"Tatra nezná Talibratra". Tatra 815 SOT děsila nepřátele už na dálku

Tatra 815 SOT
Tatra 815 SOT, foto: ÚSpO VP (SOG)
-jka , AutoRoad.cz 5. července 2017 08:13 | akt. 9. července 2017 13:00
Sdílej:

Tento slogan není výmysl, ale nápis na vozidle Tatra 815 SOT, které bylo vytvořeno pro Útvar speciálních operací vojenské policie (SOG). Tyto Tatry si po pár měsících v provincii Hilmand vysloužily takovou pověst, že kdykoliv se ukázali v místě konfliktu, palba bojovníků Talibanu utichla a vysílačkami se šířilo "Jsou tady ti šílení Češi, pro dnešek to balíme."

Celá historie Tatry 815 SOT startuje v roce 2006, kdy začala první jednání mezi velením Útvaru speciálních operací VP (SOG) a britskou stranou o nasazení útvaru SOG v Afghánské provincii Hilmand. Již na základě prvních rozhovorů bylo jasné, že bude muset dojít k dovybavení speciální technikou, která umožní plnění úkolů v náročných pouštních a terénních podmínkách.

U nově vzniklého vozidla měl být kladen důraz především na schopnost uvézt velké množství materiálu tak, aby byla jednotka samostatná a nepotřebovala během plnění úkolu zásobování z vnějších zdrojů. Druhou klíčovou vlastností byla možnost poskytnutí silné palebné podpory. Nakonec bylo vybráno vozidlo Tatra 815 4x4 v počtu dvou kusů, které byly původně připravovány pro jednotky OSN do Iráku. Tatry byly okamžitě přepraveny do Prahy, kde se začalo s jejich úpravami.

Jako první přišla na řadu rozbrušovačka, pomoci které se odstranila vrchní část kabiny. I když se vedou různé debaty o tom, proč Tatra neměla střechu, důvod je ve skutečnosti velice jednoduchý. Tatra by se jinak nevešla do přepravního letounu C-130 Hercules. Tatry byly používány během tří rotací jednotky SOG a nikdy se u nich neprojevily žádné závažné poruchy. Naopak skvěle plnily úkoly, pro které byly předurčeny.

Základní výzbroj vozidla tvoří kulomet DŠK M ráže 12,7 mm upevněný na přední lafetě, z něhož zle vést palbu na pozemní i vzdušné cíle. Na zadní lafetě může být upevněn kulomet ráže 7,62 mm nebo automatický granátomet. Lafety jsou samozřejmě vybaveny pancéřovými štíty k ochraně střelců. Řidiči i velitel vozidla mají k dispozici v předních rozích kabiny otočné lafetace, na které lze upevnit kulomety MINIMI ráže 5,56 mm. 

Obě vozidla byla po zrušení ÚSpO VP předána do Zásobovacího střediska Rančířov ze struktury Základny opravovaného materiálu, kde se následně uskutečnilo jejich ošetření a uložení. Od roku 2016 jsou součástí sbírek Vojenského technického muzea v Lešanech.

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?