Dopravní nehody jsou smutnou součástí každodenního života. Denně se jich na silnicích stane několik desítek a zatímco některé skončí jen poškrábaným lakem a otlačenými plechy, jiné mohou být hodně vážné. Vždy je důležité vědět, jak se v takových situacích chovat, aby následky nebyly ještě horší.
U nehody můžete figurovat různými způsoby - buď jste jejím přímým účastníkem, nebo jste svědkem, případně už místem nehody jen projíždíte. V každé z těchto rolí se musíte chovat jinak, ve všech případech ale platí, že je nutné zachovat chladnou hlavu. Stres totiž dokáže každou situaci ještě zhoršit a lidé tak zbytečně riskují i vlastní zdraví.
Účastník dopravní nehody
Mít dopravní nehodu ve vždy nepříjemné, i v tomto případě je ale důležité jednat s rozvahou. Pokud se nejedná o nehodu s vážnějším zraněním, zabezpečte nejprve vozidlo. Zastavte, vypněte motor, zapněte výstražná světla a oblečte si reflexní vestu. Zjistěte, jestli z auta neunikají provozní kapaliny, pokud ano, odpojte autobaterii a volejte hasiče.
Snažte se z auta dostat všechny osoby, pokud to jejich zdravotní stav umožňuje. Zajistěte životní funkce zraněných, zaklíněné osoby nevyprošťujte násilím a zavolejte záchranku. Místo nehody označte výstražným trojúhelníkem, mimo obec do vzdálenosti alespoň 50 metrů. Držte se v bezpečné vzdálenosti od vozidla. Účastníci nehody mohou v nepřehledném úseku řídit dopravu.
S havarovanými vozidly nemanipulujte, pokud bezprostředně nebrání provozu. V takovém případě vyznačte jejich původní polohu, například sprejem nebo ji vyfoťte. Policii volejte v případě, že došlo ke zranění nebo usmrcení osoby, škodě větší než 100 tisíc korun, škodě na majetku třetí osoby nebo poškození komunikace.
Účastníci havárie jsou povinni vyměnit si osobní údaje - data z občanky, registrační značky, číslo povinného ručení a musí vyplnit záznam o dopravní nehodě. Teprve po jeho podpisu mohou z místa nehody odjet. Případný odtah vozidel zajistí viník nehody přes svou pojišťovnu.
Svědek dopravní nehody
Svědci hrají při dopravních nehodách často klíčovou roli, a to především u těch vážnějších. Jsou to totiž většinou oni, kteří jako podávají první pomoc zraněným, pokud oni sami toho nejsou schopni. Povinnost poskytnout první pomoc je navíc dána zákonem a nezastavení u dopravní nehody je jedním z nejzávažnějších přestupků, za který hrozí pokuta až pět tisíc a řidič "dostane" sedm bodů.
První pomoc musí poskytnout každý, pokud by se tím nevystavil vlastnímu ohrožení. Když by tak neučinil, mohl by skončit až na rok za mřížemi. Řidič, který zapříčinil nehodu a neposkytne potřebnou pomoc, může být potrestán až třemi roky vězení.
Projíždím místem dopravní nehody
Pokud jste přijeli k dopravní nehodě ve chvíli, kdy jsou na místě záchranáři, povinnost zastavit a pomáhat už se vás netýká. Nebezpečí ale ještě v žádném případě nepominulo, v této fázi musíte být extrémně opatrní. V místě nehody se často pohybuje velké množství lidé a může být zablokované. Je tedy nutné projíždět se zvýšenou opatrností a připravit se na nečekané situace.
Obzvlášť nepříjemné je setkat se s nehodou v křižovatce, zvláště v takovém případě je nutné zachovat klid - troubením ani nadávkami situaci neurychlíte. Nezmatkujte, důsledně se řiďte světelnou signalizací, značkami nebo pokyny policisty. Dodržujte bezpečnou vzdálenost a nesnažte se z křižovatky za každou cenu odjet první, buďte ohleduplní k ostatním. Není totiž výjimkou, že stres a spěch dokážou v křižovatkách napáchat pěknou paseku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?