Evropská dálniční síť je protkána tisícovkami tunelů, kratších či delších. Dopravní experti se shodují, že při jízdě tunelem nehrozí větší riziko vzniku nehody než mimo něj.
Výjimkou bývá úsek u vjezdu do něj, část komunikace, která je nejníže položena, a také místa, kde se snižuje počet jízdních pruhů. Svou negativní roli sehrávají pocit blízkosti stěny tunelu a velký rozdíl světelných podmínek při vjezdu a výjezdu do tunelu. Jaká základní pravidla tedy dodržovat, aby naše jízda tunelem proběhla bez komplikací?
Přibližujeme se k tunelu
· Letmo zkontrolujeme palubní desku, zda nám neavizuje závažný technický problém či nedostatek paliva. Především při průjezdu delších tunelů si musí být řidič jist, že jej vozidlo nezradí. V dostatečné vzdálenosti od něj je třeba zkontrolovat důležité údaje na palubní desce – teplotu motoru, stav jeho mazání, dobíjení. Zvláštní pozornost je nutno věnovat ukazateli stavu paliva. Vždy musíme mít jistotu, že nám vystačí na průjezd, a to s dostatečnou rezervou. „Vozidlo, jež uvízne v tunelu z důvodu poruchy, je pro plynulost a bezpečnost silničního provozu pohromou,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
· Zapneme potkávací světla. I sebelépe osvětlený tunel je třeba považovat za místo se sníženou viditelností. Vozidlo musí být dostatečně osvětleno nejen vpředu, ale i vzadu. Světla pro denní svícení proto rozhodně nepostačí. Některé automobily jsou vybaveny funkcí automatického přepnutí světel z denního svícení na potkávací světla. Bohužel však ne vždy se na to můžeme spolehnout. Proto je třeba se po vjezdu do tunelu přesvědčit, zda opravdu náležitě svítíme.
· Věnujeme zvýšenou pozornost dopravním značkám a světelným signálům. Vždy musíme mít jistotu, že vjezd do tunelu je povolen, případně vědět, že některý z pruhů je uzavřen. Proto se vždy přesvědčme, že nad pruhem, kterým projíždíme, svítí zelená šipka avizující možnost jeho použití. Opakem je svítící symbol ve varu červeného kříže. Takový pruh nesmíme nikdy použít. Může být uzavřen například proto, že v něm stojí porouchané vozidlo, probíhá oprava či údržba části tunelu či se tam nacházejí havarované automobily.
· Včas si sundáme sluneční brýle. Přece jen vjíždíme do míst, kde nejsou světelné podmínky nijak slavné. Při vjezdu do tunelu se především za denního světla ostře změní světelné podmínky. Oči potřebují přinejmenším několik sekund, aby se adaptovaly na přítmí tunelu. Během této fáze může řidič snadno přehlédnout drobnější překážky na vozovce. Potíže mívají nejčastěji starší řidiči. Samozřejmě i výjezd z tunelu do plného denního světla není bez nebezpečí. Může snadno dojít k oslnění řidiče.
Projíždíme tunelem
· Dodržujeme stanovené rychlostní limity. V řadě delších tunelů vykazuje vozovka nemalý sklon následovaný protisvahem. Především řidiči kamionů se snaží mít v nejnižším bodě dostatečnou rychlost, aby využili setrvačnosti vozidla pro snazší zdolání navazujícího stoupajícího úseku. Tato místa právem patří k těm nejnebezpečnějším. Nebezpečí ale může číhat i ve stoupání. Především těžkopádnější soupravy vozidel zde snadno ztratí tempo a rozdíl v rychlostech oproti osobním automobilům a motocyklům se může citelně zvětšit. Řada zahraničních průzkumů prokazuje, že v těchto úsecích snadno dochází k haváriím.
· Dbáme na dostatečnou vzdálenost od vozidel jedoucích před námi. Pravidlo vzájemného odstupu o délce odpovídající dvěma sekundám jízdy by v tunelech mělo být striktně dodržováno.
· Jsou zásady, které je třeba bezpodmínečně dodržovat. Nikdy se neotáčíme do protisměru či necouváme. V obousměrných tunelech nikdy nepřejíždíme do protisměru. Nikdy bezdůvodně nezastavujeme. Pokud už musíme zastavit vozidlo, pamatujeme na možný průjezd vozidel záchranářů a policie. Při zastavování včas použijeme varovné blikače. Od vozidla před námi stojícího ponecháme dostatečný odstup. Při zastavení vozidla z důvodu dopravní zácpy je nikdy neopouštíme.
· Nikdy nevíme, co může v následujících sekundách nastat. Proto průběžně registrujeme umístění nouzových východů a telefonů
Co dělat v případě poruchy vozidla
· Při zastavování z důvodu závažné poruchy uvedeme v činnost varovné blikače. „Je ovšem potřeba pečlivě zvážit, zda opravdu musíme porouchaný vůz odstavit v tunelu. Pokud je to jen trochu možné, snažme se tunelem projet a zastavit až na vhodném místě za ním, ideálně mimo dálnici,“ říká Roman Budský.
· Vozidlo odstavíme co nejvíce stranou, pokud možno do odstavného pruhu, následně ihned vypneme motor
· Před opuštěním vozidla si oblékneme reflexní vestu, vozidlo opouštíme pokud možno na stranu, kde není provoz.
· Ihned oznámíme danou mimořádnou událost, a to prostřednictvím nouzového telefonu či mobilu.
· Do příjezdu pomoci se řídíme radami dispečerů tunelu.
Pozor, hoříme!
· Pokud máme podezření, že naše vozidlo či přepravovaný náklad hoří, ihned zapneme varovné blikače.
· Pokud je to jen trochu možné, pokusíme se s doutnajícím vozidlem vyjet z tunelu.
· V opačném případě ho odstavíme co nejvíce stranou, pokud možno do odstavného pruhu.
· Vypneme motor, klíčky však ponecháme v zapalování.
· Neprodleně požár nahlásíme, a to prostřednictvím nouzového telefonu či mobilu. Dispečeři tunelu okamžitě vyhodnotí situaci, pošlou na místo požáru hasiče, policisty a případně další odbornou pomoc. Také zváží, zda nebude lepší okamžitě zakázat do tunelu vjezd dalším vozidlům.
· Pokud je požár v samém počátku, můžeme se pokusit zdolat ho pomocí hasicího přístroje vlastního či přístroje umístěného v SOS výklenku.
· Opustíme tunel nouzovým východem.
· Pamatujeme, že oheň či kouř jsou smrtelně nebezpečné; uděláme vše pro záchranu svou a případně dalších osob, naopak neztrácíme čas zachraňováním vozidla či majetku.
Ne každý je při jízdě tunelem v pohodě
Zhruba pětinu řidičů přepadá při jízdě tunelem pocit úzkosti. Tito šoféři se snaží projíždět tunelem pomaleji a předjíždějí méně často než ostatní. Snadno tak může dojít k narušení kontinuity proudu vozidel, což s sebou nese zvýšené nebezpečí vzniku kolizních situací. Někteří tito řidiči se necítí dobře při jízdě za velkým nákladním automobilem. Pokud se dokonce ocitnou v sevření dvou takových obrů, nejednou se snaží domněle rizikovou situaci řešit zbrklým předjížděním. Chování úzkostného motoristy opravdu může být pro ostatní rébusem. Zahájí předjíždění, aby je vzápětí přerušil, či náhle zdánlivě bezdůvodně výrazně zpomalí. Ostatně není divu. „Jedinci trpící klaustrofobií uvádějí, že při jízdě tunelem nejednou zažívají pocit ztráty kontroly nad vozidlem. Pokud tedy narazíme na nejistě se chovajícího motorizovaného kolegu, dodržujme od něho dostatečný odstup. A naopak pokud si je některý šofér vědom svých frustrujících pocitů a svého následného nevyzpytatelného chování, asi by měl zvolit vhodnou objízdnou trasu. Ztracený čas bude bohatě vyvážen pocitem bezpečného řízení vozidla,“ uzavírá Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.