Když vám v Česku dojde benzín, procházka s kanystrem nebude moc dlouhá. S počtem 3839 máme v porovnání s okolními státy nejvíce čerpacích stanic na obyvatele. Velká hustota ale znamená i velkou konkurenci.
A jak si dnes zákazníky udržet? „Myslím si, že je to prostředí, dobrá cena PHM a mnoho lidí se vrací na dobrou kávu. Láká je i systém výhod, který umožní nejen okamžitou slevu na PHM, ale například při natankování zhruba 4 plných nádrží i umytí vozu zdarma v našem mycím centru,“ říká Karel Jirec, šéf čerpací stanice Davo Oil v Olbramovicích na Benešovsku, která je součástí velkého autocentra.
Právě vlastníků, kteří provozují jen jednu čerpací stanici, je v Česku drtivá většina. Aktuálně má 1388 pump solitérního vlastníka, přičemž celkový počet vlastníků čerpacích stanic je 1678. Podle nedávného průzkumu společnosti GFK ovlivňuje Čechy při výběru čerpací stanice hlavně cena, pak kvalita pohonných hmot a dostupnost pumpy. Jak uvádí studie GfK Petrol Station FMCG Shopping, čtvrtým nejdůležitějším faktorem pro výběr čerpací stanice je však čistota toalet, kterou jako jeden z důvodů uvádí téměř 50 procent zákazníků.
Zatímco ve 30. letech byl sortiment benzinových stanic složen pouze z paliva, oleje a cigaret, dnes je pumpa malým nákupním střediskem. Mimo to jsou pumpy také důležitým místem potkávání a sociální interakce. „Rychloobrátkové zboží na prodejnách čerpacích stanic nadprůměrně často nakupují mladší lidé z věkové kategorie 18-39 let, zákazníci s maturitou, lidé z domácností se 3 a více členy (s dětmi), zákazníci z Prahy a z obcí o velikosti 5-20 tisíc obyvatel a řidiči, kteří měsíčně najedou 1000 a více km a měsíčně načerpají 51 a více litrů pohonných hmot,“ říká Pavel Cabal, Senior Project Manager z GfK.
ČOI: nevyhovělo 1,1 procenta
Kvalita pohonných hmot se však už nezdá být zásadním problémem. Kontrolám České obchodní inspekce (ČOI) loni u benzinových stanic nevyhovělo 1,1 procenta odebraných vzorků pohonných hmot. ČOI pak letos v únoru provedla 211 odběrů vzorků na celém území České republiky, z nichž nevyhověly tři odebrané a kontrolované vzorky.
„Existuje určitě mnoho pohledů, jak posuzovat kvalitu či nekvalitu pohonných hmot a cena určitě nemusí být směrodatná vzhledem ke kvalitě PHM. Není povinností čerpacích stanic zveřejňovat dodací list PHM s atestem, ale věřím, že na většině čerpacích stanic, stejně jako na té naší, vám jej bez problémů ukáží,“ dodává Jirec z Davo Oil. Podle Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu se loni v ČR spotřebovalo zhruba 5,61 miliardy litrů nafty a 2,13 miliardy litrů benzinu.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.