Češi mají s povolenou rychlostí problém. Překračují ji více, než je zdrávo

AutoRoad.cz, 10. května 2017, 15:38 Google+

Podle aktuálních údajů Organizace spojených národů má nepřiměřená rychlost jízdy v rozvojových zemích na svědomí až polovinu všech tragických dopravních nehod. V ekonomicky vyspělých státech je to až jedna třetina. Podobně je tomu i v České republice, kde v letech 2010-2016 zemřelo z důvodu nepřiměřené rychlosti 38 procent všech obětí nehod.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 11.05. 09:49) Napište svůj názor
Které modely nejčastěji překračují povolenou rychlost?

Které modely nejčastěji překračují povolenou rychlost? | foto: blog.autointhebox.com

Sdílejte článek

S dodržováním zákonem nastavených rychlostních limitů mají problém řidiči na celém světě. Podle OSN na dálnicích překračuje maximálně povolenou rychlost 10 až 50 procent řidičů, na silnicích mimo obec 10 až 60 procent, při jízdě v obci je to 30 až 60 procent. Nedodržování předepsané rychlosti je však problémem i v Evropské unii. „Podle Evropské rady pro bezpečnost silničního provozu na dálnicích překračuje maximální povolenou rychlost až 30 procent šoférů, při jízdě po silnicích mimo obec je to až 70 procent a nejvíce je to při jízdě v městských aglomeracích – zde se jedná až o 80 procent motoristů,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.   

Problémy s rychlostí mají i čeští motoristé

Problémy s dodržováním rychlostních limitů mají i čeští řidiči. „V celonárodním dotazníkovém průzkumu provedeném Centrem dopravního výzkumu přiznalo překračování nejvyšší dovolené rychlosti do 10 km v hodině průměrně 86 procent respondentů. Těch, kteří jezdí ještě rychleji, bylo 66 procent. Z výsledků tak vyplývá, že většina řidičů faktor nepřiměřené rychlosti stále podceňuje,“ říká jeho ředitel Jindřich Frič.

Zvláště rizikovou skupinou jsou mladí řidiči. Typickým příkladem jsou muži do 25 let. Chovají se daleko nebezpečněji než jiné skupiny řidičů. Příčinou je větší potřeba adrenalinu a vzrušení za volantem a také nedostatek zkušeností spojený s přeceněním vlastních schopností. K rychlé jízdě řidiče svádějí také rovné a široké silnice. „Lidé se na přehledných vozovkách začínají nudit a v důsledku toho zvyšují rychlost nebo se věnují dalším, potenciálně rušivým, činnostem. Jindy zase přetížení řidiči spěchají a v takové situaci se pochopitelně chovají rizikověji, než kdyby byli v klidu. Proto je také na rovných a přehledných úsecích tolik dopravních nehod,“ doplňuje Veronika Kurečková, psycholožka z Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

Z měření provedených v letech 2014-2016 Centrem dopravního výzkumu vyplývá, že při jízdě mimo obec nejčastěji překračovali rychlost šoféři v Karlovarském kraji. Pokud se zaměříme na zjištění za rok 2016, největšími hříšníky byli motoristé ve Středočeském kraji. Ti překračovali rychlost v 11,9 procentech případů. A to byla zaznamenávána jen překročení povolené rychlosti o 10 km/h a vyšší. V těsném závěsu byli řidiči na Olomoucku (11,5 %), o pomyslnou třetí příčku se dělili motoristé jedoucí na území Karlovarského a Plzeňského kraje (shodně po 9,3 %). Naopak nejdisciplinovanější byli motoristé na Ústecku ((3,1 %) a Pardubicku (3,5 %).

Při jízdě v obci v letech 2014-2016 nejčastěji překračovali rychlost jízdy řidiči v krajích Moravskoslezském, Plzeňském a Středočeském. A platilo to i v loňském roce, kdy nechvalná první příčka patřila motoristům jedoucím v Moravskoslezském kraji (míra překračování povolené rychlosti ve výši 8,2 %), o druhou příčku se dělili řidiči ve Středočeském kraji a na Plzeňsku (shodně po 7,5 %). Naopak nejmenší problémy s překračováním rychlosti jízdy byly zaznamenány na Olomoucku (3,5 %) a v Jihočeském kraji (3,9 %).

Rychlost zabíjí i v České republice. Nicméně v posledních letech podíl těch, kdo umírají při nehodách zaviněných nepřiměřenou rychlostí, klesá. Zatímco jejich podíl činil v roce 2009 nemalých 45,5 %, v roce 2016 došlo k poklesu na 35,2 %. „Hlavní zásluhu na tomto příznivém výsledku má trvalá, systematická a cíleně zaměřená činnost dopravní policie, obecní policie a systematické měření rychlosti prostřednictvím kamerových systémů. Nicméně s nepřiměřenou rychlostí je třeba bojovat i v dalších letech. Je třeba navazovat na dosavadní výsledky a navíc se více zaměřit na úsekové měření rychlosti a rozšířit možnost měření vozidel pomocí kamerového systému na dálnicích,“ vysvětluje Jindřich Frič.

