Dopravní nehody jsou smutnou součástí každodenního života. Denně se jich na silnicích stane několik desítek a zatímco některé skončí jen poškrábaným lakem a otlačenými plechy, jiné mohou být hodně vážné. Vždy je důležité vědět, jak se v takových situacích chovat, aby následky nebyly ještě horší.
U nehody můžete figurovat různými způsoby - buď jste jejím přímým účastníkem, nebo jste svědkem, případně už místem nehody jen projíždíte. V každé z těchto rolí se musíte chovat jinak, ve všech případech ale platí, že je nutné zachovat chladnou hlavu. Stres totiž dokáže každou situaci ještě zhoršit a lidé tak zbytečně riskují i vlastní zdraví.
Účastník dopravní nehody
Mít dopravní nehodu ve vždy nepříjemné, i v tomto případě je ale důležité jednat s rozvahou. Pokud se nejedná o nehodu s vážnějším zraněním, zabezpečte nejprve vozidlo. Zastavte, vypněte motor, zapněte výstražná světla a oblečte si reflexní vestu. Zjistěte, jestli z auta neunikají provozní kapaliny, pokud ano, odpojte autobaterii a volejte hasiče.
Snažte se z auta dostat všechny osoby, pokud to jejich zdravotní stav umožňuje. Zajistěte životní funkce zraněných, zaklíněné osoby nevyprošťujte násilím a zavolejte záchranku. Místo nehody označte výstražným trojúhelníkem, mimo obec do vzdálenosti alespoň 50 metrů. Držte se v bezpečné vzdálenosti od vozidla. Účastníci nehody mohou v nepřehledném úseku řídit dopravu.
S havarovanými vozidly nemanipulujte, pokud bezprostředně nebrání provozu. V takovém případě vyznačte jejich původní polohu, například sprejem nebo ji vyfoťte. Policii volejte v případě, že došlo ke zranění nebo usmrcení osoby, škodě větší než 100 tisíc korun, škodě na majetku třetí osoby nebo poškození komunikace.
Účastníci havárie jsou povinni vyměnit si osobní údaje - data z občanky, registrační značky, číslo povinného ručení a musí vyplnit záznam o dopravní nehodě. Teprve po jeho podpisu mohou z místa nehody odjet. Případný odtah vozidel zajistí viník nehody přes svou pojišťovnu.
Svědek dopravní nehody
Svědci hrají při dopravních nehodách často klíčovou roli, a to především u těch vážnějších. Jsou to totiž většinou oni, kteří jako podávají první pomoc zraněným, pokud oni sami toho nejsou schopni. Povinnost poskytnout první pomoc je navíc dána zákonem a nezastavení u dopravní nehody je jedním z nejzávažnějších přestupků, za který hrozí pokuta až pět tisíc a řidič "dostane" sedm bodů.
První pomoc musí poskytnout každý, pokud by se tím nevystavil vlastnímu ohrožení. Když by tak neučinil, mohl by skončit až na rok za mřížemi. Řidič, který zapříčinil nehodu a neposkytne potřebnou pomoc, může být potrestán až třemi roky vězení.
Projíždím místem dopravní nehody
Pokud jste přijeli k dopravní nehodě ve chvíli, kdy jsou na místě záchranáři, povinnost zastavit a pomáhat už se vás netýká. Nebezpečí ale ještě v žádném případě nepominulo, v této fázi musíte být extrémně opatrní. V místě nehody se často pohybuje velké množství lidé a může být zablokované. Je tedy nutné projíždět se zvýšenou opatrností a připravit se na nečekané situace.
Obzvlášť nepříjemné je setkat se s nehodou v křižovatce, zvláště v takovém případě je nutné zachovat klid - troubením ani nadávkami situaci neurychlíte. Nezmatkujte, důsledně se řiďte světelnou signalizací, značkami nebo pokyny policisty. Dodržujte bezpečnou vzdálenost a nesnažte se z křižovatky za každou cenu odjet první, buďte ohleduplní k ostatním. Není totiž výjimkou, že stres a spěch dokážou v křižovatkách napáchat pěknou paseku.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.