Je možné mít zimní pneumatiky jen na jedné nápravě? Víme jak to je

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (150 koní)
Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (150 koní), foto: Roman Havlín
ar5 14. ledna 2017 10:20
Sdílej:

Někteří Češi mají v oblibě všechno obcházet a na všem co nejvíc ušetřit. To se bohužel týká také jejich plechových miláčků a tak se můžete setkat s řidiči, co mají na svém autě pouze dvě zimní pneumatiky. Otázkou ale je, zda je to vůbec legální.

Víte, co na tohle říká zákon? Ne každému dojde, že i prochladlý asfalt s teplotou sotva pár stupňů Celsia, nemá moc dobré účinky na jeho auto s letními pneu. Někteří "akčnější" řidiči tak v rámci kompromisu zvolí variantu, kdy jednu nápravu svého auta osadí zimními a druhou letními pneumatikami.

S tím však souvisí mnoho ale. Jednak rozdílné směsi a vzorky gum změní vyvážení podvozku a také předvídatelnost chování vozu. Typické vysvětlení: Když zimní pneumatiky nazujete dopředu, budete mít sice dobrou přilnavost v zatáčkách (je-li prochladlá vozovka, led, sníh..), ale vaše auto se bude bez ohledu na koncepci pohonu chovat jako zadokolka.

TEST: Jaké jsou nejlepší zimní pneumatiky? Tady je přehled

A co říká zákon na použití kombinace letních a zimních pneu? Samozřejmě je to výslovně zakázáno a jen blázen by si mohl myslet, že by mu to v případě silniční kontroly hlídkou Policie ČR prošlo. Zákon sice výslovně nepřikazuje mít vždy a všude nazuté zimní pneumatiky, ale v oblastech, kde je hrozba náledí, námrazy nebo sněhu, povinné rázem jsou. I tak se najdou odvážlivci, co se vydají na cestu s dvojkombinací gum, nebo v horším případě jen na těch letních.

Ještě zajímavější to bude v situaci, kdy na letních gumách způsobíte v zimním období dopravní nehodu. V tom případě se totiž připravte, že vaše pojišťovna se bude hodně zdráhat proplatit vámi způsobenou škodu. Může také do jisté částky zkrátit pojistné plnění. Ovšem pozor, existuje jistá výjimka. 

Tu tvoří vozidla s hmotností převyšující 3500 kg, která mohou v zimním období obouvat zimní pneumatiky "pouze" na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zbytek jimi osazen být povinně nemusí. Výše uvedené se ale vyhýbá z 90 % všemu, co se řadí do kategorie běžných osobních vozidel.

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.