Agresivita na silnicích je nebezpečná, zabíjí až 40 procent všech obětí nehod. České řidiče často vytočí, pokud v provozu narazí na váhavého a nejistého kolegu. Hlavně agresora neškolit! Snadno může vzniknout kaskádový efekt.
Agresivita na silnicích zabíjí. To dlouhodobě dokazují statistiky nehod. V České republice v letech 2012-2016 zabili silniční agresoři 1 220 osob, což je 39,4 procenta všech obětí dopravních nehod. Těžce zraněno bylo 4 677 lidí, 34,3 procenta všech vážně zraněných. Za první dva měsíce letošního roku si agresivita připsala dalších 20 životů, tedy 34 procent z celkového počtu obětí dopravních nehod. Dalších 46 osob utrpělo těžké zranění (to je rovná čtvrtina z celkového počtu 184 vážně zraněných).
Co si vlastně představit pod agresivním chováním? Jedná se o chování, které je úmyslné, zvyšuje riziko vzniku dopravní nehody nebo konfliktu mezi účastníky silničního provozu, jeho příčinou je zlost či pocit nepřátelství, případně netrpělivost anebo snaha o úsporu času.
Příčin agresivního chování je více. Agresivní potenciálně může být každý z nás. Svou roli sehrávají vrozené dispozice, naučené chování i provokující vnější faktory. Někteří navenek slušní a spořádaní jedinci se agresivními stávají při řízení vozidla, které jim dává pocit moci, jejž postrádají na svém pracovišti či v rodinném životě.
Co nejčastěji vyvolává agresi?
Evropské šoféry, kteří mají sklon k razantnímu řešení dopravních komplikací, nejvíce irituje bezdůvodné zabrání dvou parkovacích míst, včasné neztlumení dálkových světel, vjetí do ucpané křižovatky a následné zablokování provozu, předjetí řady čekajících řidičů a nekompromisní natlačení se do jejího čela, odbočování z levého jízdního pruhu na poslední chvíli a změna pruhů bez použití blinkrů. Čeští řidiči patří v rámci Evropské unie mezi ty tolerantnější. Nicméně spolehlivě je vytočí, pokud natrefí na váhavého a nejistého kolegu. Také jim vadí provádění změny pruhů bez použití blinkrů a včasné neztlumení dálkových světel.
Vyvolat agresivitu mohou i pocit nedostatku času či stres násobené častými dopravními zácpami. Na velikonočních silnicích o ně nebude nouze. Na začátku i konci prodlouženého víkendu bude na všech silnicích silný provoz. Za volant nejednou usednou i jezdci ryze sváteční, kteří budou volit vlažné tempo jízdy. Především tam, kde nejde předjíždět, budou vyježděnými kolegy považováni za potížisty. Tato třaskavá směs bude okořeněna četnými dopravními omezeními. Ano, samozřejmě, musíme to opravit. „Na řadě opravovaných míst se ovšem během nadcházejících svátků nebude pracovat. Určitě by bylo prospěšné učinit taková opatření, aby byla doprava co nejméně omezována. A také posoudit, nakolik budou v době pracovního klidu relevantní například značky omezující maximálně povolenou rychlost. I to může snížit výskyt agrese na silnicích a nepřímo přispět k bezpečnosti provozu,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Jak se útočník projeví?
Agresivní řidiči se nejčastěji projeví tím, že
nekompromisně překračují rychlostní limity, nedodržují bezpečnou vzdálenosti od vpředu jedoucích vozidel, kličkují mezi jízdními pruhy, problikávají „překážející řidiče, předjíždějí v nepřehledných místech, výhružně gestikulují vůči ostatním.Hlavně agresivního řidiče v provozu „neškolit“!
Na agresora si někdy jeho oběti „vyšlápnou“. Definují se za nekompromisní a spravedlivé strážce veřejného pořádku a obratem trestají ve své pravomoci. Vybržďováním, blokováním předjížděcího pruhu, trvalým svícením dálkovými světly, používáním výhrůžných gest. Agresivní řidič sice svým jednáním nejednou vytváří nehodové situace, ale ani nekompromisní odezva na ně není bez nebezpečí. Snadno může vzniknout kaskádový efekt, kdy jeden rizikový jedinec vybudí agresi v řadě dalších lidí. Ostatně 42 procent českých motoristů přiznává, že v poslední době byli vůči ostatním agresivní. „Během nadcházejících svátků je třeba počítat s možnými komplikacemi v silničním provozu. Méně zkušení šoféři by se měli snažit vyhnout jízdě v době dopravní špičky. Jejich zkušení kolegové by raději měli vyrážet s dostatečnou časovou rezervou, aby v případě váznoucího provozu nebyli v pokušení volit zbytečně razantní styl jízdy. A všichni bychom měli pamatovat, že jedna nepovedená vteřina za volantem může trvale změnit životy mnoha lidí. Některých definitivně,“ uzavírá Roman Budský.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?