Kdykoliv se na internetové aukci objeví Porsche 935, je jasné, že jeho hodnota se bude pohybovat v řádech desítek milionů. Tento závodní speciál je však něčím jedinečným. Kromě vyhraných závodů se totiž může pochlubit i řadou slavných majitelů.
Historie tohoto nádherného sportovního vozu s oficiálním názvem Kremer Porsche 935 K4 IMSA GTP se začala psát roku 1981, krátce poté, co se automobilka Porsche zaměřila místo vývoje hotových vozů 935 spíše na produkce závodních prototypů 936, 956 a 962. Závodní tým Kremer Racing ale patřil k hrstce vyvolených, kterým Porsche svolilo pokračovat ve vývoji závodních strojů na platformě 935. A model K4 je jedním z nich.
Celkem byly vyrobeny pouze dva vozy K4, oba však byly inspirovány ikonickým Porsche 935 s označením Moby Dick. Tento konkrétní kus, který se prodává na portále James Edition, je tím prvním vyrobeným. Díky neustálému vývoji v Kremeru a snaze postavit co nejlepší vůz však K4 sdílí s originální 935 jen střechu a čelní sklo. Všechno ostatní je dílem techniků z Kremer Racing.
Pod kapotou tohoto vozu se nachází 3,2 litrový plochý šestiválec, o jehož přeplňování se starají dvě turbodmychadla. Díky porci 800 koní neměl vůz problém dosáhnout rychlosti až 353 km/h. Jakmile se vůz dostal na závodní trať, už v roce 1981 dokázal dva závody vyhrát a celkem 6x se dostal jeho závodník na pódium.
V následujícím roce vůz změnil majitele a prošel pár úpravami. Jakmile se pak opět postavil na závodní trať, pět závodů vyhrál a pouze jednou nedokončil. Mezi lety 1983 až 1986 se však již mnoha závodů nezúčastnil. Mezi znalci vozů Porsche, zvláště modelů 935, je tato K4 považována za nejrychlejší stroj této série. I proto prošla garáží významných sběratelů, mezi které patřil i Nicolas Cage.
Nyní je však vůz vystaven na inzertním serveru James Edition, kde čeká na nového majitele. Kdo se jím ale bude chtít stát, bude si muset připravit 2,85 milionu dolarů. To odpovídá sumě cca 67 milionu korun.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?