Komentář – The Grand Tour je nejočekávanějším motoristickým pořadem tohoto roku, a to zvlášť po propadáku jménem Top Gear. Ano, to je ten pořad, co ústřední trojka nové show Amazonu Prime ještě nedávno uváděla. První díl se do éteru dostal dnes, tedy v pátek 18. listopadu 2016. A my jsme si jej samozřejmě nemohli nechat ujít.
O pořadu The Grand Tour, zkráceně TGT, poslední dobou slýcháváte ze všech stran, tím spíš po nepovedené sezoně Top Gearu. První trailer dokázal všechny fanoušky namlsat, „svatá trojice“ hypersportů, nádherné záběry a především ústřední trio Clarkson, Hammond a May opět v jednom pořadu. Navíc nikoliv v televizi, ale na internetu, pod křídly velké (nejen) streamovací společností. To dávalo tušit, že politická korektnost půjde stranou a investice vystoupají do astronomických výšin. A skutečně se tak stalo.
Masivně avizovaná úvodní scéna, mimochodem nejdražší v televizní historii, je skutečně monumentální. Celá je ale zároveň také velmi symbolická, ať už ohledně odchodu z BBC, nebo jakéhosi návratu na výsluní, který má vyjadřovat právě The Grand Tour. A návrat je myšlen doslova, protože na konci této sekvence, v níž je mimochodem velké množství automobilů a moderátoři řídí každý jinak upravený Mustang, se Clarkson, Hammond i May objevují na pódiu jako rockové hvězdy. Co následuje asi nemusíme říkat – potlesk, sarkasmus, vtípky, smích a potlesk. Starý Top Gear ve své nejlepší formě se připomíná už od začátku. Dobré je rovněž vědět, že charaktery všech tří se vlastně ani za mák nezměnily a narážky na typické vlastnosti každého jednoho z nich pokračují. Nejvíce (a nejvtipněji) si Clarkson dobírá Jamese Maye.
Co také zůstalo z prvního dílu každé série Top Gearu, to je sekvence toho nejzajímavějšího, co v dané sezóně pořadu uvidíme. Naopak pevné studio nahradil velký, prostorný a luxusně vybavený stan, který se bude pohybovat různě po světě a The Grand Tour tak bude vysíláno pokaždé odjinud. Celý úvodní díl se točí kolem srovnání Porsche 918 Spyder, McLarenu P1 a LaFerrari na okruhu v portugalském Algrave. Většinu disciplín absolvují za volantem samotní moderátoři, závěrečné kolo na čas ale s vozy zajede bývalý pilot formule 1 Jérôme d’Ambrosio. Jak to dopadlo neprozradíme, v sázce ale bylo opravdu hodně (z Clarksonova majetku). Test je pak v prvním díle ještě jeden, a to BMW M2, jenž je rovněž prvním autem, s nímž zajel nový „ochočený“ závodník před kamerami rychlé kolo na novém okruhu.
Ano, v TGT nechybí variance na Stiga, třebaže nový závodník má tvář, nenosí bílou kombinézu a jmenuje Mike Skeen. Překvapivě i on přinesl do pořadu trochu politické nekorektnosti, jako jezdec šampionátu NASCAR hraje „typického Američana“. A pak je tu nový okruh, Clarksonem oficiálně označen za „nejnebezpečnější na světě“. Jsou tu pomalé zatáčky, rychlý úvodní úsek, rovinka, ovce, domy… Při pohledu z výšky přitom kopíruje trať, vlastně úplně náhodou, tvar viru ebola. Přibývají i další momenty, s nimiž by Clarkson a spol. možná měli problémy v televizi. Vtipy o cikánech, BBC, narážka na odlišná slova pro různé části vozu v americké angličtině nebo potyčka s diváky ohledně armádního letectva. Je toho mnohem víc, tohle ale určitě stojí za vypíchnutí. Nechybí ani rubrika s celebritami, jen v tak trochu jiném podání.
Celý The Grand Tour je vlastně jen (starý, nikoliv ten nový) Top Gear v jiném podání. Moderátoři se vůbec nezměnili a umí si ze sebe i navzájem udělat legraci, Clarkson sází tu vtipnější, tu trapnější, hlášku na všechno možné a nechybí ani speciální jezdec nebo vlastní okruh. Je to ale na škodu? To je otázka, jejíž univerzální zodpovězení je nemožné. Nám se úvodní díl celé show líbil, především kvůli sehraným moderátorům, kteří vědí, jak a čím zaujmout. Také je to zase trochu více o autech než výzvách. Grandiózní rozpočet se projevil nejen na úvodní scéně, ale také na záběrech, notně připomínající kvalitní filmovou produkci.
Pokud tedy budete sledovat The Grand Tour až ve 4K rozlišení, jenž má být dostupné, dostanete dechberoucí zážitek plný zpomalených záběrů nejen na driftující hypersporty. Tady filmaři zaslouží jednoznačně palec nahoru. Výhrady máme snad jen k až příliš trapné sekvenci s hvězdami za volantem. Někomu pak může vadit i menší odlišení se od Top Gearu. Jenomže pak Jeremy hodí méně korektní hlášku či narážku na Maye a BBC a dobrý pocit je zpátky. Co si budeme povídat, The Grand Tour táhnou především moderátoři. A proto se už těšíme na příští týden a další nový díl velkolepé show, s níž Amazon, mírně řečeno, ukázal BBC záda.
Naše hodnocení: 85 %
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?