Čeští turisté již dávno objevili krásy jižních zemí jako je například Bosna a Hercegovina. S tím, jak se prodlužuje na jih Chorvatska dálnice, přibývá těch, kdo se do této země vydávají automobilem.
Proto je na místě mít dostatek informací o dopravních předpisech této země. Tou zásadní je informace o dlouho očekávané změně zákona o bezpečnosti silničního provozu na vozovkách Bosny a Hercegoviny, který nabývá účinnosti dnem 15. února 2017.
Začněme tím, že bezpečnost silničního provozu v Bosně a Hercegovině je jednou z nejhorších v Evropě. Dokládá to fakt, že v tak malé zemi během posledního desetiletí došlo k téměř 3 600 úmrtím na silnicích. Je to dáno jak špatným dodržováním stávajících předpisů, tak i legislativou samotnou, která neodpovídala současnému stavu. Doposud byl v platnosti zákon z roku 2006.
Na nových předpisech se podíleli odborníci státní komise. Pracovali v ní i specialisté místního automotoklubu BIHAMK. Je na místě uvést, že nejde o nějakou novelu, ale zásadně nový předpis moderního pojetí. Současnosti také nově odpovídají i sankce za jeho porušování, což se samozřejmě může dotknout i zahraničních, tedy i českých motoristů. Ti by neměli být zaskočení tím, že mnohem přísnější dopravní pokuty představují až několika set procentní zvýšení pokut.
ÚAMK proto ve spolupráci s partnerským automotoklubem BIHAMK připravil následující obsáhlý přehled nejzávažnějších dopravních přestupků a postihů, kterých by se měli motoristé vystříhat při jízdě v Bosně a Hercegovině.
Telefonování a držení mobilního telefonu za řízení, nebo rozptylování se audio nebo video zařízením za jízdy. Pokuta 50 - 150 EUR.Je-li mobilní telefon nebo jiné zařízení používáno prostřednictvím sluchátek v obou uších u cyklisty nebo ostatními řidiči jednostopých vozidel, může být uložena pokuta od 20 EUR, u chodců může být uložena pokuta od 20 EUR.
Jízda bez zapnutých bezpečnostních pásů (platí pro řidiče a všechny cestující ve vozidle)
Pokuta 50 - 150 EUR. Je-li dítě mladší 12 let během jízdy na předním sedadle, může být uložena pokuta 200 - 500 EUR. Pokud řidič odmítne testování na drogy nebo přítomnost alkoholu v krvi, musí zaplatit pokutu 200 - 500 EUR.
Řízení bez řidičského průkazu. Za tohle hrozí pokuta 200 - 500 EUR. Jízda v neregistrovaném vozidle, může být udělena pokuta 200 - 500 EUR. Řidič, který se agresivně rozjíždí s vozidlem a způsobuje i vysokou hladinu hluku, může být pokutován 25 - 125 EUR.
Překročení stanoveného rychlostního limitu
O více než 30 km/h, pokuta od 200 do 500 EUR, mezi 20 až 30 km/h nad povolenou rychlost, může být uložena pokuta 50 - 150 EUR, mezi 10 až 20 km/h nad povolenou rychlost, pokuta 25 EUR.
Řízení pod vlivem alkoholu
Je-li podíl alkoholu více než 1,5 g/1 kg hmotnosti, dostane každý pokutu ve výši 200 - 500 EUR. Navíc může být osoba zadržena ve vazbě na policejní stanici, a to maximálně po dobu 12 hodin, mezi 0,8 až 1,5 g/1 kg, pokuta 50 - 150 EUR, mezi 0,3 a 0,8 g/1 kg, pokuta 25 - 125 EUR, do 0,3 g/1 kg (pouze pro řidiče mladší než 21 let, profesionální a začínající řidiče), pokuta 25 EUR.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.