Vyznat se na trhu ojetých aut je při dnešní široké nabídce poměrně obtížné. Abyste dobře koupili, to vyžaduje opatrnost a důležité je nechat stranou emoce. Mnohdy se také vyplatí nenásledovat aktuální (a pomíjivé) módní trendy a skutečně koupit takové auto, které především vyhovuje vašim potřebám.
Předně se rozhodněte, který typ auta vlastně potřebujete a k čemu ho budete používat. Rozmyslete si, v jakém obsazení budete nejčastěji jezdit, zda potřebujete například pěti nebo sedmimístné auto a jak veliký by měl být zavazadlový prostor.
Ohledně velikosti kufru byste také měli vědět, co s sebou nejčastěji vozíte a jak praktický zavazadlový prostor potřebujete. Pokud převážíte často objemné neskladné věci, určitě se vám bude hodit spíše klasické kombi nebo MPV. "Vyhledávané jsou také osobní verze menších dodávek, v nabídce jich máme hned několik desítek," doporučuje Pavel Foltýn z autobazaru. Pokud ale vozíte hlavně tašky nebo menší věci, uvítáte spíše klasický hatchback nebo liftback.
Do výběru svého vozu byste měli zohlednit také to, kde s ním budete jezdit a jak často. Pokud hledáte auto, které bude sloužit především na dojíždění do práce a do města, možná by vás mohl uspokojit menší vůz s malým motorem a nízkou spotřebou. S menším autem se také lépe parkuje a je na něj nižší pojištění.
Ohledně paliva je pak dobré zvážit, kolik kilometrů najezdíte každý rok. Při nízkých nájezdech, přibližně do 15 000 km, se ještě pořád vyplatí především benzín. Ten má smysl i tehdy, pokud jezdíte krátké trasy a často vypínáte a znovu startujete motor. Na delší trasy a velké kilometrové nájezdy se zase více hodí diesel. "Při volbě alternativního paliva, například LPG nebo CNG, byste měli vzít v úvahu i dostupnost čerpacích stanic," upozorňuje Foltýn.
Spousta lidí také přemýšlí nad tím, zda potřebují vůz s pohonem 4x4 a vyšší světlou výškou podvozku. Jistě, pokud jezdíte pravidelně do míst s nezpevněnou vozovkou a sníženými adhezními podmínkami, může se čtyřkolka a auto s vyšším podvozkem (například SUV) hodit.
Myslete ale na to, že vozy s pohonem všech kol jsou těžší a mají vyšší spotřebu paliva, tak si nekupujte čtyřkolku pro jistotu, ale skutečně jen tehdy, pokud ji potřebujete pravidelně. To, že pojedete jednou nebo dvakrát za rok na hory, ještě neznamená, že byste na parkoviště ke sjezdovce nevyjeli pouze s běžným autem na kvalitních zimních pneumatikách.
Pro kupujícího ojetého auta jsou určitě důležitým faktorem při rozhodování také finance. Nedopouštějte se ale obvyklé chyby některých kupujících a nedávejte jen do nákupu samotného auta všechny dostupné prostředky. Nechte si nějaké peníze bokem, které můžete použít na případné opravy a investice. To samé ostatně platí i při koupi úplně nového auta.
Každé auto potřebuje pravidelný servis, pneumatiky a další spotřební díly, takže na to myslete. Ohledně financí také zvažte, zda by se vám vyplatilo kupovat auto na protiúčet. Rozhodněte se, zda vůz platit ihned v hotovosti, nebo jestli chcete raději využít různých způsobů financování. "Kupujícím lze doporučit i sjednání pojištění auta, především pak proti odcizení a havárii," připomíná Pavel Foltýn.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?