V roce 2009, kdy světem zmítala ekonomická krize, se tehdejší ruský premiér Vladimír Putin předvedl před novináři ve své těžce upravené Lada Niva 4x4. Ačkoliv šlo hlavně o propagaci domácí automobilky, tato Niva pravděpodobně skončila ve sbírce současného ruského prezidenta až do dnešních dnů.
Prezident Vladimir Putin je pro svět poněkud svéráznou osobností, která toho o svém soukromí nechce příliš mnoho prozradit. Kromě jeho vášně pro sport je však známá i jeho záliba v automobilech. Podle odhadů několika zahraničních médií se v jeho soukromé sbírce může nalézat až 700 automobilů, které zahrnují takřka vše od sbírky automobilů VAZ/Lada až po speciální závodní stroj Formule 1.
Pokud však ruský prezident necestuje za svými pracovními povinnostmi v jednom ze svých pancéřovaných luxusních mercedesů, často ho můžeme vidět propagovat výrobky největší ruské automobilky Lada. V některých případech to končí humornými groteskami, jako když Lada Grant odmítala nastartovat či otevřít kurf, ale jednou z toho bylo i zajímavé překvapení.
Tím největším překvapením byl právě příjezd Vladimíra Putina, tehdy v roli premiéra, do letního sídla v Soči. Před zástupem novinářů se totiž zjevil v silně upravené Ladě Niva, která byla vybavena předním ochranným rámem, navijákem, přídavnými světlomety a šnorchlem pro brodění řek. Aby vůz působil ještě drsněji, dostal i lak v maskovacím vzoru.
Tato prezentace byla samozřejmě čistě účelová a měla v dobách finanční krize podpořit odvahu lidí investovat do automobilů domácí produkce. Za tím účelem nechal Putin i několik novinářů svézt se v jeho "novém voze" a sdělit před kamerou své názory. Samozřejmě kladné názory.
Celý slavný ruský průmysl se však beztak neobešel bez pár drobností pocházející od kapitalistů z USA a Německa - Niva totiž stála na terénních pneumatikách Goodrich All-Terrain T/A, které však na voze vypadají skvěle, a na předním rámu se honosí přídavnými světlomety Hella.
Co se technických informací týče, příliš toho nevíme. Podle všeho by však tato Niva měla vycházet z modelu "Niva Jungle" a měla by disponovat minimálně mít zesíleným podvozkem a zvýšenou světlou výšku. Zde se úpravy dotkly i motoru či pohonného systému není jasné.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.