Máte starší auto? Už za tři roky vás čeká velké dilema - z trhu zmizí Natural 95. Vy si pak buď připlatíte asi tři koruny na litr benzinu Natural 98 nebo budete nakupovat nový benzin E10. Ten ale obsahuje dvojnásobek lihu a starší motory poškozuje.
Nemilou zprávou pro majitele starších aut je změna druhů benzinu na českých čerpacích stanicích. Plánuje se už za tři roky a souvisí s povinností petroolejářů přidávat do paliva ekologičtější líh, jak to nařizuje evropská legislativa.
Z čerpacích stanic jednoduše zmizí Natural 95 s pětiprocentním podílem lihu, který používají auta vyrobená před roky 2003 až 2005. Nahradí ho nový benzin nazvaný E10, ve kterém je lihu dvojnásobek - deset procent. Starší auto na něj sice také pojede, ale tato směs mu poškozuje motor.
Jaké možnosti budou tedy majitelé starších aut mít? Kromě výměny auta dvě. Buď budou jezdit na nový benzin, ale s vědomím, že ničí motor jejich vozu, nebo mohou přejít na Natural 98 - to ale zase docela prodraží provoz auta. Natural 98 je asi o tři koruny dražší.
Napadlo vás, že by bylo možné prodávat na čerpacích stanicích všechny tři druhy benzinu, tedy Natural 95, Natural 98 a E10? Ne, to by možné nebylo - alespoň to tak tvrdí výrobci paliva i pumpaři. České pumpy údajně nemají k dispozici nádrž navíc. "Ve chvíli, kdy dojde k zavedení E10, by na trhu neměla být v nabídce souběžně paliva E5 a E10. Český logistický a distribuční systém na tuto variantu není připraven," řekl mluvčí českého zastoupení koncernu Shell.
V Německu přitom podobná praxe funguje - v nabídce je Natural 95 i E10. Jenže to je také nesmyslné - řidiči o E10 kvůli přidanému lihu a vyšší ceně nemají příliš zájem. Stát do toho nijak zasáhnout nemůže. Prodej E10 mohou pumpaři spustit klidně už teď, jenže zároveň musejí podle zákona o pohonných hmotách prodávat i Natural 95 až do roku 2018.
V Česku se změna benzinu dotkne asi 2,5 milionu starých aut s rokem výroby před datem 2005.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.