Tatra Ecorra Sport V8 je dalším důkazem toho, jak rychlé a technicky propracované vozy dokázala kopřivnická automobilka stavět ještě na konci devadesátých let. Hlavní účel vozu, překonat domácí rychlostní rekord, však nikdy nebyl naplněn. Důvod je však kuriózní.
Základem tohoto speciálu byla pouze o rok mladší Tatra T700, která nebyla ničím jiným, než jen silně faceliftovanou Tatrou 613. Aby však vůz mohl pomýšlet na zisk nového rychlostního rekordu, musel celý projít velkou přestavbou. Na té měla velkou zásluhu především restaurátorská společnost Ecorra Lubina, která kromě nové karoserie věnovala vozu i název.
Pod kapotou se však nacházel tradičně vzduchem chlazený atmosferický osmiválec Tatra o výkonu 400 koní, který se objevil i ve vozech Tatra 700 Gt, nebo Tatra Grafit. Motor byl usazen nad zadní nápravou, spojen byl s pětistupňovou manuální převodovkou, a roztáčel zadní 18" kola. Váha vozu činila cca 1,280 kilogramů.
Když byl vůz v roce 1997 hotový, nic nebránilo pokusu o stanovení nového českého rekordu, který se měl odehrát 8. června na letišti v Mošnově. Během dvou průjezdů na letmém kilometru dosáhl vůz průměrné rychlosti 276 km/h, což by na nový rekord bez problému stačilo. Nikdo však netušil, že tento rekord se do historie nezapíše.
Předchozí den se totiž na letišti v Hradišti u Mimoně proháněla po letištní dráze Tatra MTX V8 se stejným cílem. MTXu se to sice s průměrnou rychlostí 210,8 km/h povedlo, Ecorra však byla další den rychlejší. Proč tedy Ecorra rekord nezískala? Podle pravidel FIA mohl být rychlostní rekord překonán jen jednou ročně. Triumf tedy bralo MTX.
Po tomto neúspěchu putoval červený vůz Tatra do muzea v Kopřivnici, kde se však dlouho neohřál. V roce 2000 se totiž jeho skelet dostal do rukou bratrů Hajduškových, kteří vůz opět vybavili motorem V8 Tatra o objemu 4,5 litru a zamířili s ním na okruhové závody.
Následujících 10 let jsme tak tuto unikátní Tatrovku mohli potkávat na nejrůznějších okruhových závodech v České i Slovenské republice. Během let však vůz doznal několik změn,jak designových, tak technických.
Například v roce 2004 dostal vůz černou barvu, byla upravena pozice jeho motoru, karoserie byla zkrácena a rozšířena a do původního obalu převodovky byla vměstnána zakázkově vyrobená sekvenční šestistupňová převodovka, díky čemuž byla Tatra schopna podávat ještě lepší výkony. V roce 2007 se za volantem tohoto vozu ukázal i legendární John Haughland, který je v ČR známý hlavně pro úspěchy v rallye s vozy Škoda.
S příchode nového desetiletí se však Tatra opět vrátila do muzea, tentokrát v Lánech. Pokud byste se jí však chtěli vydat navštívit, budete mít smůlu. V současné době se totiž opět nachází ve vlastnictví bratrů Hajduškových, kteří pracují na velkolepém návratu Tatry Ecorra Sport V8 na závodní dráhy.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?