kdy vyroben. Pokud ale mávneme rukou nad nepovedeným designem, po bližším ohledání můžete zjistit, že se jedná o překvapivě praktický a zajímavý vůz. Dokonce tak praktický, že svojí výbavou hravě překoná nabídku moderních aut.
Pontiac Aztek, vyráběný v letech 2000 až 2005, měl být jedním z prvních crossoverů. Zákazníkům se ale nelíbil, a jeho hodnocení zahrnovali spíše věty tipu: „To myslíte vážně?“, „Něco takového bych nechtěl ani zadarmo“. O tom, jak mohlo tak neúspěšné auto vzniknout, se před pár lety rozpovídal Bob Lutz, který několik let působil ve vedení General Motors.
Podle jeho slov byl největším problémem příliš autoritativní vedení, které nastolilo totalitní režim. Vedoucí vývoje tedy svým podřízeným oznámil, že „Aztek bude skvělé auto, které ohromí celý svět. Kdokoliv na to má negativní názor, nemá ve firmě co dělat.“
Přitom byl Aztek plný praktických „vychytávek“. Například jako loketní opěrka mezi předními sedadly funguje chladicí box, který je vyjímatelný a lze si ho odnést s sebou. Místo zadních sedadel lze do Azteku namontovat držák na kola. Zadní sklápěcí čelo kufru je dvoudílné a lze na něm sedět, navíc je vybaveno i držáky nápojů. V nabídce je také nafukovací matrace do auta přesných rozměrů a stan, který se dá připevnit k zádi vozu. Dno kufru je pak plné praktických přihrádek a pro lepší přístup jde nejen vysouvat, ale i celé vyjmout.
Aztek nicméně úspěšný nebyl. V jeho neprospěch hráli převažující slabé stránky vozu, vysoká pořizovací cena (v přepočtu téměř 800 000 korun) , a příliš ošklivý design. General Motors se tehdy mohlo stát průkopníkem v kategorii crossoverů, s tímto autem se jim to ale příliš nepovedlo. Zájem byl po celých osm let americké produkce mizivý a zvedl se pouze krátkodobě ve chvíli, kdy se vůz objevil v seriálu Breaking Bad (Perníkový táta).
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.