Dopravní nehody jsou smutnou součástí každodenního života. Denně se jich na silnicích stane několik desítek a zatímco některé skončí jen poškrábaným lakem a otlačenými plechy, jiné mohou být hodně vážné. Vždy je důležité vědět, jak se v takových situacích chovat, aby následky nebyly ještě horší.
U nehody můžete figurovat různými způsoby - buď jste jejím přímým účastníkem, nebo jste svědkem, případně už místem nehody jen projíždíte. V každé z těchto rolí se musíte chovat jinak, ve všech případech ale platí, že je nutné zachovat chladnou hlavu. Stres totiž dokáže každou situaci ještě zhoršit a lidé tak zbytečně riskují i vlastní zdraví.
Účastník dopravní nehody
Mít dopravní nehodu ve vždy nepříjemné, i v tomto případě je ale důležité jednat s rozvahou. Pokud se nejedná o nehodu s vážnějším zraněním, zabezpečte nejprve vozidlo. Zastavte, vypněte motor, zapněte výstražná světla a oblečte si reflexní vestu. Zjistěte, jestli z auta neunikají provozní kapaliny, pokud ano, odpojte autobaterii a volejte hasiče.
Snažte se z auta dostat všechny osoby, pokud to jejich zdravotní stav umožňuje. Zajistěte životní funkce zraněných, zaklíněné osoby nevyprošťujte násilím a zavolejte záchranku. Místo nehody označte výstražným trojúhelníkem, mimo obec do vzdálenosti alespoň 50 metrů. Držte se v bezpečné vzdálenosti od vozidla. Účastníci nehody mohou v nepřehledném úseku řídit dopravu.
S havarovanými vozidly nemanipulujte, pokud bezprostředně nebrání provozu. V takovém případě vyznačte jejich původní polohu, například sprejem nebo ji vyfoťte. Policii volejte v případě, že došlo ke zranění nebo usmrcení osoby, škodě větší než 100 tisíc korun, škodě na majetku třetí osoby nebo poškození komunikace.
Účastníci havárie jsou povinni vyměnit si osobní údaje - data z občanky, registrační značky, číslo povinného ručení a musí vyplnit záznam o dopravní nehodě. Teprve po jeho podpisu mohou z místa nehody odjet. Případný odtah vozidel zajistí viník nehody přes svou pojišťovnu.
Svědek dopravní nehody
Svědci hrají při dopravních nehodách často klíčovou roli, a to především u těch vážnějších. Jsou to totiž většinou oni, kteří jako podávají první pomoc zraněným, pokud oni sami toho nejsou schopni. Povinnost poskytnout první pomoc je navíc dána zákonem a nezastavení u dopravní nehody je jedním z nejzávažnějších přestupků, za který hrozí pokuta až pět tisíc a řidič "dostane" sedm bodů.
První pomoc musí poskytnout každý, pokud by se tím nevystavil vlastnímu ohrožení. Když by tak neučinil, mohl by skončit až na rok za mřížemi. Řidič, který zapříčinil nehodu a neposkytne potřebnou pomoc, může být potrestán až třemi roky vězení.
Projíždím místem dopravní nehody
Pokud jste přijeli k dopravní nehodě ve chvíli, kdy jsou na místě záchranáři, povinnost zastavit a pomáhat už se vás netýká. Nebezpečí ale ještě v žádném případě nepominulo, v této fázi musíte být extrémně opatrní. V místě nehody se často pohybuje velké množství lidé a může být zablokované. Je tedy nutné projíždět se zvýšenou opatrností a připravit se na nečekané situace.
Obzvlášť nepříjemné je setkat se s nehodou v křižovatce, zvláště v takovém případě je nutné zachovat klid - troubením ani nadávkami situaci neurychlíte. Nezmatkujte, důsledně se řiďte světelnou signalizací, značkami nebo pokyny policisty. Dodržujte bezpečnou vzdálenost a nesnažte se z křižovatky za každou cenu odjet první, buďte ohleduplní k ostatním. Není totiž výjimkou, že stres a spěch dokážou v křižovatkách napáchat pěknou paseku.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.