Někteří Češi mají v oblibě všechno obcházet a na všem co nejvíc ušetřit. To se bohužel týká také jejich plechových miláčků a tak se můžete setkat s řidiči, co mají na svém autě pouze dvě zimní pneumatiky. Otázkou ale je, zda je to vůbec legální.
Víte, co na tohle říká zákon? Ne každému dojde, že i prochladlý asfalt s teplotou sotva pár stupňů Celsia, nemá moc dobré účinky na jeho auto s letními pneu. Někteří "akčnější" řidiči tak v rámci kompromisu zvolí variantu, kdy jednu nápravu svého auta osadí zimními a druhou letními pneumatikami.
S tím však souvisí mnoho ale. Jednak rozdílné směsi a vzorky gum změní vyvážení podvozku a také předvídatelnost chování vozu. Typické vysvětlení: Když zimní pneumatiky nazujete dopředu, budete mít sice dobrou přilnavost v zatáčkách (je-li prochladlá vozovka, led, sníh..), ale vaše auto se bude bez ohledu na koncepci pohonu chovat jako zadokolka.
TEST: Jaké jsou nejlepší zimní pneumatiky? Tady je přehled
A co říká zákon na použití kombinace letních a zimních pneu? Samozřejmě je to výslovně zakázáno a jen blázen by si mohl myslet, že by mu to v případě silniční kontroly hlídkou Policie ČR prošlo. Zákon sice výslovně nepřikazuje mít vždy a všude nazuté zimní pneumatiky, ale v oblastech, kde je hrozba náledí, námrazy nebo sněhu, povinné rázem jsou. I tak se najdou odvážlivci, co se vydají na cestu s dvojkombinací gum, nebo v horším případě jen na těch letních.
Ještě zajímavější to bude v situaci, kdy na letních gumách způsobíte v zimním období dopravní nehodu. V tom případě se totiž připravte, že vaše pojišťovna se bude hodně zdráhat proplatit vámi způsobenou škodu. Může také do jisté částky zkrátit pojistné plnění. Ovšem pozor, existuje jistá výjimka.
Tu tvoří vozidla s hmotností převyšující 3500 kg, která mohou v zimním období obouvat zimní pneumatiky "pouze" na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zbytek jimi osazen být povinně nemusí. Výše uvedené se ale vyhýbá z 90 % všemu, co se řadí do kategorie běžných osobních vozidel.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?