Pokud se chystáte automobilem do zahraničí, s nejvyšší pravděpodobností se nevyhnete tankování. Každá země má však rozdílné značení paliva, které vás může v mnoha případech zmást. Pokud tedy nechcete nalít do nádrže něco, co tam nepatří, raději si připravte slovní zásobu
Ačkoliv se EU snaží sjednotit názvy paliv pod různá kolečka, čtverečky a kosočtverečky, stále se setkáme i s původním označením paliva, které může motoristy zvyklé na "Naturel" a "Diesel" snadno zmást, což může vyústit v nákladnou opravu.
Nové značení podle pokynů EU je poměrně jednoduché. Benzín označuje kruh, naftu čtverec a plynová paliva kosočtverec. Uvnitř obrazce pak nalezneme písmeno označující typ paliva (E-benzín, B-nafta) a maximální procentuální podíl biosložky. Klasický Natural 95 tak označuje kolečko E5 a naftu čtvereček B7.
Záměna paliva v zahraničí přitom podle statistik ÚAMK patřila v minulých letech mezi poměrně častý důvod odtahů vozidla zpět do ČR. Takový odtah přitom může vyjít na několik desítek tisíc korun, pokud nemáte správné pojištění nebo sjednané asistenční služby.
A proč je natankování špatného paliva tak nebezpečné? Pokud totiž natankujete naftu do benzínového auta, hrozí vám "jen" poškození katalyzátoru a jeho výměna. Pokud však nalijete benzín do naftového vozu, s nejvyšší pravděpodobností to odnese vstřikování nebo turbo, což vás může stát desítky tisíc.
Už ale dost strašení, zde je tabulka s názvy Naturalu 95 a Dieselu v okolních státech a nejčastěji navštěvovaných destinacích.
Nadpis tabulky Stát Natural 95 Diesel Německo Superbleifrei Diesel Rakousko Eurosuper 95, Super 95 Diesel Slovensko Benzin 95 Diesel, Nafta Polsko Benzyny Pb95, 95 Eurosuper, 95 ON, Diesel Francie Euro sans plomb Diesel, Gazole Švýcarsko Super Diesel Itálie Senza Pb Unleaded, Senza plombo, S/Plomb, 95 Diesel Slovinsko 95, 95 Oktanski bencin Nafta, Diesel Chorvatsko Super, Eurosuper 95 Dizel / Diesel / Eurodiesel Maďarsko Szuper Benzin Diesel, D, G, Gázolaj Dánsko Benzin 95, Blyfri 95 Diesel, Super Diesel Švédsko Bensin 95, Blyfri 95 Diesel Norsko Blyfri 95 Diesel Španělsko Sin Plomo 95, Gasolina 95 Diesel, Gasóleo Island Blýlaust bensín DieselMůžete zadat zdroj dat
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?