Tatra Ecorra Sport V8 je dalším důkazem toho, jak rychlé a technicky propracované vozy dokázala kopřivnická automobilka stavět ještě na konci devadesátých let. Hlavní účel vozu, překonat domácí rychlostní rekord, však nikdy nebyl naplněn. Důvod je však kuriózní.
Základem tohoto speciálu byla pouze o rok mladší Tatra T700, která nebyla ničím jiným, než jen silně faceliftovanou Tatrou 613. Aby však vůz mohl pomýšlet na zisk nového rychlostního rekordu, musel celý projít velkou přestavbou. Na té měla velkou zásluhu především restaurátorská společnost Ecorra Lubina, která kromě nové karoserie věnovala vozu i název.
Pod kapotou se však nacházel tradičně vzduchem chlazený atmosferický osmiválec Tatra o výkonu 400 koní, který se objevil i ve vozech Tatra 700 Gt, nebo Tatra Grafit. Motor byl usazen nad zadní nápravou, spojen byl s pětistupňovou manuální převodovkou, a roztáčel zadní 18" kola. Váha vozu činila cca 1,280 kilogramů.
Když byl vůz v roce 1997 hotový, nic nebránilo pokusu o stanovení nového českého rekordu, který se měl odehrát 8. června na letišti v Mošnově. Během dvou průjezdů na letmém kilometru dosáhl vůz průměrné rychlosti 276 km/h, což by na nový rekord bez problému stačilo. Nikdo však netušil, že tento rekord se do historie nezapíše.
Předchozí den se totiž na letišti v Hradišti u Mimoně proháněla po letištní dráze Tatra MTX V8 se stejným cílem. MTXu se to sice s průměrnou rychlostí 210,8 km/h povedlo, Ecorra však byla další den rychlejší. Proč tedy Ecorra rekord nezískala? Podle pravidel FIA mohl být rychlostní rekord překonán jen jednou ročně. Triumf tedy bralo MTX.
Po tomto neúspěchu putoval červený vůz Tatra do muzea v Kopřivnici, kde se však dlouho neohřál. V roce 2000 se totiž jeho skelet dostal do rukou bratrů Hajduškových, kteří vůz opět vybavili motorem V8 Tatra o objemu 4,5 litru a zamířili s ním na okruhové závody.
Následujících 10 let jsme tak tuto unikátní Tatrovku mohli potkávat na nejrůznějších okruhových závodech v České i Slovenské republice. Během let však vůz doznal několik změn,jak designových, tak technických.
Například v roce 2004 dostal vůz černou barvu, byla upravena pozice jeho motoru, karoserie byla zkrácena a rozšířena a do původního obalu převodovky byla vměstnána zakázkově vyrobená sekvenční šestistupňová převodovka, díky čemuž byla Tatra schopna podávat ještě lepší výkony. V roce 2007 se za volantem tohoto vozu ukázal i legendární John Haughland, který je v ČR známý hlavně pro úspěchy v rallye s vozy Škoda.
S příchode nového desetiletí se však Tatra opět vrátila do muzea, tentokrát v Lánech. Pokud byste se jí však chtěli vydat navštívit, budete mít smůlu. V současné době se totiž opět nachází ve vlastnictví bratrů Hajduškových, kteří pracují na velkolepém návratu Tatry Ecorra Sport V8 na závodní dráhy.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?