Nejrozšířenějším palivem zážehových motorů u nás je již dlouhá léta pětadevadesátioktanový benzín, od roku 2001 pouze bezolovnatý. Prodává se pod označením Natural 95. O něco později se do něj povinně přidává podíl lihu – etanolu. Momentálně je to necelých 5 objemových procent, ale podle posledních informací lze očekávat, že povinný podíl lihu bude brzy navýšen na 10 procent. Tento stále méně ropný produkt bude nazván E10. Ale je to vůbec něco nového?
Meziválečné Československo bylo státem, který byl v porovnání s ostatními sousedními zeměmi (s výjimkou Německa) značně průmyslově rozvinutý, alespoň tedy jeho západní část, České země. Významná průmyslová výroba zde měla pevnou tradici již od první poloviny 19. století. Velká hospodářská krize třicátých let sice průmyslu pustila hojně žilou, ale celkovou orientaci státu nezměnila. Co ale bylo tenkrát druhou nejvýznamnější složkou hospodářství? Nikoli, služby ani finančnictví ještě zdaleka ne. Bylo to zemědělství. Však také Agrární strana, zastupující převážně venkov, sváděla se socialisty líté boje o dovozní cla. Vysoká cla chránila zemědělce před přívalem laciného obilí z okolních států, ale neprospívala exportu průmyslových výrobků.
O politice a související ekonomice však již dost. Nám stačí, že někde tady, na pomezí zájmu průmyslu a zemědělství, se zrodil už za první republiky jeden nápad, který dělal motoristům vrásky tehdy, stejně jako dnes. Ekologie ani obavy z vyčerpatelnosti ropných ložisek v tom tenkrát roli nehrály. Osmdesát let sem, osmdesát let tam, šlo vždycky jenom o peníze.
Ve dvacátých letech u nás, podobně jako v zahraničí, dochází realizace myšlenka, jak zajistit dostatečný odbyt domácí produkci lihu a stát se současně méně závislými na dovážených palivech, tedy dát „malou domů“ a místo nákupu pohonných látek v zahraničí podporovat tuzemské zemědělství. Pohonná směs nazvaná dynalkol přišla na trh roku 1922 a obsahovala 50% kvasného lihu, 30% benzenu a 20% benzínu. I když se mnozí dnešní propagátoři lihu snaží dokázat, jak perfektní a progresivní počin to býval, je nutno poznamenat, že dynalkol tvořil zhruba desetinu prodeje paliv v ČSR. Větší oblibu si nikdy nezískal, a to i díky tomu, že nebyl lacinější než klasický benzín. Čistý benzín ho válcoval téměř devadesáti procenty podílu na trhu. Prodej nafty můžeme rovnou zanedbat, ve dvacátých letech jezdily i nejtěžší náklaďáky na benzín a spíš než diesel jste mohli potkat parní Sentinel, případně vůz upravený pro spalování dřevoplynu. Nejednalo se však o nějakou českou zvláštnost, napříč Evropou sáhla k podobným krokům téměř každá země.
Deset let poté, v roce 1932 však došlo (podobně jako dnes) na povinné přimíchávání lihu i do „obyčejného“ benzínu, a to nikoli pěti nebo deseti, ale rovnou dvaceti objemovými procenty a „vyhrožovalo se“ dokonce směsí v poměru 1:1. Šlo tehdy do značné míry o státní protekcionismus v časech vrcholící hospodářské krize. Tak nějak samozřejmé je, že všichni zainteresovaní politici nezapomněli zavčasu investovat do akcií lihovarů.
Dobový motoristický tisk nešetřil „chválou“, a téma lihu se stalo spolu s vysokou daňovou zátěží motoristů a protěžováním železnice na úkor autodopravy ústředním tématem mnoha polemických článků. Co tolik vadilo? Psalo se o sníženém výkonu motoru, rezavění nádrží a palivového systému vzhledem k přítomnosti vody v lihu, špatném startování v zimě, ceně, ale hlavně: v porovnání s čistým benzínem auta na lihovou směs prostě „nejela“. Například vydání čtrnáctideníku Motor revue z 20. ledna 1934 má hned na první straně satiricky pojaté „parte“: „Se žalem v srdci a slzou v oku dovolujeme si oznámiti všem, že od 1. prosince 1933 byl zrušen ministerským nařízením Nucený odběr lihové směsi. Škoda, že zatím jen v Jugoslávii." Dále čteme v textu několik štiplavých narážek na lihobenzín a na dalších stranách dokonce roztomilou inzerci: „Škodlivý vliv lihové směsi úspěšně paralysuje Rollwell – k dostání u Procházky v Autoclub-garážích, Praha Smíchov.“ Co konkrétně „Rollwell“ uměl, z čeho byl vyroben ani jaké popularity dosáhl, dobový tisk neuvádí. Jisté je, že povinné míchání lihu do benzínu bylo zrušeno až pět let po válce, v roce 1950. Proč se tak stalo, asi není těžké uhodnout.
Paradoxně ovšem přimíchávání lihu mohlo v dobách, kdy oktanové číslo neaditivovaného benzínu bylo - z dnešního pohledu - směšně nizoučké, pomoci s řešením detonačního spalování. Na druhou stranu kompresní poměry tehdejších motorů byly nízké, vždyť ještě geniální Tatra 87 pracuje s kompresním poměrem 1:5,2. Proto má její více než třílitrový OHC motor výkon pouhopouhých 75 koní, ale i proto s ní Hanzelka a Zikmund po válce bez potíží projeli Afriku i Jižní Ameriku - spálí všechno, co jen zavání benzínem.
Nutno ještě ale podotknout, že líh hořel ve spalovacích motorech už dávno před na úvod zmíněným rokem 1922. V počátcích motorismu měl líh nebo lihobenzínová směs mnoho příznivců. To, že primát dominantního paliva získal benzín, vyplynulo až s objevem obrovských ropných nalezišť v Texasu těsně před první světovou válkou. I první masově vyráběný automobil, legendární „plechová Líza“, tedy Ford T, byl schopen jezdit na benzín i na líh a samozřejmě na jakoukoli směs těchto dvou kapalin. Komprese jakž takž stačila, větší předstih se nastavil pomocí nejpřesnější řídící jednotky (tedy šoféra a jeho citlivého ucha) páčkou na volantu… a ono to „nějak bublalo“. Že to ale nebyla žádná velká sláva, o tom netřeba pochybovat. Méně výhřevný a pomaleji hořící etanol byl prostě už tehdy „nouzovka“. Určitou renesanci pak prodělal etanol na Západě v době po ropných krizích, ale to byla spíš epizoda. A pokud přesto pochybujete, zkuste experimentálně natočit pár litrů E 85 (85% etanolu, 15% naturalu) třeba do Felicie. Pojede to, ale žádné svezení nečekejte. Možná, že tomu chybí právě ta páčka na regulaci předstihu. Jistě, k provozu na E85 je přece zapotřebí speciální „úprava motoru“. O tom, stejně jako o dalších úskalích „rostlinného“ benzínu si zase můžeme povědět někdy příště.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.