Tento slogan není výmysl, ale nápis na vozidle Tatra 815 SOT, které bylo vytvořeno pro Útvar speciálních operací vojenské policie (SOG). Tyto Tatry si po pár měsících v provincii Hilmand vysloužily takovou pověst, že kdykoliv se ukázali v místě konfliktu, palba bojovníků Talibanu utichla a vysílačkami se šířilo "Jsou tady ti šílení Češi, pro dnešek to balíme."
Celá historie Tatry 815 SOT startuje v roce 2006, kdy začala první jednání mezi velením Útvaru speciálních operací VP (SOG) a britskou stranou o nasazení útvaru SOG v Afghánské provincii Hilmand. Již na základě prvních rozhovorů bylo jasné, že bude muset dojít k dovybavení speciální technikou, která umožní plnění úkolů v náročných pouštních a terénních podmínkách.
U nově vzniklého vozidla měl být kladen důraz především na schopnost uvézt velké množství materiálu tak, aby byla jednotka samostatná a nepotřebovala během plnění úkolu zásobování z vnějších zdrojů. Druhou klíčovou vlastností byla možnost poskytnutí silné palebné podpory. Nakonec bylo vybráno vozidlo Tatra 815 4x4 v počtu dvou kusů, které byly původně připravovány pro jednotky OSN do Iráku. Tatry byly okamžitě přepraveny do Prahy, kde se začalo s jejich úpravami.
Jako první přišla na řadu rozbrušovačka, pomoci které se odstranila vrchní část kabiny. I když se vedou různé debaty o tom, proč Tatra neměla střechu, důvod je ve skutečnosti velice jednoduchý. Tatra by se jinak nevešla do přepravního letounu C-130 Hercules. Tatry byly používány během tří rotací jednotky SOG a nikdy se u nich neprojevily žádné závažné poruchy. Naopak skvěle plnily úkoly, pro které byly předurčeny.
Základní výzbroj vozidla tvoří kulomet DŠK M ráže 12,7 mm upevněný na přední lafetě, z něhož zle vést palbu na pozemní i vzdušné cíle. Na zadní lafetě může být upevněn kulomet ráže 7,62 mm nebo automatický granátomet. Lafety jsou samozřejmě vybaveny pancéřovými štíty k ochraně střelců. Řidiči i velitel vozidla mají k dispozici v předních rozích kabiny otočné lafetace, na které lze upevnit kulomety MINIMI ráže 5,56 mm.
Obě vozidla byla po zrušení ÚSpO VP předána do Zásobovacího střediska Rančířov ze struktury Základny opravovaného materiálu, kde se následně uskutečnilo jejich ošetření a uložení. Od roku 2016 jsou součástí sbírek Vojenského technického muzea v Lešanech.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.