Máte starší auto? Už za tři roky vás čeká velké dilema - z trhu zmizí Natural 95. Vy si pak buď připlatíte asi tři koruny na litr benzinu Natural 98 nebo budete nakupovat nový benzin E10. Ten ale obsahuje dvojnásobek lihu a starší motory poškozuje.
Nemilou zprávou pro majitele starších aut je změna druhů benzinu na českých čerpacích stanicích. Plánuje se už za tři roky a souvisí s povinností petroolejářů přidávat do paliva ekologičtější líh, jak to nařizuje evropská legislativa.
Z čerpacích stanic jednoduše zmizí Natural 95 s pětiprocentním podílem lihu, který používají auta vyrobená před roky 2003 až 2005. Nahradí ho nový benzin nazvaný E10, ve kterém je lihu dvojnásobek - deset procent. Starší auto na něj sice také pojede, ale tato směs mu poškozuje motor.
Jaké možnosti budou tedy majitelé starších aut mít? Kromě výměny auta dvě. Buď budou jezdit na nový benzin, ale s vědomím, že ničí motor jejich vozu, nebo mohou přejít na Natural 98 - to ale zase docela prodraží provoz auta. Natural 98 je asi o tři koruny dražší.
Napadlo vás, že by bylo možné prodávat na čerpacích stanicích všechny tři druhy benzinu, tedy Natural 95, Natural 98 a E10? Ne, to by možné nebylo - alespoň to tak tvrdí výrobci paliva i pumpaři. České pumpy údajně nemají k dispozici nádrž navíc. "Ve chvíli, kdy dojde k zavedení E10, by na trhu neměla být v nabídce souběžně paliva E5 a E10. Český logistický a distribuční systém na tuto variantu není připraven," řekl mluvčí českého zastoupení koncernu Shell.
V Německu přitom podobná praxe funguje - v nabídce je Natural 95 i E10. Jenže to je také nesmyslné - řidiči o E10 kvůli přidanému lihu a vyšší ceně nemají příliš zájem. Stát do toho nijak zasáhnout nemůže. Prodej E10 mohou pumpaři spustit klidně už teď, jenže zároveň musejí podle zákona o pohonných hmotách prodávat i Natural 95 až do roku 2018.
V Česku se změna benzinu dotkne asi 2,5 milionu starých aut s rokem výroby před datem 2005.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?