Tento slogan není výmysl, ale nápis na vozidle Tatra 815 SOT, které bylo vytvořeno pro Útvar speciálních operací vojenské policie (SOG). Tyto Tatry si po pár měsících v provincii Hilmand vysloužily takovou pověst, že kdykoliv se ukázali v místě konfliktu, palba bojovníků Talibanu utichla a vysílačkami se šířilo "Jsou tady ti šílení Češi, pro dnešek to balíme."
Celá historie Tatry 815 SOT startuje v roce 2006, kdy začala první jednání mezi velením Útvaru speciálních operací VP (SOG) a britskou stranou o nasazení útvaru SOG v Afghánské provincii Hilmand. Již na základě prvních rozhovorů bylo jasné, že bude muset dojít k dovybavení speciální technikou, která umožní plnění úkolů v náročných pouštních a terénních podmínkách.
U nově vzniklého vozidla měl být kladen důraz především na schopnost uvézt velké množství materiálu tak, aby byla jednotka samostatná a nepotřebovala během plnění úkolu zásobování z vnějších zdrojů. Druhou klíčovou vlastností byla možnost poskytnutí silné palebné podpory. Nakonec bylo vybráno vozidlo Tatra 815 4x4 v počtu dvou kusů, které byly původně připravovány pro jednotky OSN do Iráku. Tatry byly okamžitě přepraveny do Prahy, kde se začalo s jejich úpravami.
Jako první přišla na řadu rozbrušovačka, pomoci které se odstranila vrchní část kabiny. I když se vedou různé debaty o tom, proč Tatra neměla střechu, důvod je ve skutečnosti velice jednoduchý. Tatra by se jinak nevešla do přepravního letounu C-130 Hercules. Tatry byly používány během tří rotací jednotky SOG a nikdy se u nich neprojevily žádné závažné poruchy. Naopak skvěle plnily úkoly, pro které byly předurčeny.
Základní výzbroj vozidla tvoří kulomet DŠK M ráže 12,7 mm upevněný na přední lafetě, z něhož zle vést palbu na pozemní i vzdušné cíle. Na zadní lafetě může být upevněn kulomet ráže 7,62 mm nebo automatický granátomet. Lafety jsou samozřejmě vybaveny pancéřovými štíty k ochraně střelců. Řidiči i velitel vozidla mají k dispozici v předních rozích kabiny otočné lafetace, na které lze upevnit kulomety MINIMI ráže 5,56 mm.
Obě vozidla byla po zrušení ÚSpO VP předána do Zásobovacího střediska Rančířov ze struktury Základny opravovaného materiálu, kde se následně uskutečnilo jejich ošetření a uložení. Od roku 2016 jsou součástí sbírek Vojenského technického muzea v Lešanech.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?