Hustý provoz na velikonočních silnicích podporuje agresivitu řidičů

AutoRoad.cz, 11. dubna 2017, 12:42 Google+

Agresivita na silnicích je nebezpečná, zabíjí až 40 procent všech obětí nehod. České řidiče často vytočí, pokud v provozu narazí na váhavého a nejistého kolegu. Hlavně agresora neškolit! Snadno může vzniknout kaskádový efekt.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
agresivita na silnicích

agresivita na silnicích | foto: Profimedia.cz

Sdílejte článek

Agresivita na silnicích zabíjí. To dlouhodobě dokazují statistiky nehod. V České republice v letech 2012-2016 zabili silniční agresoři 1 220 osob, což je 39,4 procenta všech obětí dopravních nehod. Těžce zraněno bylo 4 677 lidí, 34,3 procenta všech vážně zraněných. Za první dva měsíce letošního roku si agresivita připsala dalších 20 životů, tedy 34 procent z celkového počtu obětí dopravních nehod. Dalších 46 osob utrpělo těžké zranění (to je rovná čtvrtina z celkového počtu 184 vážně zraněných). 

Co si vlastně představit pod agresivním chováním? Jedná se o chování, které je úmyslné, zvyšuje riziko vzniku dopravní nehody nebo konfliktu mezi účastníky silničního provozu, jeho příčinou je zlost či pocit nepřátelství, případně netrpělivost anebo snaha o úsporu času. 

Příčin agresivního chování je více. Agresivní potenciálně může být každý z nás. Svou roli sehrávají vrozené dispozice, naučené chování i provokující vnější faktory. Někteří navenek slušní a spořádaní jedinci se agresivními stávají při řízení vozidla, které jim dává pocit moci, jejž postrádají na svém pracovišti či v rodinném životě. 

Co nejčastěji vyvolává agresi?

Evropské šoféry, kteří mají sklon k razantnímu řešení dopravních komplikací, nejvíce irituje bezdůvodné zabrání dvou parkovacích míst, včasné neztlumení dálkových světel, vjetí do ucpané křižovatky a následné zablokování provozu, předjetí řady čekajících řidičů a nekompromisní natlačení se do jejího čela, odbočování z levého jízdního pruhu na poslední chvíli a změna pruhů bez použití blinkrů. Čeští řidiči patří v rámci Evropské unie mezi ty tolerantnější. Nicméně spolehlivě je vytočí, pokud natrefí na váhavého a nejistého kolegu. Také jim vadí provádění změny pruhů bez použití blinkrů a včasné neztlumení dálkových světel. 

Vyvolat agresivitu mohou i pocit nedostatku času či stres násobené častými dopravními zácpami. Na velikonočních silnicích o ně nebude nouze. Na začátku i konci prodlouženého víkendu bude na všech silnicích silný provoz. Za volant nejednou usednou i jezdci ryze sváteční, kteří budou volit vlažné tempo jízdy. Především tam, kde nejde předjíždět, budou vyježděnými kolegy považováni za potížisty. Tato třaskavá směs bude okořeněna četnými dopravními omezeními. Ano, samozřejmě, musíme to opravit. „Na řadě opravovaných míst se ovšem během nadcházejících svátků nebude pracovat. Určitě by bylo prospěšné učinit taková opatření, aby byla doprava co nejméně omezována. A také posoudit, nakolik budou v době pracovního klidu relevantní například značky omezující maximálně povolenou rychlost. I to může snížit výskyt agrese na silnicích a nepřímo přispět k bezpečnosti provozu,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.       

Jak se útočník projeví?

Agresivní řidiči se nejčastěji projeví tím, že

  • nekompromisně překračují rychlostní limity,
  • nedodržují bezpečnou vzdálenosti od vpředu jedoucích vozidel,
  • kličkují mezi jízdními pruhy,
  • problikávají „překážející řidiče,
  • předjíždějí v nepřehledných místech,
  • výhružně gestikulují vůči ostatním.

Hlavně agresivního řidiče v provozu „neškolit“!

Na agresora si někdy jeho oběti „vyšlápnou“. Definují se za nekompromisní a spravedlivé strážce veřejného pořádku a obratem trestají ve své pravomoci. Vybržďováním, blokováním předjížděcího pruhu, trvalým svícením dálkovými světly, používáním výhrůžných gest. Agresivní řidič sice svým jednáním nejednou vytváří nehodové situace, ale ani nekompromisní odezva na ně není bez nebezpečí. Snadno může vzniknout kaskádový efekt, kdy jeden rizikový jedinec vybudí agresi v řadě dalších lidí. Ostatně 42 procent českých motoristů přiznává, že v poslední době byli vůči ostatním agresivní. „Během nadcházejících svátků je třeba počítat s možnými komplikacemi v silničním provozu. Méně zkušení šoféři by se měli snažit vyhnout jízdě v době dopravní špičky. Jejich zkušení kolegové by raději měli vyrážet s dostatečnou časovou rezervou, aby v případě váznoucího provozu nebyli v pokušení volit zbytečně razantní styl jízdy. A všichni bychom měli pamatovat, že jedna nepovedená vteřina za volantem může trvale změnit životy mnoha lidí. Některých definitivně,“ uzavírá Roman Budský.

Vytisknout

Diskuze: Hustý provoz na velikonočních silnicích podporuje agresivitu řidičů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Letní pneumatika Brillantis od Barumu

Přezouvají Češi dobře? Někteří řidiči sjíždí pneumatiky na nebo pod zákonem…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud