Nejrozšířenějším palivem zážehových motorů u nás je již dlouhá léta pětadevadesátioktanový benzín, od roku 2001 pouze bezolovnatý. Prodává se pod označením Natural 95. O něco později se do něj povinně přidává podíl lihu – etanolu. Momentálně je to necelých 5 objemových procent, ale podle posledních informací lze očekávat, že povinný podíl lihu bude brzy navýšen na 10 procent. Tento stále méně ropný produkt bude nazván E10. Ale je to vůbec něco nového?
Meziválečné Československo bylo státem, který byl v porovnání s ostatními sousedními zeměmi (s výjimkou Německa) značně průmyslově rozvinutý, alespoň tedy jeho západní část, České země. Významná průmyslová výroba zde měla pevnou tradici již od první poloviny 19. století. Velká hospodářská krize třicátých let sice průmyslu pustila hojně žilou, ale celkovou orientaci státu nezměnila. Co ale bylo tenkrát druhou nejvýznamnější složkou hospodářství? Nikoli, služby ani finančnictví ještě zdaleka ne. Bylo to zemědělství. Však také Agrární strana, zastupující převážně venkov, sváděla se socialisty líté boje o dovozní cla. Vysoká cla chránila zemědělce před přívalem laciného obilí z okolních států, ale neprospívala exportu průmyslových výrobků.
O politice a související ekonomice však již dost. Nám stačí, že někde tady, na pomezí zájmu průmyslu a zemědělství, se zrodil už za první republiky jeden nápad, který dělal motoristům vrásky tehdy, stejně jako dnes. Ekologie ani obavy z vyčerpatelnosti ropných ložisek v tom tenkrát roli nehrály. Osmdesát let sem, osmdesát let tam, šlo vždycky jenom o peníze.
Ve dvacátých letech u nás, podobně jako v zahraničí, dochází realizace myšlenka, jak zajistit dostatečný odbyt domácí produkci lihu a stát se současně méně závislými na dovážených palivech, tedy dát „malou domů“ a místo nákupu pohonných látek v zahraničí podporovat tuzemské zemědělství. Pohonná směs nazvaná dynalkol přišla na trh roku 1922 a obsahovala 50% kvasného lihu, 30% benzenu a 20% benzínu. I když se mnozí dnešní propagátoři lihu snaží dokázat, jak perfektní a progresivní počin to býval, je nutno poznamenat, že dynalkol tvořil zhruba desetinu prodeje paliv v ČSR. Větší oblibu si nikdy nezískal, a to i díky tomu, že nebyl lacinější než klasický benzín. Čistý benzín ho válcoval téměř devadesáti procenty podílu na trhu. Prodej nafty můžeme rovnou zanedbat, ve dvacátých letech jezdily i nejtěžší náklaďáky na benzín a spíš než diesel jste mohli potkat parní Sentinel, případně vůz upravený pro spalování dřevoplynu. Nejednalo se však o nějakou českou zvláštnost, napříč Evropou sáhla k podobným krokům téměř každá země.
Deset let poté, v roce 1932 však došlo (podobně jako dnes) na povinné přimíchávání lihu i do „obyčejného“ benzínu, a to nikoli pěti nebo deseti, ale rovnou dvaceti objemovými procenty a „vyhrožovalo se“ dokonce směsí v poměru 1:1. Šlo tehdy do značné míry o státní protekcionismus v časech vrcholící hospodářské krize. Tak nějak samozřejmé je, že všichni zainteresovaní politici nezapomněli zavčasu investovat do akcií lihovarů.
Dobový motoristický tisk nešetřil „chválou“, a téma lihu se stalo spolu s vysokou daňovou zátěží motoristů a protěžováním železnice na úkor autodopravy ústředním tématem mnoha polemických článků. Co tolik vadilo? Psalo se o sníženém výkonu motoru, rezavění nádrží a palivového systému vzhledem k přítomnosti vody v lihu, špatném startování v zimě, ceně, ale hlavně: v porovnání s čistým benzínem auta na lihovou směs prostě „nejela“. Například vydání čtrnáctideníku Motor revue z 20. ledna 1934 má hned na první straně satiricky pojaté „parte“: „Se žalem v srdci a slzou v oku dovolujeme si oznámiti všem, že od 1. prosince 1933 byl zrušen ministerským nařízením Nucený odběr lihové směsi. Škoda, že zatím jen v Jugoslávii." Dále čteme v textu několik štiplavých narážek na lihobenzín a na dalších stranách dokonce roztomilou inzerci: „Škodlivý vliv lihové směsi úspěšně paralysuje Rollwell – k dostání u Procházky v Autoclub-garážích, Praha Smíchov.“ Co konkrétně „Rollwell“ uměl, z čeho byl vyroben ani jaké popularity dosáhl, dobový tisk neuvádí. Jisté je, že povinné míchání lihu do benzínu bylo zrušeno až pět let po válce, v roce 1950. Proč se tak stalo, asi není těžké uhodnout.
Paradoxně ovšem přimíchávání lihu mohlo v dobách, kdy oktanové číslo neaditivovaného benzínu bylo - z dnešního pohledu - směšně nizoučké, pomoci s řešením detonačního spalování. Na druhou stranu kompresní poměry tehdejších motorů byly nízké, vždyť ještě geniální Tatra 87 pracuje s kompresním poměrem 1:5,2. Proto má její více než třílitrový OHC motor výkon pouhopouhých 75 koní, ale i proto s ní Hanzelka a Zikmund po válce bez potíží projeli Afriku i Jižní Ameriku - spálí všechno, co jen zavání benzínem.
Nutno ještě ale podotknout, že líh hořel ve spalovacích motorech už dávno před na úvod zmíněným rokem 1922. V počátcích motorismu měl líh nebo lihobenzínová směs mnoho příznivců. To, že primát dominantního paliva získal benzín, vyplynulo až s objevem obrovských ropných nalezišť v Texasu těsně před první světovou válkou. I první masově vyráběný automobil, legendární „plechová Líza“, tedy Ford T, byl schopen jezdit na benzín i na líh a samozřejmě na jakoukoli směs těchto dvou kapalin. Komprese jakž takž stačila, větší předstih se nastavil pomocí nejpřesnější řídící jednotky (tedy šoféra a jeho citlivého ucha) páčkou na volantu… a ono to „nějak bublalo“. Že to ale nebyla žádná velká sláva, o tom netřeba pochybovat. Méně výhřevný a pomaleji hořící etanol byl prostě už tehdy „nouzovka“. Určitou renesanci pak prodělal etanol na Západě v době po ropných krizích, ale to byla spíš epizoda. A pokud přesto pochybujete, zkuste experimentálně natočit pár litrů E 85 (85% etanolu, 15% naturalu) třeba do Felicie. Pojede to, ale žádné svezení nečekejte. Možná, že tomu chybí právě ta páčka na regulaci předstihu. Jistě, k provozu na E85 je přece zapotřebí speciální „úprava motoru“. O tom, stejně jako o dalších úskalích „rostlinného“ benzínu si zase můžeme povědět někdy příště.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?