Dosud rekonstrukce probíhala metodou dílčích oprav. Tento postup se ale ukázal jako neefektivní a navíc významně zatěžuje rozpočet dopravní infrastruktury. Přišel tedy čas na generální modernizaci celé komunikace, která vyřeší část problémů spojených s provozem a údržbou.
Dálnice D1 tvořící spojnici mezi Prahou, Brnem a Ostravou je nejvytíženější komunikací na celé dálniční síti ČR. Současně je nejstarší českou dálniční komunikací, přičemž první známky stavby se datují od roku 1967. Od té doby se stav komunikace významně zhoršil. U Prahy zde v obou směrech projede téměř 100 tisíc vozidel denně.
Úsek Mirošovice (25 km) – Kývalka (181 km) je po desítkách let provozu na konci plánované životnosti a je nutné přistoupit k celkové modernizaci. Cementobetonový povrch vozovky vykazuje trhliny a výškový posun desek, asfaltobetonový povrch zase vyjeté koleje a plošný rozpad. Místní opravy těchto poruch již nejsou nadále efektivní a tak je nutné postupně celých 161 km v tomto úseku modernizovat.
Modernizace úseku spočívá ve změně kategorie D26,5 na kategorii D28, což neznamená nic jiného než rozšíření odstavného pruhu dálnice o 0,75 m na každé straně a tím zvýšení bezpečnosti v případě odstavení vozidla. Dále bude možno vést provoz v režimu 2+2 jízdní pruhy v jednom směru v době uzavírky jednoho jízdního pásu. V tuto chvíli takový režim není možný, proto vznikají při jakékoliv uzavírce či nehodě dopravní kongesce.
Modernizace zahrnuje nejen opravu vozovky a rozšíření dálničních mostů a nadjezdů, ale například i výměnu veškerých kabelových vedení ve středním dělícím pásu. Modernizace je rozdělena na 21 dílčích mezikřižovatkových úseků, přičemž součástí stavebního úseku je vždy s ohledem na omezení provozu jedna mimoúrovňová křižovatka. Jednotlivé úseky tak mají délku od tří do 14,7 kilometrů.
2. března došlo k zahájení modernizace levého jízdního pásu dálnice mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži. Po třídenním přípravném období bude od 5. března doprava v úseku vedena na pravém jízdním pásu (směr Brno) v režimu 2+2 jízdní pruhy. Celý úsek bude pro řidiče zprovozněn na přelomu července a srpna.
V sobotu 4. března zahájí Ředitelství silnic a dálnic modernizaci úseku Jihlava – Velký Beranov. V úseku bude probíhat instalace vodorovného dopravního značení a provizorních svodidel. Následně se práce přesunou do středního dělícího pásu. Podle ŘSD mezi největší přínosy modernizace patří nejen pokrytí novým moderním povrchem odpovídajícím normám 21. století, ale i zlepšení bezpečnosti, snížení dopravních kolon a obecného zlepšení dopravního komfortu.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?