Pokud se chystáte automobilem do zahraničí, s nejvyšší pravděpodobností se nevyhnete tankování. Každá země má však rozdílné značení paliva, které vás může v mnoha případech zmást. Pokud tedy nechcete nalít do nádrže něco, co tam nepatří, raději si připravte slovní zásobu
Ačkoliv se EU snaží sjednotit názvy paliv pod různá kolečka, čtverečky a kosočtverečky, stále se setkáme i s původním označením paliva, které může motoristy zvyklé na "Naturel" a "Diesel" snadno zmást, což může vyústit v nákladnou opravu.
Nové značení podle pokynů EU je poměrně jednoduché. Benzín označuje kruh, naftu čtverec a plynová paliva kosočtverec. Uvnitř obrazce pak nalezneme písmeno označující typ paliva (E-benzín, B-nafta) a maximální procentuální podíl biosložky. Klasický Natural 95 tak označuje kolečko E5 a naftu čtvereček B7.
Záměna paliva v zahraničí přitom podle statistik ÚAMK patřila v minulých letech mezi poměrně častý důvod odtahů vozidla zpět do ČR. Takový odtah přitom může vyjít na několik desítek tisíc korun, pokud nemáte správné pojištění nebo sjednané asistenční služby.
A proč je natankování špatného paliva tak nebezpečné? Pokud totiž natankujete naftu do benzínového auta, hrozí vám "jen" poškození katalyzátoru a jeho výměna. Pokud však nalijete benzín do naftového vozu, s nejvyšší pravděpodobností to odnese vstřikování nebo turbo, což vás může stát desítky tisíc.
Už ale dost strašení, zde je tabulka s názvy Naturalu 95 a Dieselu v okolních státech a nejčastěji navštěvovaných destinacích.
Nadpis tabulky Stát Natural 95 Diesel Německo Superbleifrei Diesel Rakousko Eurosuper 95, Super 95 Diesel Slovensko Benzin 95 Diesel, Nafta Polsko Benzyny Pb95, 95 Eurosuper, 95 ON, Diesel Francie Euro sans plomb Diesel, Gazole Švýcarsko Super Diesel Itálie Senza Pb Unleaded, Senza plombo, S/Plomb, 95 Diesel Slovinsko 95, 95 Oktanski bencin Nafta, Diesel Chorvatsko Super, Eurosuper 95 Dizel / Diesel / Eurodiesel Maďarsko Szuper Benzin Diesel, D, G, Gázolaj Dánsko Benzin 95, Blyfri 95 Diesel, Super Diesel Švédsko Bensin 95, Blyfri 95 Diesel Norsko Blyfri 95 Diesel Španělsko Sin Plomo 95, Gasolina 95 Diesel, Gasóleo Island Blýlaust bensín DieselMůžete zadat zdroj dat
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.