Když vám v Česku dojde benzín, procházka s kanystrem nebude moc dlouhá. S počtem 3839 máme v porovnání s okolními státy nejvíce čerpacích stanic na obyvatele. Velká hustota ale znamená i velkou konkurenci.
A jak si dnes zákazníky udržet? „Myslím si, že je to prostředí, dobrá cena PHM a mnoho lidí se vrací na dobrou kávu. Láká je i systém výhod, který umožní nejen okamžitou slevu na PHM, ale například při natankování zhruba 4 plných nádrží i umytí vozu zdarma v našem mycím centru,“ říká Karel Jirec, šéf čerpací stanice Davo Oil v Olbramovicích na Benešovsku, která je součástí velkého autocentra.
Právě vlastníků, kteří provozují jen jednu čerpací stanici, je v Česku drtivá většina. Aktuálně má 1388 pump solitérního vlastníka, přičemž celkový počet vlastníků čerpacích stanic je 1678. Podle nedávného průzkumu společnosti GFK ovlivňuje Čechy při výběru čerpací stanice hlavně cena, pak kvalita pohonných hmot a dostupnost pumpy. Jak uvádí studie GfK Petrol Station FMCG Shopping, čtvrtým nejdůležitějším faktorem pro výběr čerpací stanice je však čistota toalet, kterou jako jeden z důvodů uvádí téměř 50 procent zákazníků.
Zatímco ve 30. letech byl sortiment benzinových stanic složen pouze z paliva, oleje a cigaret, dnes je pumpa malým nákupním střediskem. Mimo to jsou pumpy také důležitým místem potkávání a sociální interakce. „Rychloobrátkové zboží na prodejnách čerpacích stanic nadprůměrně často nakupují mladší lidé z věkové kategorie 18-39 let, zákazníci s maturitou, lidé z domácností se 3 a více členy (s dětmi), zákazníci z Prahy a z obcí o velikosti 5-20 tisíc obyvatel a řidiči, kteří měsíčně najedou 1000 a více km a měsíčně načerpají 51 a více litrů pohonných hmot,“ říká Pavel Cabal, Senior Project Manager z GfK.
ČOI: nevyhovělo 1,1 procenta
Kvalita pohonných hmot se však už nezdá být zásadním problémem. Kontrolám České obchodní inspekce (ČOI) loni u benzinových stanic nevyhovělo 1,1 procenta odebraných vzorků pohonných hmot. ČOI pak letos v únoru provedla 211 odběrů vzorků na celém území České republiky, z nichž nevyhověly tři odebrané a kontrolované vzorky.
„Existuje určitě mnoho pohledů, jak posuzovat kvalitu či nekvalitu pohonných hmot a cena určitě nemusí být směrodatná vzhledem ke kvalitě PHM. Není povinností čerpacích stanic zveřejňovat dodací list PHM s atestem, ale věřím, že na většině čerpacích stanic, stejně jako na té naší, vám jej bez problémů ukáží,“ dodává Jirec z Davo Oil. Podle Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu se loni v ČR spotřebovalo zhruba 5,61 miliardy litrů nafty a 2,13 miliardy litrů benzinu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.