Zájem o stlačený zemní plyn (CNG) jako ekologické palivo v Česku roste. Podle statistik Českého plynárenského svazu loni přibylo na tuzemských silnicích více než 3500 aut na CNG a motoristé již mohou toto palivo tankovat na téměř 150 plnicích stanicích.
Čeští motoristé stále více věří zemnímu plynu (CNG). Podle statistik Českého plynárenského svazu totiž loni dosáhla spotřeba stlačeného zemního plynu jako paliva pro dopravu téměř 60 milionů m3. Meziročně jde přitom o více než 36% nárůst. Společnost E.ON, která na území České republiky provozuje 19 plnicích stanic na CNG, zaznamenala meziroční zvýšení zájmu o toto palivo o 53 procent. „Loni se nám podařilo zprovoznit dalších pět nových plnicích stanic, z nichž většina je otevřena nonstop a motoristé v nich mohou platit CNG kartami i běžnými platebními kartami. Letos plánujeme síť plnicích stanic rozšířit o další čtyři až šest,“ popisuje Petr Hrubý ze společnosti E.ON Energie, a. s.
Za růstem zájmu o CNG stojí především výhodná cena. Pokud totiž vezmeme v úvahu pouze cenu samotného paliva, pohybují se náklady na jeden ujetý kilometr okolo jedné koruny. Zatímco litr benzínu stojí okolo 30 korun, za ekvivalentní množství plynu – 1 m3 – zaplatí motoristé 17 až 18 korun. Roste také počet plnicích stanic. V České republice je v současné době v provozu 145 stanic, kde mohou řidiči CNG tankovat. Podle Českého plynárenského svazu by se jejich počet měl v příštích pěti letech až zdvojnásobit.
Na českých silnicích v roce 2016 přibylo více než 3,5 tisíce CNG vozidel, přičemž z velké většiny jde o automobily značky Škoda. Aktuálně jezdí na českých silnicích přes 15 tisíc vozidel na stlačený zemní plyn, část z nich tvoří i autobusy městské hromadné dopravy. Ačkoli je CNG zatím doménou hlavně firemních flotil, tato ekonomická auta začínají stále více využívat i soukromí motoristé. Ti navíc budou moci v tomto roce čím dál více poptávat ojetá CNG vozidla, která budou k dostání za výhodnější cenu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.