Pokud plánujete dovolenou v Chorvatsku, počítejte s tím, že letos bude zas o něco dražší. Prodraží se už cesta. V Rakousku i Chorvatsku totiž zdražují dálniční známky a mýtné. V zemi u Jadranu navíc od nového roku zvedli sazbu DPH. Ceny tak stoupají například v restauracích, hotelech, nebo kempech.
Chorvatsko už nebude tak výhodné jako dosud. Vyšší ceny zaplatíme hned na cestě do země, za mýtné na dálnicích.
„V Rakousku se zdražovala dálniční známka, očekáváme ale změnu i u poplatků mýtných v Rakousku. Dále pak mýtné poplatky se zvedají i v Chorvatsku od letní sezony zhruba o 15 procent,“ řekl televizi Prima Petr Vomáčka, mluvčí ÚAMK.
Chorvatská vláda totiž potřebuje peníze na splacení dluhů právě z výstavby dálnic. Například jen úsek ze Záhřebu do Splitu vyjde letos na 730 korun, tedy asi o stovku víc než loni. Pokud bychom měli spočítat celkové náklady u osobního automobilu na cestě z České republiky, konkrétně z Prahy do Splitu - při průměrné spotřebě 7 litrů, ceně za pohonné hmoty 30 korun - jen cesta nás vyjde asi na 7,5 tisíce. Odborníci navíc nevylučují rapidní zdražení pohonných hmot. Kromě nákladů za dopravu si návštěvníci Chorvatska připlatí například i v restauracích, nebo za ubytování. V zemi totiž platí nová sazba DPH.
„Chorvatsko zavedlo se začátkem roku daňovou reformu. Reforma se týká také pohostinství, které nově spadá do vyšší sazby DPH, zvýšení proběhlo domnívám se z 13 na 25 procent,“ řekla televizi Prima Tereza Picková, výkonná ředitelka AČCKA.
Na Jadran každý rok z Česka vyjíždí přes 700 tisíc krajanů. Ti, kteří jsou zvyklí se během dovolené v Chorvatsku stravovat v restauracích, případně si na pláži dát točené pivo, tak budou muset sáhnout mnohem hlouběji do kapsy.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.