Podle aktuálních údajů Organizace spojených národů má nepřiměřená rychlost jízdy v rozvojových zemích na svědomí až polovinu všech tragických dopravních nehod. V ekonomicky vyspělých státech je to až jedna třetina. Podobně je tomu i v České republice, kde v letech 2010-2016 zemřelo z důvodu nepřiměřené rychlosti 38 procent všech obětí nehod.
S dodržováním zákonem nastavených rychlostních limitů mají problém řidiči na celém světě. Podle OSN na dálnicích překračuje maximálně povolenou rychlost 10 až 50 procent řidičů, na silnicích mimo obec 10 až 60 procent, při jízdě v obci je to 30 až 60 procent. Nedodržování předepsané rychlosti je však problémem i v Evropské unii. „Podle Evropské rady pro bezpečnost silničního provozu na dálnicích překračuje maximální povolenou rychlost až 30 procent šoférů, při jízdě po silnicích mimo obec je to až 70 procent a nejvíce je to při jízdě v městských aglomeracích – zde se jedná až o 80 procent motoristů,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Problémy s rychlostí mají i čeští motoristé
Problémy s dodržováním rychlostních limitů mají i čeští řidiči. „V celonárodním dotazníkovém průzkumu provedeném Centrem dopravního výzkumu přiznalo překračování nejvyšší dovolené rychlosti do 10 km v hodině průměrně 86 procent respondentů. Těch, kteří jezdí ještě rychleji, bylo 66 procent. Z výsledků tak vyplývá, že většina řidičů faktor nepřiměřené rychlosti stále podceňuje,“ říká jeho ředitel Jindřich Frič. Zvláště rizikovou skupinou jsou mladí řidiči. Typickým příkladem jsou muži do 25 let. Chovají se daleko nebezpečněji než jiné skupiny řidičů. Příčinou je větší potřeba adrenalinu a vzrušení za volantem a také nedostatek zkušeností spojený s přeceněním vlastních schopností. K rychlé jízdě řidiče svádějí také rovné a široké silnice. „Lidé se na přehledných vozovkách začínají nudit a v důsledku toho zvyšují rychlost nebo se věnují dalším, potenciálně rušivým, činnostem. Jindy zase přetížení řidiči spěchají a v takové situaci se pochopitelně chovají rizikověji, než kdyby byli v klidu. Proto je také na rovných a přehledných úsecích tolik dopravních nehod,“ doplňuje Veronika Kurečková, psycholožka z Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
Z měření provedených v letech 2014-2016 Centrem dopravního výzkumu vyplývá, že při jízdě mimo obec nejčastěji překračovali rychlost šoféři v Karlovarském kraji. Pokud se zaměříme na zjištění za rok 2016, největšími hříšníky byli motoristé ve Středočeském kraji. Ti překračovali rychlost v 11,9 procentech případů. A to byla zaznamenávána jen překročení povolené rychlosti o 10 km/h a vyšší. V těsném závěsu byli řidiči na Olomoucku (11,5 %), o pomyslnou třetí příčku se dělili motoristé jedoucí na území Karlovarského a Plzeňského kraje (shodně po 9,3 %). Naopak nejdisciplinovanější byli motoristé na Ústecku ((3,1 %) a Pardubicku (3,5 %).
Při jízdě v obci v letech 2014-2016 nejčastěji překračovali rychlost jízdy řidiči v krajích Moravskoslezském, Plzeňském a Středočeském. A platilo to i v loňském roce, kdy nechvalná první příčka patřila motoristům jedoucím v Moravskoslezském kraji (míra překračování povolené rychlosti ve výši 8,2 %), o druhou příčku se dělili řidiči ve Středočeském kraji a na Plzeňsku (shodně po 7,5 %). Naopak nejmenší problémy s překračováním rychlosti jízdy byly zaznamenány na Olomoucku (3,5 %) a v Jihočeském kraji (3,9 %).
Rychlost zabíjí i v České republice. Nicméně v posledních letech podíl těch, kdo umírají při nehodách zaviněných nepřiměřenou rychlostí, klesá. Zatímco jejich podíl činil v roce 2009 nemalých 45,5 %, v roce 2016 došlo k poklesu na 35,2 %. „Hlavní zásluhu na tomto příznivém výsledku má trvalá, systematická a cíleně zaměřená činnost dopravní policie, obecní policie a systematické měření rychlosti prostřednictvím kamerových systémů. Nicméně s nepřiměřenou rychlostí je třeba bojovat i v dalších letech. Je třeba navazovat na dosavadní výsledky a navíc se více zaměřit na úsekové měření rychlosti a rozšířit možnost měření vozidel pomocí kamerového systému na dálnicích,“ vysvětluje Jindřich Frič.
Jak si vedou čeští automobilisté v mezinárodním porovnání?
Průzkum provedený v rámci projektu SARTRE 4 od září 2010 do března 2011, kterého se zúčastnili obyvatelé 19 států, byl zaměřen i na problematiku dodržování rychlostních limitů. Zatímco průměrně 26 procent všech respondentů považuje překračování rychlosti v obci o 20 km/h za přínosné, v České republice si to myslelo 35 procent odpovídajících. Češi rovněž nadprůměrně často (66 vs. 44 %) považují uvedené překračování maximálně povolené rychlosti v obci za způsob, jak se dostat do cíle rychleji. Horší byli jen polští motoristé. Na druhou stranu jsou si naši automobilisté nadprůměrně často vědomi toho, že překračování rychlosti v obci je nebezpečné (21 vs. 17 % za všechny státy). A také si relativně málo stěžují na to, že v obcích jiní řidiči často nebo dokonce vždy jezdí nadlimitními rychlostmi (14 vs. 29 %).
Zavádění zón s rychlostí omezenou na 30 km/h odmítá 51 procent Čechů (oproti celkovému průměru 48 %). Nadprůměrných 56 procent českých řidičů (oproti celkovému průměru ve výši 52 %) deklaruje, že ostatní řidiči velmi často či stále překračují rychlostní limity na dálnicích. To, že je nadprůměrně často překračována rychlost na hlavních silnicích v extravilánu, si myslí 32 procent našich řidičů (oproti průměrným 42 %), na okreskách je to u nás dokonce jen 22 procent oproti průměru všech států ve výši 37 procent. Jen pouhých 17 procent Čechů nesouhlasí se zpřísněním postihů za nedodržování předepsané rychlosti (oproti průměru všech 19 států ve výši 27 %). „V každém případě z výzkumu vyplývá, že nejčastěji jsou náchylní překračovat rychlostní limity automobilisté na Kypru a v Itálii, naopak naši řidiči patří společně s těmi německými a maďarskými k těm nejdisciplinovanějším. Alespoň tak to vyznívá ze subjektivních odpovědí 21 280 respondentů ze 17 států Evropské unie, Srbska a Izraele,“ uzavírá Roman Budský.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?