Zájem o stlačený zemní plyn (CNG) jako ekologické palivo v Česku roste. Podle statistik Českého plynárenského svazu loni přibylo na tuzemských silnicích více než 3500 aut na CNG a motoristé již mohou toto palivo tankovat na téměř 150 plnicích stanicích.
Čeští motoristé stále více věří zemnímu plynu (CNG). Podle statistik Českého plynárenského svazu totiž loni dosáhla spotřeba stlačeného zemního plynu jako paliva pro dopravu téměř 60 milionů m3. Meziročně jde přitom o více než 36% nárůst. Společnost E.ON, která na území České republiky provozuje 19 plnicích stanic na CNG, zaznamenala meziroční zvýšení zájmu o toto palivo o 53 procent. „Loni se nám podařilo zprovoznit dalších pět nových plnicích stanic, z nichž většina je otevřena nonstop a motoristé v nich mohou platit CNG kartami i běžnými platebními kartami. Letos plánujeme síť plnicích stanic rozšířit o další čtyři až šest,“ popisuje Petr Hrubý ze společnosti E.ON Energie, a. s.
Za růstem zájmu o CNG stojí především výhodná cena. Pokud totiž vezmeme v úvahu pouze cenu samotného paliva, pohybují se náklady na jeden ujetý kilometr okolo jedné koruny. Zatímco litr benzínu stojí okolo 30 korun, za ekvivalentní množství plynu – 1 m3 – zaplatí motoristé 17 až 18 korun. Roste také počet plnicích stanic. V České republice je v současné době v provozu 145 stanic, kde mohou řidiči CNG tankovat. Podle Českého plynárenského svazu by se jejich počet měl v příštích pěti letech až zdvojnásobit.
Na českých silnicích v roce 2016 přibylo více než 3,5 tisíce CNG vozidel, přičemž z velké většiny jde o automobily značky Škoda. Aktuálně jezdí na českých silnicích přes 15 tisíc vozidel na stlačený zemní plyn, část z nich tvoří i autobusy městské hromadné dopravy. Ačkoli je CNG zatím doménou hlavně firemních flotil, tato ekonomická auta začínají stále více využívat i soukromí motoristé. Ti navíc budou moci v tomto roce čím dál více poptávat ojetá CNG vozidla, která budou k dostání za výhodnější cenu.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?