Škoda vydala pamětní minci L&K

ar1, 19. května 2005, 08:40 Google+

Letos je tomu právě sto let, kdy firma Laurin & Klement v Mladé Boleslavi ukončila výrobu bicyklů a přivedla na svět svůj první automobil - Voiturettu typ A.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pamětní mince L&K

Pamětní mince L&K | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

V té době byla už značka L&K ve světě motoristických příznivců velmi dobře známá výtečnými motocykly. Ačkoli je produkovala teprve šestým rokem, zrovna získala titul neoficiálního motocyklového mistra světa, když Václav Vondřich vyhrál ve Francii závod o Gordon-Bennetův pohár 1905.

Voituretta A z roku 1905 byl lehký dvoumístný vůz, poháněný čtyřdobým vidlicovým dvouválcem o zdvihovém objemu 1005 cm3 s výkonem 7 k. Zadní kola byla přes třístupňovou manuální převodovku poháněna nejprve řetězem, později pak kloubovým hřídelem, takže vůz byl na svou dobu technicky velmi vyspělý. Prodávat se začal za cenu 3600 korun, přičemž motocykly Laurin & Klement stály v té době okolo 420 až 450 korun.

Zájem o nový automobil předčil všechna očekávání a objednávky se hrnuly ze všech stran. A tak brzy následovaly další odvozené varianty: pro čtveřici cestujících, dodávka a verze s výkonnějšími motory. Silnější devítikoňová Voituretta přišla na svět hned roku 1906. Prodávala se za 4200 korun. Vzápětí se dostavily také první sportovní úspěchy, navazující na vítězné vavříny motocyklů, jimiž se značka Laurin & Klement proslavila dříve. Například hned v klasickém závodě na Semmeringu získaly Voituretty roku 1906 v kategorii cestovních automobilů první, druhé
a čtvrté místo.

Ještě týž rok továrna otestovala první vůz se čtyřválcovým motorem o výkonu až 16 koní a rozšířila výrobu. A o rok později spatřil světlo světa první osmiválec s výkonem až 50 koní. Firma Laurin & Klement se zároveň mění na akciovou společnost s kapitálem 2,5 miliónu korun, aby získala více síly na dravý rozvoj, a končí s produkcí motocyklů. Dál odtud budou vyjíždět už pouze automobily. Voiturett se ve všech modifikacích nakonec prodalo na 500 kusů.

Stručná historie mladoboleslavské automobilky:

1895 - založení firmy Laurin & Klement na výrobu jízdních kol
1899 - první motocykl: Slavia typ A
1905 - první automobil: Laurin & Klement Voiturette A
1907 - přeměna firmy Laurin & Klement na akciovou společnost
1925 - sloučení se strojírenským podnikem Škoda Plzeň
1930 - transformace na Akciovou společnost pro automobilový průmysl - ASAP
1939 - koncern Škoda se stává součástí hospodářského systému německé Říše
1945 - znárodnění, změna na AZNP (Automobilové závody, národní podnik)
1991 - přeměna na akciovou společnost Škoda, a. a. s. (automobilová akciová společnost), která se stává součástí koncernu Volkswagen

Text a foto: Škoda Auto, a.s.
Vytisknout

Diskuze: Škoda vydala pamětní minci L&K

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

reklama

Doporučujeme

Hans Ledwinka

Hans Ledwinka stojí na prahu síně slávy

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud