Kdykoliv se na internetové aukci objeví Porsche 935, je jasné, že jeho hodnota se bude pohybovat v řádech desítek milionů. Tento závodní speciál je však něčím jedinečným. Kromě vyhraných závodů se totiž může pochlubit i řadou slavných majitelů.
Historie tohoto nádherného sportovního vozu s oficiálním názvem Kremer Porsche 935 K4 IMSA GTP se začala psát roku 1981, krátce poté, co se automobilka Porsche zaměřila místo vývoje hotových vozů 935 spíše na produkce závodních prototypů 936, 956 a 962. Závodní tým Kremer Racing ale patřil k hrstce vyvolených, kterým Porsche svolilo pokračovat ve vývoji závodních strojů na platformě 935. A model K4 je jedním z nich.
Celkem byly vyrobeny pouze dva vozy K4, oba však byly inspirovány ikonickým Porsche 935 s označením Moby Dick. Tento konkrétní kus, který se prodává na portále James Edition, je tím prvním vyrobeným. Díky neustálému vývoji v Kremeru a snaze postavit co nejlepší vůz však K4 sdílí s originální 935 jen střechu a čelní sklo. Všechno ostatní je dílem techniků z Kremer Racing.
Pod kapotou tohoto vozu se nachází 3,2 litrový plochý šestiválec, o jehož přeplňování se starají dvě turbodmychadla. Díky porci 800 koní neměl vůz problém dosáhnout rychlosti až 353 km/h. Jakmile se vůz dostal na závodní trať, už v roce 1981 dokázal dva závody vyhrát a celkem 6x se dostal jeho závodník na pódium.
V následujícím roce vůz změnil majitele a prošel pár úpravami. Jakmile se pak opět postavil na závodní trať, pět závodů vyhrál a pouze jednou nedokončil. Mezi lety 1983 až 1986 se však již mnoha závodů nezúčastnil. Mezi znalci vozů Porsche, zvláště modelů 935, je tato K4 považována za nejrychlejší stroj této série. I proto prošla garáží významných sběratelů, mezi které patřil i Nicolas Cage.
Nyní je však vůz vystaven na inzertním serveru James Edition, kde čeká na nového majitele. Kdo se jím ale bude chtít stát, bude si muset připravit 2,85 milionu dolarů. To odpovídá sumě cca 67 milionu korun.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?