Pokud plánujete dovolenou v Chorvatsku, počítejte s tím, že letos bude zas o něco dražší. Prodraží se už cesta. V Rakousku i Chorvatsku totiž zdražují dálniční známky a mýtné. V zemi u Jadranu navíc od nového roku zvedli sazbu DPH. Ceny tak stoupají například v restauracích, hotelech, nebo kempech.
Chorvatsko už nebude tak výhodné jako dosud. Vyšší ceny zaplatíme hned na cestě do země, za mýtné na dálnicích.
„V Rakousku se zdražovala dálniční známka, očekáváme ale změnu i u poplatků mýtných v Rakousku. Dále pak mýtné poplatky se zvedají i v Chorvatsku od letní sezony zhruba o 15 procent,“ řekl televizi Prima Petr Vomáčka, mluvčí ÚAMK.
Chorvatská vláda totiž potřebuje peníze na splacení dluhů právě z výstavby dálnic. Například jen úsek ze Záhřebu do Splitu vyjde letos na 730 korun, tedy asi o stovku víc než loni. Pokud bychom měli spočítat celkové náklady u osobního automobilu na cestě z České republiky, konkrétně z Prahy do Splitu - při průměrné spotřebě 7 litrů, ceně za pohonné hmoty 30 korun - jen cesta nás vyjde asi na 7,5 tisíce. Odborníci navíc nevylučují rapidní zdražení pohonných hmot. Kromě nákladů za dopravu si návštěvníci Chorvatska připlatí například i v restauracích, nebo za ubytování. V zemi totiž platí nová sazba DPH.
„Chorvatsko zavedlo se začátkem roku daňovou reformu. Reforma se týká také pohostinství, které nově spadá do vyšší sazby DPH, zvýšení proběhlo domnívám se z 13 na 25 procent,“ řekla televizi Prima Tereza Picková, výkonná ředitelka AČCKA.
Na Jadran každý rok z Česka vyjíždí přes 700 tisíc krajanů. Ti, kteří jsou zvyklí se během dovolené v Chorvatsku stravovat v restauracích, případně si na pláži dát točené pivo, tak budou muset sáhnout mnohem hlouběji do kapsy.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?