V roce 2009, kdy světem zmítala ekonomická krize, se tehdejší ruský premiér Vladimír Putin předvedl před novináři ve své těžce upravené Lada Niva 4x4. Ačkoliv šlo hlavně o propagaci domácí automobilky, tato Niva pravděpodobně skončila ve sbírce současného ruského prezidenta až do dnešních dnů.
Prezident Vladimir Putin je pro svět poněkud svéráznou osobností, která toho o svém soukromí nechce příliš mnoho prozradit. Kromě jeho vášně pro sport je však známá i jeho záliba v automobilech. Podle odhadů několika zahraničních médií se v jeho soukromé sbírce může nalézat až 700 automobilů, které zahrnují takřka vše od sbírky automobilů VAZ/Lada až po speciální závodní stroj Formule 1.
Pokud však ruský prezident necestuje za svými pracovními povinnostmi v jednom ze svých pancéřovaných luxusních mercedesů, často ho můžeme vidět propagovat výrobky největší ruské automobilky Lada. V některých případech to končí humornými groteskami, jako když Lada Grant odmítala nastartovat či otevřít kurf, ale jednou z toho bylo i zajímavé překvapení.
Tím největším překvapením byl právě příjezd Vladimíra Putina, tehdy v roli premiéra, do letního sídla v Soči. Před zástupem novinářů se totiž zjevil v silně upravené Ladě Niva, která byla vybavena předním ochranným rámem, navijákem, přídavnými světlomety a šnorchlem pro brodění řek. Aby vůz působil ještě drsněji, dostal i lak v maskovacím vzoru.
Tato prezentace byla samozřejmě čistě účelová a měla v dobách finanční krize podpořit odvahu lidí investovat do automobilů domácí produkce. Za tím účelem nechal Putin i několik novinářů svézt se v jeho "novém voze" a sdělit před kamerou své názory. Samozřejmě kladné názory.
Celý slavný ruský průmysl se však beztak neobešel bez pár drobností pocházející od kapitalistů z USA a Německa - Niva totiž stála na terénních pneumatikách Goodrich All-Terrain T/A, které však na voze vypadají skvěle, a na předním rámu se honosí přídavnými světlomety Hella.
Co se technických informací týče, příliš toho nevíme. Podle všeho by však tato Niva měla vycházet z modelu "Niva Jungle" a měla by disponovat minimálně mít zesíleným podvozkem a zvýšenou světlou výšku. Zde se úpravy dotkly i motoru či pohonného systému není jasné.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.