Řidiči, kteří dnes pojedou po placených úsecích českých dálnic, už musejí mít na skle svého vozidla nalepenou dálniční známku pro letošní rok. Platnost loňských kuponů vypršela v úterý.
Pokud 1. února vyrazíte na silnici bez platné dálniční známky nebo se starou známkou, může se vám to pěkně prodražit. Policisté vám totiž mohou udělit pokutu v blokovém řízení až do výše 5 tisíc korun, ve správním řízení pak až do 100 tisíc korun! Pokutu můžete dostat i v případě, že se starou dálniční známkou jedete mimo dálnici.Co nám hrozí pokud nebudeme mít platnou dálniční známku?Od 1. února jsme povinni si na přední skla našich automobilů vylepit novou dálniční známku na rok 2017, která bude platit až do ledna 2018. Pokud tak neučiníme a pojedeme po zpoplatněné komunikaci nebo dálnici hrozí nám pokuta. To až do výše 5 tisíc korun přímo na místě v blokovém řízení, ve správním řízení až do výše 100 tisíc korun. Lze také udělit řidiči kauci, v případě, kdy je důvodné podezření, že se bude vyhýbat přestupkovému řízení, ve výši 5 až 50 tisíc korun.
Hrozí i nějaká sankce, pokud budu mít starou dálniční známku a pojedu mimo dálnici?
V případě, že bychom jeli třeba i po nezpoplatněné komunikaci, je to přestupek. Tentokrát však proti technickému stavu vozidla.
Kde má být dálniční známka vylepena?Dálniční známku bychom měli vylepit podle pravidel. To znamená na obou dílech dálniční známky musí být napsaná registrační značka vozidla, které bude dálniční známku užívat. Kupon je třeba vylepit na předním skle vpravo dole, aby co nejméně zakrýval výhled řidiče.
Můžeme mít na předním skle novou i starou známku?Nesmíme. Stará známka musí být během dneška odstraněna. Nová musí být nalepena celou svou plochou. Obecně pak platí, že na předním skle nemá být nic, co tam nemá být a co by řidiči ztěžovalo výhled.
Máme-li v rodině více aut, je nějakým způsobem známka přenosná z jednoho auta na druhé?
V žádném případě, kupón po nalepení nelze použít na jiné vozidlo. Je nepřenosný!Pokud je někdo zapomětlivý, koupí sice známku, ale už ji na přední sklo nevylepí. Hrozí i jemu nějaká sankce?
I v tomto případě se dopouští přestupku, protože musí být podle zákona vylepena ta známka, která platí.
Co se stane s dálniční známkou, když na autě změním SPZky?
Při změně registrační značky vozu se výměna neprovádí, zůstává i v nadále platnosti vylepená známka. Ale pokud se mění majitel, tak se změna registrační značky neprovádí, vozidlo se předává i s tou registrační značkou. Jinak ale platí, že dálniční kupón je nepřenosný, tudíž ho nejde vylepit na jiné auto.
Kdo může kontrolovat dálniční známku?
Může ji kontrolovat policie i celní správa. V obou případech jsou sankce naprosto stejné.Ceny pro rok 2017
Ceny známek pro rok 2017 zůstaly stejné jako v minulém roce, tedy 1500 korun za roční, 440 Kč za měsíční a 310 Kč za desetidenní. Roční je kulatá, měsíční čtvercová a desetidenní má tvar trojúhelníku. Zpoplatněné úseky dálnic označují dopravní značky.
Dálniční kupóny je možné zakoupit na poštách, čerpacích stanicích, hraničních přechodech i na jiných místech poskytujících služby pro motoristy. Mnozí lidé sháněli známky tradičně na poslední chvíli, takže někteří prodejci měli na konci ledna vyprodané zásoby. Státní fond dopravní infrastruktury nechal vyrobit přes sedm milionů kusů dálničních kuponů, z toho více než 2,5 milionu ročních.
Známky jsou kvůli obavám z padělání vybavené novými bezpečnostními prvky. Jedním z nich je dvousložková barva, která těmto ceninám umožní měnit barvu podle úhlu pohledu. Dále mají nový barevnější hologram a další bezpečnostní prvky.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?