Jak se chovat při dopravní nehodě? Neriskujte! Řekneme vám, co udělat

ar1, 26. února 2017, 07:12 Google+

Dopravní nehody jsou smutnou součástí každodenního života. Denně se jich na silnicích stane několik desítek a zatímco některé skončí jen poškrábaným lakem a otlačenými plechy, jiné mohou být hodně vážné. Vždy je důležité vědět, jak se v takových situacích chovat, aby následky nebyly ještě horší.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
dopravní nehoda dvou vozidel Volkswagen

dopravní nehoda dvou vozidel Volkswagen | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

U nehody můžete figurovat různými způsoby - buď jste jejím přímým účastníkem, nebo jste svědkem, případně už místem nehody jen projíždíte. V každé z těchto rolí se musíte chovat jinak, ve všech případech ale platí, že je nutné zachovat chladnou hlavu. Stres totiž dokáže každou situaci ještě zhoršit a lidé tak zbytečně riskují i vlastní zdraví.

Účastník dopravní nehody

Mít dopravní nehodu ve vždy nepříjemné, i v tomto případě je ale důležité jednat s rozvahou. Pokud se nejedná o nehodu s vážnějším zraněním, zabezpečte nejprve vozidlo. Zastavte, vypněte motor, zapněte výstražná světla a oblečte si reflexní vestu. Zjistěte, jestli z auta neunikají provozní kapaliny, pokud ano, odpojte autobaterii a volejte hasiče.

Snažte se z auta dostat všechny osoby, pokud to jejich zdravotní stav umožňuje. Zajistěte životní funkce zraněných, zaklíněné osoby nevyprošťujte násilím a zavolejte záchranku. Místo nehody označte výstražným trojúhelníkem, mimo obec do vzdálenosti alespoň 50 metrů. Držte se v bezpečné vzdálenosti od vozidla. Účastníci nehody mohou v nepřehledném úseku řídit dopravu.

S havarovanými vozidly nemanipulujte, pokud bezprostředně nebrání provozu. V takovém případě vyznačte jejich původní polohu, například sprejem nebo ji vyfoťte. Policii volejte v případě, že došlo ke zranění nebo usmrcení osoby, škodě větší než 100 tisíc korun, škodě na majetku třetí osoby nebo poškození komunikace.

Účastníci havárie jsou povinni vyměnit si osobní údaje - data z občanky, registrační značky, číslo povinného ručení a musí vyplnit záznam o dopravní nehodě. Teprve po jeho podpisu mohou z místa nehody odjet. Případný odtah vozidel zajistí viník nehody přes svou pojišťovnu.

Svědek dopravní nehody

Svědci hrají při dopravních nehodách často klíčovou roli, a to především u těch vážnějších. Jsou to totiž většinou oni, kteří jako podávají první pomoc zraněným, pokud oni sami toho nejsou schopni. Povinnost poskytnout první pomoc je navíc dána zákonem a nezastavení u dopravní nehody je jedním z nejzávažnějších přestupků, za který hrozí pokuta až pět tisíc a řidič "dostane" sedm bodů.

První pomoc musí poskytnout každý, pokud by se tím nevystavil vlastnímu ohrožení. Když by tak neučinil, mohl by skončit až na rok za mřížemi. Řidič, který zapříčinil nehodu a neposkytne potřebnou pomoc, může být potrestán až třemi roky vězení.

Projíždím místem dopravní nehody

Pokud jste přijeli k dopravní nehodě ve chvíli, kdy jsou na místě záchranáři, povinnost zastavit a pomáhat už se vás netýká. Nebezpečí ale ještě v žádném případě nepominulo, v této fázi musíte být extrémně opatrní. V místě nehody se často pohybuje velké množství lidé a může být zablokované. Je tedy nutné projíždět se zvýšenou opatrností a připravit se na nečekané situace.

Obzvlášť nepříjemné je setkat se s nehodou v křižovatce, zvláště v takovém případě je nutné zachovat klid - troubením ani nadávkami situaci neurychlíte. Nezmatkujte, důsledně se řiďte světelnou signalizací, značkami nebo pokyny policisty. Dodržujte bezpečnou vzdálenost a nesnažte se z křižovatky za každou cenu odjet první, buďte ohleduplní k ostatním. Není totiž výjimkou, že stres a spěch dokážou v křižovatkách napáchat pěknou paseku.

Vytisknout

Diskuze: Jak se chovat při dopravní nehodě? Neriskujte! Řekneme vám, co udělat

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Návrh jak by mohl vypadat nový Seat Cordoba

Nový sedan Seat Cordoba? Tohle by mohla být jeho nová generace

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud