Sníh na kapotě a především střeše automobilů se může být ohrožením pro ostatní účastníky dopravy. Jízda za takovým vozidlem se totiž změní za cestování ve sněhové vánici, což může způsobit dopravní nehodu.
O dost víc nebezpečnější jsou ale odletující kusy ledu ze střech aut, a to především těch nákladních. Právě tito řidiči nejspíše vůbec nevědí, jaké předpisy v tomto ohledu platí.
Česká republika
Od 20. února 2016 je platné ustanovení novely zákona o provozu na veřejných komunikacích, které jasně zakazuje jízdu se zamrzlými okny. Tedy s nedostatečně očištěnými skly automobilu. Stejně tak jízdu s tak zvanou „čepicí“ například na střeše. Pokuta za takový prohřešek je v blokovém řízení 2 000 Kč a ve správním 2 500 Kč. Asi všichni chápou, že jet jen s průzorem v zamrzlém čelním okně je stejně nebezpečné, jako s odlétajícím sněhem a ledem na karoserii.
Nicméně je otázkou, jak plnění tohoto ustanovení dodržovat v případě kamionů, protože nejsou postaveny odpovídající rampy například na odpočívadlech, kde by řidiči mohli bez nebezpečí práce ve výšce až 4 metry, odstrnit sníh a led. Obecný příslib ministerstva dopravy, že se s výstavbou ramp počítá, se ani v letošní zimě nenaplnil.
Německo
Za „varovnou“ lze označit pokutu ve výši 25 Eur (675 Kč), kterou může policista na místě uložit řidiči, který vyjede se sněhem na karoserii. Jiné už je to, pokud policista uzná jízdu se sněhovou nadílkou za ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. Pak se částka zvyšuje na 80 Eur (2 160 Kč). Samozřejmě s tím souvisí nejen pokuta, ale povinnost odstranit sníh a led z vozidla. Policista vám totiž do té doby zakáže další jízdu.
Rakousko
Alpská země si je vědoma toho, jak vysoké nebezpečí jízda se zasněženým automobilem představuje, takže se nerozpakuje pokutovat řidiče velmi vysokou částkou. Nejvyšší možná pokuta, v případě ohrožení ostatních nebo zavinění nehody, dosahuje až 5 000 Eur (v přepočtu 135 tisíc Kč).
Navíc rakouská policie za vozidlo schopné jízdy po veřejných komunikacích považuje jen to, které má nejen očištěna všechna okna, kapotu a střechu, ale i registrační značku, což ne každý považuje za důležité.
Slovensko
Povinnost vyjíždět jen s očištěným od sněhu a ledu vozidlem platí také na Slovensku. Tamní předpisy říkají, že vozidlo musí být před jízdou zbaveno veškerého sněhu a ledu. V opačném případě totiž hrozí řidiči sankce ve výši 60 Eur (1 620 Kč) a nutnost na místě odstranit led a sníh z vašeho vozu.
Švýcarsko
Logicky i tahle horská evropská země vyžaduje povinnost řidiče, aby měl očištěno své vozidlo v zimě. Navíc, tamní policie považuje za automobil schopný provozu na komunikaci jen ten, který kromě běžného očištění od sněhu a ledu má i v zimě čistá i zpětná zrcátka a přední světlomety! V případě, že se něco nebude polistovi zdát, pokuta může dosahovat až 200 švýcarských franků, což je lehce přes pět tisíc Kč.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?