Jak si vedou čeští automobilisté v mezinárodním porovnání?

Průzkum provedený v rámci projektu SARTRE 4 od září 2010 do března 2011, kterého se zúčastnili obyvatelé 19 států, byl zaměřen i na problematiku dodržování rychlostních limitů. Zatímco průměrně 26 procent všech respondentů považuje překračování rychlosti v obci o 20 km/h za přínosné, v České republice si to myslelo 35 procent odpovídajících. Češi rovněž nadprůměrně často (66 vs. 44 %) považují uvedené překračování maximálně povolené rychlosti v obci za způsob, jak se dostat do cíle rychleji. Horší byli jen polští motoristé. Na druhou stranu jsou si naši automobilisté nadprůměrně často vědomi toho, že překračování rychlosti v obci je nebezpečné (21 vs. 17 % za všechny státy). A také si relativně málo stěžují na to, že v obcích jiní řidiči často nebo dokonce vždy jezdí nadlimitními rychlostmi (14 vs. 29 %).

Zavádění zón s rychlostí omezenou na 30 km/h odmítá 51 procent Čechů (oproti celkovému průměru 48 %). Nadprůměrných 56 procent českých řidičů (oproti celkovému průměru ve výši 52 %) deklaruje, že ostatní řidiči velmi často či stále překračují rychlostní limity na dálnicích. To, že je nadprůměrně často překračována rychlost na hlavních silnicích v extravilánu, si myslí 32 procent našich řidičů (oproti průměrným 42 %), na okreskách je to u nás dokonce jen 22 procent oproti průměru všech států ve výši 37 procent. Jen pouhých 17 procent Čechů nesouhlasí se zpřísněním postihů za nedodržování předepsané rychlosti (oproti průměru všech 19 států ve výši 27 %). „V každém případě z výzkumu vyplývá, že nejčastěji jsou náchylní překračovat rychlostní limity automobilisté na Kypru a v Itálii, naopak naši řidiči patří společně s těmi německými a maďarskými k těm nejdisciplinovanějším. Alespoň tak to vyznívá ze subjektivních odpovědí 21 280 respondentů ze 17 států Evropské unie, Srbska a Izraele,“ uzavírá Roman Budský.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Češi mají s povolenou rychlostí problém. Překračují ji více, než je zdrávo

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 11.05.2017 09:49 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

PSA a Vinci Autoroutes otestovaly nové funkce autonomního Peugeotu 3008

PSA se pochlubilo pokrokem. Je však otázkou, kolik řidičů tím potěší

Skutečně úplně poslední Volkswagen Beetle, který sjel z výrobní linky (10. 7. 2019).

ÚPLNĚ POSLEDNÍ Volkswagen Beetle byl vyroben! Česká inspirace v Německu zabodovala

Ilustrační foto

Můžete jet do zahraničí s vypůjčeným autem?

Volkswagen Passat

NOVÝ Volkswagen Passat facelift 2019: Cena, výbava, motory, fotky

Automatická myčka je malým technologickým zázrakem

Tajemství myčky aut: Nestačí do ní jen najet. Jak je používat efektivně?

Nový Volkswagen Touareg

Volkswagen vyvinul novou převodovku. Prozradil proč a které modely ji dostanou

Toyota 2000 GT a James Bond

James Bond a cosi BĚSNÍCÍHO a NADUPANÉHO! Neuvěřitelná Toyota 2000GT

Transformace výrobního závodu Cvikov na výrobu výhradně elektromobilů probíhá podle časového harmonogramu

Volkswagen požaduje vrátit PRÉMIE od zaměstnanců! Co se stalo?

Omlazený Volkswagen Passat

Turecká ŠKODA a český VW Passat? NOVÉ PLÁNY Volkswagenu!

BMW M135i xDrive

Konkurence pro A45 AMG z Mnichova nepřijde, 306 koní bude vrcholem

reklama

Doporučujeme

LaFerrari Aperta je dalším ze série hypersportů z Maranella, vyrobí se jen 149 kusů.

Nový hypersport od Ferrari v nedohlednu? Dočkáme se až za pár let

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Turecká ŠKODA a český VW Passat? NOVÉ PLÁNY Volkswagenu!

  2. NOVÝ Volkswagen Passat facelift 2019: Cena, výbava, motory, fotky

  3. Dovolená: Kudy autem k Jaderskému moři? Chorvatsko, Slovinsko, Itálie. AKTUÁLNÍ DOPRAVNÍ INFORMACE!

  4. Volkswagen vyvinul novou převodovku. Prozradil proč a které modely ji dostanou

  5. Jak převážet jízdní kola? Vyvarujte se těmto chybám

  6. Volkswagen požaduje vrátit PRÉMIE od zaměstnanců! Co se stalo?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud