Komentář – The Grand Tour je nejočekávanějším motoristickým pořadem tohoto roku, a to zvlášť po propadáku jménem Top Gear. Ano, to je ten pořad, co ústřední trojka nové show Amazonu Prime ještě nedávno uváděla. První díl se do éteru dostal dnes, tedy v pátek 18. listopadu 2016. A my jsme si jej samozřejmě nemohli nechat ujít.
O pořadu The Grand Tour, zkráceně TGT, poslední dobou slýcháváte ze všech stran, tím spíš po nepovedené sezoně Top Gearu. První trailer dokázal všechny fanoušky namlsat, „svatá trojice“ hypersportů, nádherné záběry a především ústřední trio Clarkson, Hammond a May opět v jednom pořadu. Navíc nikoliv v televizi, ale na internetu, pod křídly velké (nejen) streamovací společností. To dávalo tušit, že politická korektnost půjde stranou a investice vystoupají do astronomických výšin. A skutečně se tak stalo.
Masivně avizovaná úvodní scéna, mimochodem nejdražší v televizní historii, je skutečně monumentální. Celá je ale zároveň také velmi symbolická, ať už ohledně odchodu z BBC, nebo jakéhosi návratu na výsluní, který má vyjadřovat právě The Grand Tour. A návrat je myšlen doslova, protože na konci této sekvence, v níž je mimochodem velké množství automobilů a moderátoři řídí každý jinak upravený Mustang, se Clarkson, Hammond i May objevují na pódiu jako rockové hvězdy. Co následuje asi nemusíme říkat – potlesk, sarkasmus, vtípky, smích a potlesk. Starý Top Gear ve své nejlepší formě se připomíná už od začátku. Dobré je rovněž vědět, že charaktery všech tří se vlastně ani za mák nezměnily a narážky na typické vlastnosti každého jednoho z nich pokračují. Nejvíce (a nejvtipněji) si Clarkson dobírá Jamese Maye.
Co také zůstalo z prvního dílu každé série Top Gearu, to je sekvence toho nejzajímavějšího, co v dané sezóně pořadu uvidíme. Naopak pevné studio nahradil velký, prostorný a luxusně vybavený stan, který se bude pohybovat různě po světě a The Grand Tour tak bude vysíláno pokaždé odjinud. Celý úvodní díl se točí kolem srovnání Porsche 918 Spyder, McLarenu P1 a LaFerrari na okruhu v portugalském Algrave. Většinu disciplín absolvují za volantem samotní moderátoři, závěrečné kolo na čas ale s vozy zajede bývalý pilot formule 1 Jérôme d’Ambrosio. Jak to dopadlo neprozradíme, v sázce ale bylo opravdu hodně (z Clarksonova majetku). Test je pak v prvním díle ještě jeden, a to BMW M2, jenž je rovněž prvním autem, s nímž zajel nový „ochočený“ závodník před kamerami rychlé kolo na novém okruhu.
Ano, v TGT nechybí variance na Stiga, třebaže nový závodník má tvář, nenosí bílou kombinézu a jmenuje Mike Skeen. Překvapivě i on přinesl do pořadu trochu politické nekorektnosti, jako jezdec šampionátu NASCAR hraje „typického Američana“. A pak je tu nový okruh, Clarksonem oficiálně označen za „nejnebezpečnější na světě“. Jsou tu pomalé zatáčky, rychlý úvodní úsek, rovinka, ovce, domy… Při pohledu z výšky přitom kopíruje trať, vlastně úplně náhodou, tvar viru ebola. Přibývají i další momenty, s nimiž by Clarkson a spol. možná měli problémy v televizi. Vtipy o cikánech, BBC, narážka na odlišná slova pro různé části vozu v americké angličtině nebo potyčka s diváky ohledně armádního letectva. Je toho mnohem víc, tohle ale určitě stojí za vypíchnutí. Nechybí ani rubrika s celebritami, jen v tak trochu jiném podání.
Celý The Grand Tour je vlastně jen (starý, nikoliv ten nový) Top Gear v jiném podání. Moderátoři se vůbec nezměnili a umí si ze sebe i navzájem udělat legraci, Clarkson sází tu vtipnější, tu trapnější, hlášku na všechno možné a nechybí ani speciální jezdec nebo vlastní okruh. Je to ale na škodu? To je otázka, jejíž univerzální zodpovězení je nemožné. Nám se úvodní díl celé show líbil, především kvůli sehraným moderátorům, kteří vědí, jak a čím zaujmout. Také je to zase trochu více o autech než výzvách. Grandiózní rozpočet se projevil nejen na úvodní scéně, ale také na záběrech, notně připomínající kvalitní filmovou produkci.
Pokud tedy budete sledovat The Grand Tour až ve 4K rozlišení, jenž má být dostupné, dostanete dechberoucí zážitek plný zpomalených záběrů nejen na driftující hypersporty. Tady filmaři zaslouží jednoznačně palec nahoru. Výhrady máme snad jen k až příliš trapné sekvenci s hvězdami za volantem. Někomu pak může vadit i menší odlišení se od Top Gearu. Jenomže pak Jeremy hodí méně korektní hlášku či narážku na Maye a BBC a dobrý pocit je zpátky. Co si budeme povídat, The Grand Tour táhnou především moderátoři. A proto se už těšíme na příští týden a další nový díl velkolepé show, s níž Amazon, mírně řečeno, ukázal BBC záda.
Naše hodnocení: 85 %
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.