Modernizace D1. Kde a na co si dát aktuálně pozor

Dopravní zácpa v Praze
Dopravní zácpa v Praze, foto: INCORP images
ar4 3. března 2017 13:06
Sdílej:

Dosud rekonstrukce probíhala metodou dílčích oprav. Tento postup se ale ukázal jako neefektivní a navíc významně zatěžuje rozpočet dopravní infrastruktury. Přišel tedy čas na generální modernizaci celé komunikace, která vyřeší část problémů spojených s provozem a údržbou.

Dálnice D1 tvořící spojnici mezi Prahou, Brnem a Ostravou je nejvytíženější komunikací na celé dálniční síti ČR. Současně je nejstarší českou dálniční komunikací, přičemž první známky stavby se datují od roku 1967. Od té doby se stav komunikace významně zhoršil. U Prahy zde v obou směrech projede téměř 100 tisíc vozidel denně.

Úsek Mirošovice (25 km) – Kývalka (181 km) je po desítkách let provozu na konci plánované životnosti a je nutné přistoupit k celkové modernizaci. Cementobetonový povrch vozovky vykazuje trhliny a výškový posun desek, asfaltobetonový povrch zase vyjeté koleje a plošný rozpad. Místní opravy těchto poruch již nejsou nadále efektivní a tak je nutné postupně celých 161 km v tomto úseku modernizovat.

Modernizace úseku spočívá ve změně kategorie D26,5 na kategorii D28, což neznamená nic jiného než rozšíření odstavného pruhu dálnice o 0,75 m na každé straně a tím zvýšení bezpečnosti v případě odstavení vozidla. Dále bude možno vést provoz v režimu 2+2 jízdní pruhy v jednom směru v době uzavírky jednoho jízdního pásu. V tuto chvíli takový režim není možný, proto vznikají při jakékoliv uzavírce či nehodě dopravní kongesce.

Modernizace zahrnuje nejen opravu vozovky a rozšíření dálničních mostů a nadjezdů, ale například i výměnu veškerých kabelových vedení ve středním dělícím pásu. Modernizace je rozdělena na 21 dílčích mezikřižovatkových úseků, přičemž součástí stavebního úseku je vždy s ohledem na omezení provozu jedna mimoúrovňová křižovatka. Jednotlivé úseky tak mají délku od tří do 14,7 kilometrů.

2. března došlo k zahájení modernizace levého jízdního pásu dálnice mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži. Po třídenním přípravném období bude od 5. března doprava v úseku vedena na pravém jízdním pásu (směr Brno) v režimu 2+2 jízdní pruhy. Celý úsek bude pro řidiče zprovozněn na přelomu července a srpna.

V sobotu 4. března zahájí Ředitelství silnic a dálnic modernizaci úseku Jihlava – Velký Beranov. V úseku bude probíhat instalace vodorovného dopravního značení a provizorních svodidel. Následně se práce přesunou do středního dělícího pásu. Podle ŘSD mezi největší přínosy modernizace patří nejen pokrytí novým moderním povrchem odpovídajícím normám 21. století, ale i zlepšení bezpečnosti, snížení dopravních kolon a obecného zlepšení dopravního komfortu.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.