Máte starší auto? Už za tři roky vás čeká velké dilema - z trhu zmizí Natural 95. Vy si pak buď připlatíte asi tři koruny na litr benzinu Natural 98 nebo budete nakupovat nový benzin E10. Ten ale obsahuje dvojnásobek lihu a starší motory poškozuje.
Nemilou zprávou pro majitele starších aut je změna druhů benzinu na českých čerpacích stanicích. Plánuje se už za tři roky a souvisí s povinností petroolejářů přidávat do paliva ekologičtější líh, jak to nařizuje evropská legislativa.
Z čerpacích stanic jednoduše zmizí Natural 95 s pětiprocentním podílem lihu, který používají auta vyrobená před roky 2003 až 2005. Nahradí ho nový benzin nazvaný E10, ve kterém je lihu dvojnásobek - deset procent. Starší auto na něj sice také pojede, ale tato směs mu poškozuje motor.
Jaké možnosti budou tedy majitelé starších aut mít? Kromě výměny auta dvě. Buď budou jezdit na nový benzin, ale s vědomím, že ničí motor jejich vozu, nebo mohou přejít na Natural 98 - to ale zase docela prodraží provoz auta. Natural 98 je asi o tři koruny dražší.
Napadlo vás, že by bylo možné prodávat na čerpacích stanicích všechny tři druhy benzinu, tedy Natural 95, Natural 98 a E10? Ne, to by možné nebylo - alespoň to tak tvrdí výrobci paliva i pumpaři. České pumpy údajně nemají k dispozici nádrž navíc. "Ve chvíli, kdy dojde k zavedení E10, by na trhu neměla být v nabídce souběžně paliva E5 a E10. Český logistický a distribuční systém na tuto variantu není připraven," řekl mluvčí českého zastoupení koncernu Shell.
V Německu přitom podobná praxe funguje - v nabídce je Natural 95 i E10. Jenže to je také nesmyslné - řidiči o E10 kvůli přidanému lihu a vyšší ceně nemají příliš zájem. Stát do toho nijak zasáhnout nemůže. Prodej E10 mohou pumpaři spustit klidně už teď, jenže zároveň musejí podle zákona o pohonných hmotách prodávat i Natural 95 až do roku 2018.
V Česku se změna benzinu dotkne asi 2,5 milionu starých aut s rokem výroby před datem 2005.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.