Zájem o stlačený zemní plyn (CNG) jako ekologické palivo v Česku roste. Podle statistik Českého plynárenského svazu loni přibylo na tuzemských silnicích více než 3500 aut na CNG a motoristé již mohou toto palivo tankovat na téměř 150 plnicích stanicích.
Čeští motoristé stále více věří zemnímu plynu (CNG). Podle statistik Českého plynárenského svazu totiž loni dosáhla spotřeba stlačeného zemního plynu jako paliva pro dopravu téměř 60 milionů m3. Meziročně jde přitom o více než 36% nárůst. Společnost E.ON, která na území České republiky provozuje 19 plnicích stanic na CNG, zaznamenala meziroční zvýšení zájmu o toto palivo o 53 procent. „Loni se nám podařilo zprovoznit dalších pět nových plnicích stanic, z nichž většina je otevřena nonstop a motoristé v nich mohou platit CNG kartami i běžnými platebními kartami. Letos plánujeme síť plnicích stanic rozšířit o další čtyři až šest,“ popisuje Petr Hrubý ze společnosti E.ON Energie, a. s.
Za růstem zájmu o CNG stojí především výhodná cena. Pokud totiž vezmeme v úvahu pouze cenu samotného paliva, pohybují se náklady na jeden ujetý kilometr okolo jedné koruny. Zatímco litr benzínu stojí okolo 30 korun, za ekvivalentní množství plynu – 1 m3 – zaplatí motoristé 17 až 18 korun. Roste také počet plnicích stanic. V České republice je v současné době v provozu 145 stanic, kde mohou řidiči CNG tankovat. Podle Českého plynárenského svazu by se jejich počet měl v příštích pěti letech až zdvojnásobit.
Na českých silnicích v roce 2016 přibylo více než 3,5 tisíce CNG vozidel, přičemž z velké většiny jde o automobily značky Škoda. Aktuálně jezdí na českých silnicích přes 15 tisíc vozidel na stlačený zemní plyn, část z nich tvoří i autobusy městské hromadné dopravy. Ačkoli je CNG zatím doménou hlavně firemních flotil, tato ekonomická auta začínají stále více využívat i soukromí motoristé. Ti navíc budou moci v tomto roce čím dál více poptávat ojetá CNG vozidla, která budou k dostání za výhodnější cenu.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?