Čeští turisté již dávno objevili krásy jižních zemí jako je například Bosna a Hercegovina. S tím, jak se prodlužuje na jih Chorvatska dálnice, přibývá těch, kdo se do této země vydávají automobilem.
Proto je na místě mít dostatek informací o dopravních předpisech této země. Tou zásadní je informace o dlouho očekávané změně zákona o bezpečnosti silničního provozu na vozovkách Bosny a Hercegoviny, který nabývá účinnosti dnem 15. února 2017.
Začněme tím, že bezpečnost silničního provozu v Bosně a Hercegovině je jednou z nejhorších v Evropě. Dokládá to fakt, že v tak malé zemi během posledního desetiletí došlo k téměř 3 600 úmrtím na silnicích. Je to dáno jak špatným dodržováním stávajících předpisů, tak i legislativou samotnou, která neodpovídala současnému stavu. Doposud byl v platnosti zákon z roku 2006.
Na nových předpisech se podíleli odborníci státní komise. Pracovali v ní i specialisté místního automotoklubu BIHAMK. Je na místě uvést, že nejde o nějakou novelu, ale zásadně nový předpis moderního pojetí. Současnosti také nově odpovídají i sankce za jeho porušování, což se samozřejmě může dotknout i zahraničních, tedy i českých motoristů. Ti by neměli být zaskočení tím, že mnohem přísnější dopravní pokuty představují až několika set procentní zvýšení pokut.
ÚAMK proto ve spolupráci s partnerským automotoklubem BIHAMK připravil následující obsáhlý přehled nejzávažnějších dopravních přestupků a postihů, kterých by se měli motoristé vystříhat při jízdě v Bosně a Hercegovině.
Telefonování a držení mobilního telefonu za řízení, nebo rozptylování se audio nebo video zařízením za jízdy. Pokuta 50 - 150 EUR.Je-li mobilní telefon nebo jiné zařízení používáno prostřednictvím sluchátek v obou uších u cyklisty nebo ostatními řidiči jednostopých vozidel, může být uložena pokuta od 20 EUR, u chodců může být uložena pokuta od 20 EUR.
Jízda bez zapnutých bezpečnostních pásů (platí pro řidiče a všechny cestující ve vozidle)
Pokuta 50 - 150 EUR. Je-li dítě mladší 12 let během jízdy na předním sedadle, může být uložena pokuta 200 - 500 EUR. Pokud řidič odmítne testování na drogy nebo přítomnost alkoholu v krvi, musí zaplatit pokutu 200 - 500 EUR.
Řízení bez řidičského průkazu. Za tohle hrozí pokuta 200 - 500 EUR. Jízda v neregistrovaném vozidle, může být udělena pokuta 200 - 500 EUR. Řidič, který se agresivně rozjíždí s vozidlem a způsobuje i vysokou hladinu hluku, může být pokutován 25 - 125 EUR.
Překročení stanoveného rychlostního limitu
O více než 30 km/h, pokuta od 200 do 500 EUR, mezi 20 až 30 km/h nad povolenou rychlost, může být uložena pokuta 50 - 150 EUR, mezi 10 až 20 km/h nad povolenou rychlost, pokuta 25 EUR.
Řízení pod vlivem alkoholu
Je-li podíl alkoholu více než 1,5 g/1 kg hmotnosti, dostane každý pokutu ve výši 200 - 500 EUR. Navíc může být osoba zadržena ve vazbě na policejní stanici, a to maximálně po dobu 12 hodin, mezi 0,8 až 1,5 g/1 kg, pokuta 50 - 150 EUR, mezi 0,3 a 0,8 g/1 kg, pokuta 25 - 125 EUR, do 0,3 g/1 kg (pouze pro řidiče mladší než 21 let, profesionální a začínající řidiče), pokuta 25 EUR.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?