Pontiac Aztek je dlouhodobě označován za nejhorší automobil, jaký byl kdy vyroben. Pokud ale mávneme rukou nad nepovedeným designem, po bližším ohledání můžete zjistit, že se jedná o překvapivě praktický a zajímavý vůz. Dokonce tak praktický, že svojí výbavou hravě překoná nabídku moderních aut.
Pontiac Aztek, vyráběný v letech 2000 až 2005, měl být jedním z prvních crossoverů. Zákazníkům se ale nelíbil, a jeho hodnocení zahrnovali spíše věty tipu: „To myslíte vážně?“, „Něco takového bych nechtěl ani zadarmo“. O tom, jak mohlo tak neúspěšné auto vzniknout, se před pár lety rozpovídal Bob Lutz, který několik let působil ve vedení General Motors.
Podle jeho slov byl největším problémem příliš autoritativní vedení, které nastolilo totalitní režim. Vedoucí vývoje tedy svým podřízeným oznámil, že „Aztek bude skvělé auto, které ohromí celý svět. Kdokoliv na to má negativní názor, nemá ve firmě co dělat.“
Přitom byl Aztek plný praktických „vychytávek“. Například jako loketní opěrka mezi předními sedadly funguje chladicí box, který je vyjímatelný a lze si ho odnést s sebou. Místo zadních sedadel lze do Azteku namontovat držák na kola. Zadní sklápěcí čelo kufru je dvoudílné a lze na něm sedět, navíc je vybaveno i držáky nápojů. V nabídce je také nafukovací matrace do auta přesných rozměrů a stan, který se dá připevnit k zádi vozu. Dno kufru je pak plné praktických přihrádek a pro lepší přístup jde nejen vysouvat, ale i celé vyjmout.
Aztek nicméně úspěšný nebyl. V jeho neprospěch hráli převažující slabé stránky vozu, vysoká pořizovací cena (v přepočtu téměř 800 000 korun) , a příliš ošklivý design. General Motors se tehdy mohlo stát průkopníkem v kategorii crossoverů, s tímto autem se jim to ale příliš nepovedlo. Zájem byl po celých osm let americké produkce mizivý a zvedl se pouze krátkodobě ve chvíli, kdy se vůz objevil v seriálu Breaking Bad (Perníkový táta).
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?