Máte starší auto? Už za tři roky vás čeká velké dilema - z trhu zmizí Natural 95. Vy si pak buď připlatíte asi tři koruny na litr benzinu Natural 98 nebo budete nakupovat nový benzin E10. Ten ale obsahuje dvojnásobek lihu a starší motory poškozuje.
Nemilou zprávou pro majitele starších aut je změna druhů benzinu na českých čerpacích stanicích. Plánuje se už za tři roky a souvisí s povinností petroolejářů přidávat do paliva ekologičtější líh, jak to nařizuje evropská legislativa.
Z čerpacích stanic jednoduše zmizí Natural 95 s pětiprocentním podílem lihu, který používají auta vyrobená před roky 2003 až 2005. Nahradí ho nový benzin nazvaný E10, ve kterém je lihu dvojnásobek - deset procent. Starší auto na něj sice také pojede, ale tato směs mu poškozuje motor.
Jaké možnosti budou tedy majitelé starších aut mít? Kromě výměny auta dvě. Buď budou jezdit na nový benzin, ale s vědomím, že ničí motor jejich vozu, nebo mohou přejít na Natural 98 - to ale zase docela prodraží provoz auta. Natural 98 je asi o tři koruny dražší.
Napadlo vás, že by bylo možné prodávat na čerpacích stanicích všechny tři druhy benzinu, tedy Natural 95, Natural 98 a E10? Ne, to by možné nebylo - alespoň to tak tvrdí výrobci paliva i pumpaři. České pumpy údajně nemají k dispozici nádrž navíc. "Ve chvíli, kdy dojde k zavedení E10, by na trhu neměla být v nabídce souběžně paliva E5 a E10. Český logistický a distribuční systém na tuto variantu není připraven," řekl mluvčí českého zastoupení koncernu Shell.
V Německu přitom podobná praxe funguje - v nabídce je Natural 95 i E10. Jenže to je také nesmyslné - řidiči o E10 kvůli přidanému lihu a vyšší ceně nemají příliš zájem. Stát do toho nijak zasáhnout nemůže. Prodej E10 mohou pumpaři spustit klidně už teď, jenže zároveň musejí podle zákona o pohonných hmotách prodávat i Natural 95 až do roku 2018.
V Česku se změna benzinu dotkne asi 2,5 milionu starých aut s rokem výroby před datem 2005.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?