Dosud rekonstrukce probíhala metodou dílčích oprav. Tento postup se ale ukázal jako neefektivní a navíc významně zatěžuje rozpočet dopravní infrastruktury. Přišel tedy čas na generální modernizaci celé komunikace, která vyřeší část problémů spojených s provozem a údržbou.
Dálnice D1 tvořící spojnici mezi Prahou, Brnem a Ostravou je nejvytíženější komunikací na celé dálniční síti ČR. Současně je nejstarší českou dálniční komunikací, přičemž první známky stavby se datují od roku 1967. Od té doby se stav komunikace významně zhoršil. U Prahy zde v obou směrech projede téměř 100 tisíc vozidel denně.
Úsek Mirošovice (25 km) – Kývalka (181 km) je po desítkách let provozu na konci plánované životnosti a je nutné přistoupit k celkové modernizaci. Cementobetonový povrch vozovky vykazuje trhliny a výškový posun desek, asfaltobetonový povrch zase vyjeté koleje a plošný rozpad. Místní opravy těchto poruch již nejsou nadále efektivní a tak je nutné postupně celých 161 km v tomto úseku modernizovat.
Modernizace úseku spočívá ve změně kategorie D26,5 na kategorii D28, což neznamená nic jiného než rozšíření odstavného pruhu dálnice o 0,75 m na každé straně a tím zvýšení bezpečnosti v případě odstavení vozidla. Dále bude možno vést provoz v režimu 2+2 jízdní pruhy v jednom směru v době uzavírky jednoho jízdního pásu. V tuto chvíli takový režim není možný, proto vznikají při jakékoliv uzavírce či nehodě dopravní kongesce.
Modernizace zahrnuje nejen opravu vozovky a rozšíření dálničních mostů a nadjezdů, ale například i výměnu veškerých kabelových vedení ve středním dělícím pásu. Modernizace je rozdělena na 21 dílčích mezikřižovatkových úseků, přičemž součástí stavebního úseku je vždy s ohledem na omezení provozu jedna mimoúrovňová křižovatka. Jednotlivé úseky tak mají délku od tří do 14,7 kilometrů.
2. března došlo k zahájení modernizace levého jízdního pásu dálnice mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži. Po třídenním přípravném období bude od 5. března doprava v úseku vedena na pravém jízdním pásu (směr Brno) v režimu 2+2 jízdní pruhy. Celý úsek bude pro řidiče zprovozněn na přelomu července a srpna.
V sobotu 4. března zahájí Ředitelství silnic a dálnic modernizaci úseku Jihlava – Velký Beranov. V úseku bude probíhat instalace vodorovného dopravního značení a provizorních svodidel. Následně se práce přesunou do středního dělícího pásu. Podle ŘSD mezi největší přínosy modernizace patří nejen pokrytí novým moderním povrchem odpovídajícím normám 21. století, ale i zlepšení bezpečnosti, snížení dopravních kolon a obecného zlepšení dopravního komfortu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?