Na silnicích se stále častěji objevují automobily s připojenými přívěsy. Ostatně není se čemu divit, vždyť i po světě jsme známí jako národ chalupářů a zahrádkářů. Jak ale vybrat vozík, který bude vyhovovat naším představám? S tím nám poradila společnost Agados, největší tuzemský výrobce vozíků.
Hned prvním důležitým bodem je uvědomit si, jaký typ a množství nákladu budeme převážet. Od toho se odvíjí vozíky s rozdílnými ložnými plochami, použitými materiály, konstrukcí, funkcemi sklápění atd. Důležité je také znát maximální možnou váhu celé soupravy, tj. automobilu s naloženým vozíkem, a mít odpovídající řidičské oprávnění.
Častým dotazem bývá, z jakých materiálů by měly být vyrobeny bočnice. V současnosti se nabízejí bočnice plechové, překližkové a hliníkové, přičemž všechny mají své klady. U plechových je to lehkost, u překližkových pevnost a odolnost. Hliníkové bočnice v sobě tyto vlastnosti kombinují, to se ovšem podepisuje na jejich ceně.
Důležitým faktorem u vleků také bývá umístění kol. Pokud jsou kola umístěná pod vozíkem, získáte větší nákladovou plochu a snazší přístup k nákladu. Pokud jsou však umístěna vedle vozíku, budete mít snazší nakládání. Získáte také nižší těžiště a s tím spojenou lepší stabilitu.
Hobby nebo profi? Tyto dvě základní kategorie se liší zejména použitou technologií výroby, materiály, nosností a samozřejmě cenou. Je tedy vhodné zvážit, jak často budete vozík využívat a nakolik ho budete zatěžovat.
Vozík si také můžete nechat upravit pro své specifické potřeby. Vybavení může zahrnovat rezervní kola, plachty, víka, fixační úchyty nebo i funkce hydraulického či manuálního sklápění. Šikovným pomocníkem jsou opěrné nohy, které vám pomohou při nakládání a vykládání.
Během jízdy s vozíkem by řidič neměl zapomenout na fakt, že je limitován maximální konstrukční rychlostí vozíku. Ta bývá u novějších modelů nastavena na 130 km/h, u těch starších však raději počítejte s určitým omezením.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?