Modernizace D1. Kde a na co si dát aktuálně pozor

Dopravní zácpa v Praze
Dopravní zácpa v Praze, foto: INCORP images
ar4 3. března 2017 13:06
Sdílej:

Dosud rekonstrukce probíhala metodou dílčích oprav. Tento postup se ale ukázal jako neefektivní a navíc významně zatěžuje rozpočet dopravní infrastruktury. Přišel tedy čas na generální modernizaci celé komunikace, která vyřeší část problémů spojených s provozem a údržbou.

Dálnice D1 tvořící spojnici mezi Prahou, Brnem a Ostravou je nejvytíženější komunikací na celé dálniční síti ČR. Současně je nejstarší českou dálniční komunikací, přičemž první známky stavby se datují od roku 1967. Od té doby se stav komunikace významně zhoršil. U Prahy zde v obou směrech projede téměř 100 tisíc vozidel denně.

Úsek Mirošovice (25 km) – Kývalka (181 km) je po desítkách let provozu na konci plánované životnosti a je nutné přistoupit k celkové modernizaci. Cementobetonový povrch vozovky vykazuje trhliny a výškový posun desek, asfaltobetonový povrch zase vyjeté koleje a plošný rozpad. Místní opravy těchto poruch již nejsou nadále efektivní a tak je nutné postupně celých 161 km v tomto úseku modernizovat.

Modernizace úseku spočívá ve změně kategorie D26,5 na kategorii D28, což neznamená nic jiného než rozšíření odstavného pruhu dálnice o 0,75 m na každé straně a tím zvýšení bezpečnosti v případě odstavení vozidla. Dále bude možno vést provoz v režimu 2+2 jízdní pruhy v jednom směru v době uzavírky jednoho jízdního pásu. V tuto chvíli takový režim není možný, proto vznikají při jakékoliv uzavírce či nehodě dopravní kongesce.

Modernizace zahrnuje nejen opravu vozovky a rozšíření dálničních mostů a nadjezdů, ale například i výměnu veškerých kabelových vedení ve středním dělícím pásu. Modernizace je rozdělena na 21 dílčích mezikřižovatkových úseků, přičemž součástí stavebního úseku je vždy s ohledem na omezení provozu jedna mimoúrovňová křižovatka. Jednotlivé úseky tak mají délku od tří do 14,7 kilometrů.

2. března došlo k zahájení modernizace levého jízdního pásu dálnice mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži. Po třídenním přípravném období bude od 5. března doprava v úseku vedena na pravém jízdním pásu (směr Brno) v režimu 2+2 jízdní pruhy. Celý úsek bude pro řidiče zprovozněn na přelomu července a srpna.

V sobotu 4. března zahájí Ředitelství silnic a dálnic modernizaci úseku Jihlava – Velký Beranov. V úseku bude probíhat instalace vodorovného dopravního značení a provizorních svodidel. Následně se práce přesunou do středního dělícího pásu. Podle ŘSD mezi největší přínosy modernizace patří nejen pokrytí novým moderním povrchem odpovídajícím normám 21. století, ale i zlepšení bezpečnosti, snížení dopravních kolon a obecného zlepšení dopravního komfortu.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.