Tatra Ecorra Sport V8 je dalším důkazem toho, jak rychlé a technicky propracované vozy dokázala kopřivnická automobilka stavět ještě na konci devadesátých let. Hlavní účel vozu, překonat domácí rychlostní rekord, však nikdy nebyl naplněn. Důvod je však kuriózní.
Základem tohoto speciálu byla pouze o rok mladší Tatra T700, která nebyla ničím jiným, než jen silně faceliftovanou Tatrou 613. Aby však vůz mohl pomýšlet na zisk nového rychlostního rekordu, musel celý projít velkou přestavbou. Na té měla velkou zásluhu především restaurátorská společnost Ecorra Lubina, která kromě nové karoserie věnovala vozu i název.
Pod kapotou se však nacházel tradičně vzduchem chlazený atmosferický osmiválec Tatra o výkonu 400 koní, který se objevil i ve vozech Tatra 700 Gt, nebo Tatra Grafit. Motor byl usazen nad zadní nápravou, spojen byl s pětistupňovou manuální převodovkou, a roztáčel zadní 18" kola. Váha vozu činila cca 1,280 kilogramů.
Když byl vůz v roce 1997 hotový, nic nebránilo pokusu o stanovení nového českého rekordu, který se měl odehrát 8. června na letišti v Mošnově. Během dvou průjezdů na letmém kilometru dosáhl vůz průměrné rychlosti 276 km/h, což by na nový rekord bez problému stačilo. Nikdo však netušil, že tento rekord se do historie nezapíše.
Předchozí den se totiž na letišti v Hradišti u Mimoně proháněla po letištní dráze Tatra MTX V8 se stejným cílem. MTXu se to sice s průměrnou rychlostí 210,8 km/h povedlo, Ecorra však byla další den rychlejší. Proč tedy Ecorra rekord nezískala? Podle pravidel FIA mohl být rychlostní rekord překonán jen jednou ročně. Triumf tedy bralo MTX.
Po tomto neúspěchu putoval červený vůz Tatra do muzea v Kopřivnici, kde se však dlouho neohřál. V roce 2000 se totiž jeho skelet dostal do rukou bratrů Hajduškových, kteří vůz opět vybavili motorem V8 Tatra o objemu 4,5 litru a zamířili s ním na okruhové závody.
Následujících 10 let jsme tak tuto unikátní Tatrovku mohli potkávat na nejrůznějších okruhových závodech v České i Slovenské republice. Během let však vůz doznal několik změn,jak designových, tak technických.
Například v roce 2004 dostal vůz černou barvu, byla upravena pozice jeho motoru, karoserie byla zkrácena a rozšířena a do původního obalu převodovky byla vměstnána zakázkově vyrobená sekvenční šestistupňová převodovka, díky čemuž byla Tatra schopna podávat ještě lepší výkony. V roce 2007 se za volantem tohoto vozu ukázal i legendární John Haughland, který je v ČR známý hlavně pro úspěchy v rallye s vozy Škoda.
S příchode nového desetiletí se však Tatra opět vrátila do muzea, tentokrát v Lánech. Pokud byste se jí však chtěli vydat navštívit, budete mít smůlu. V současné době se totiž opět nachází ve vlastnictví bratrů Hajduškových, kteří pracují na velkolepém návratu Tatry Ecorra Sport V8 na závodní dráhy.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.