Zásadně přísnější pokuty mají v Bosně a Hercegovině! Na co si dát pozor?

silnice
silnice, foto: EuroZprávy.cz
ar5 17. února 2017 09:53
Sdílej:

Čeští turisté již dávno objevili krásy jižních zemí jako je například Bosna a Hercegovina. S tím, jak se prodlužuje na jih Chorvatska dálnice, přibývá těch, kdo se do této země vydávají automobilem.

Proto je na místě mít dostatek informací o dopravních předpisech této země. Tou zásadní je informace o dlouho očekávané změně zákona o bezpečnosti silničního provozu na vozovkách Bosny a Hercegoviny, který nabývá účinnosti dnem 15. února 2017.

Začněme tím, že bezpečnost silničního provozu v Bosně a Hercegovině je jednou z nejhorších v Evropě. Dokládá to fakt, že v tak malé zemi během posledního desetiletí došlo k téměř 3 600 úmrtím na silnicích. Je to dáno jak špatným dodržováním stávajících předpisů, tak i legislativou samotnou, která neodpovídala současnému stavu. Doposud byl v platnosti zákon z roku 2006.

Na nových předpisech se podíleli odborníci státní komise. Pracovali v ní i specialisté místního automotoklubu BIHAMK. Je na místě uvést, že nejde o nějakou novelu, ale zásadně nový předpis moderního pojetí. Současnosti také nově odpovídají i sankce za jeho porušování, což se samozřejmě může dotknout i zahraničních, tedy i českých motoristů. Ti by neměli být zaskočení tím, že mnohem přísnější dopravní pokuty představují až několika set procentní zvýšení pokut.

ÚAMK proto ve spolupráci s partnerským automotoklubem BIHAMK připravil následující obsáhlý přehled nejzávažnějších dopravních přestupků a postihů, kterých by se měli motoristé vystříhat při jízdě v Bosně a Hercegovině.

Telefonování a držení mobilního telefonu za řízení, nebo rozptylování se audio nebo video zařízením za jízdy. Pokuta 50 - 150 EUR.Je-li mobilní telefon nebo jiné zařízení používáno prostřednictvím sluchátek v obou uších u cyklisty nebo ostatními řidiči jednostopých vozidel, může být uložena pokuta od 20 EUR, u chodců může být uložena pokuta od 20 EUR.

Jízda bez zapnutých bezpečnostních pásů (platí pro řidiče a všechny cestující ve vozidle)

Pokuta 50 - 150 EUR. Je-li dítě mladší 12 let během jízdy na předním sedadle, může být uložena pokuta 200 - 500 EUR. Pokud řidič odmítne testování na drogy nebo přítomnost alkoholu v krvi, musí zaplatit pokutu 200 - 500 EUR.

Řízení bez řidičského průkazu. Za tohle hrozí pokuta 200 - 500 EUR. Jízda v neregistrovaném vozidle, může být udělena pokuta 200 - 500 EUR. Řidič, který se agresivně rozjíždí s vozidlem a způsobuje i vysokou hladinu hluku, může být pokutován 25 - 125 EUR.

Překročení stanoveného rychlostního limitu

O více než 30 km/h, pokuta od 200 do 500 EUR, mezi 20 až 30 km/h nad povolenou rychlost, může být uložena pokuta 50 - 150 EUR, mezi 10 až 20 km/h nad povolenou rychlost, pokuta 25 EUR.

Řízení pod vlivem alkoholu

Je-li podíl alkoholu více než 1,5 g/1 kg hmotnosti, dostane každý pokutu ve výši 200 - 500 EUR. Navíc může být osoba zadržena ve vazbě na policejní stanici, a to maximálně po dobu 12 hodin, mezi 0,8 až 1,5 g/1 kg, pokuta 50 - 150 EUR, mezi 0,3 a 0,8 g/1 kg, pokuta 25 - 125 EUR, do 0,3 g/1 kg (pouze pro řidiče mladší než 21 let, profesionální a začínající řidiče), pokuta 25 EUR.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?