Už se vám někdy stalo, že jste natankovali nesprávný druh paliva do svého nebo firemního vozu? Nebyli byste první ani poslední, ovšem málokdo ví, jak se v takové situaci zachovat.
Pokud už máte ve svém naftovém autě načerpaný benzin (což se u nových aut může stát jen velmi zřídka), základní pravidlo je jednoduché. Nikdy se nepokoušejte nastartovat. U nových vozidel z posledních několika let je často hrdlo nádrže přizpůsobeno správné tankovací pistoli, takže do nového Passatu B8 2.0 TDI byste neměli být schopní natankovat benzin a naopak. Hůře na tom jsou majitelé ojetin, kteří se mohou ve spěchu nebo stresu splést a nic jim nebrání, aby do svého auta načerpali opačný druh paliva.Čtěte také: Kam se hrabou BMW a Jaguar! Alfa Romeo Stelvio je krásná a rychlá i v běžném provedení
Nemusíme asi připomínat, že v tomto případě hrozí takřka okamžité poškození motoru. První a základní radou tak je, abyste se v případě zapůjčení cizího vozu podívali do malého techničáku. Tam bude napsáno, jaký typ paliva vůz vyžaduje. Zkušenější řidiči pak samozřejmě odhalí pohon auta podle otáčkoměru palubní desky, kdy otáčky maximálně do 6 tisíc v červením poli vždy značí naftu.
Problém může nastat u vozidel značky Dacia. Ta totiž používá jeden otáčkoměr pro všechny motory! A jak správně poznat na čerpací stanici druh paliva? I kdybyste neznali jejich názvy, stačí si pamatovat, že černé tankovací pistole = nafta, zelené = benzin. Bílá tankovací pistole čepuje ethanol.Čtěte také:První korejský vyzyvatel BMW míří do Evropy i s turbodieselem. A jak se vám líbí v bílé?
Nyní se podívejme na situaci, kdy majitel auta přehlédne všechny výše zmíněné rady a jednoduše natankuje. Krom nestartování motoru se nesmí ani otočit klíčkem v zapalování. V ten okamžik se totiž spustí palivové čerpadlo a rázem je počátek škody na motoru zahájen. Dobrým úkonem je vypuštění nádrže, jenže to nejde provést na místě, takže je potřeba informovat obsluhu čerpací stanice, vůz na neutrál odtlačit z místa někam bokem (máte-li ovšem automat, je to problém a vůz musí zůstat na místě).
Po tomto úkonu je potřeba okamžite zavolat odtahovou službu a auto rovnou poslat do servisu. Jenže ne každý si chybu uvědomí ihned a tak se stane, že nastartuje. V tom případě se palivo dostalo do palivového systému a pár sekund až minut může jestě běžet na původní zbytky paliva. Až posléze, když si řidič ničeho nevšimne, motor začne svým zvukem a chodem značit, že něco není v pořádku. I zde vás pak čeká odtahová služba a větší účet za opravu.Čtěte také:TEST: MINI One (2017): Čertík v krabičce
Co se ale stane v případě, když natankujete benzin s nesprávným oktanovým číslem? Kromě menšího celkového výkonu vozu vlastně nic. Naopak při natankování prémiovějšího paliva se dočkáte plnějšího výkonu, lepšího projevu motoru a mnohdy klesne i spotřeba. Řídící jednotky novějších vozidel jsou připraveny především na fakt, že místo Naturalu 98 nebo 100 natankujete palivo s nižším oktanovým číslem. Tehdy dojde k lehkému otupění odezvy na plynový pedál a motor nebude mít takový tah, jak slibuje výrobce.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.