Víte, čím Ford klame špionážní fotografy? Uhodne to málokdo z vás

Ford a jeho chytrá maskovací technologie
Ford a jeho chytrá maskovací technologie, foto: Ford
ar5 4. října 2016 16:20
Sdílej:

Věděli jste, že americká automobilka Ford "balí"utajované prototypy nových modelů do speciální kamufláže? Ta má trojrozměrný efekt a díky tomu se hodně ztěžuje práce špionážních fotografů.

Jde totiž o to, že výsledná optická iluze ztěžuje vnímání skutečných tvarů karoserie. Maskovací vzor je postavený na zdánlivě chaoticky rozmístěných válečcích a byl inspirován oblíbenými optickými klamy z internetu.

Pokud jste někdy spatřili auto pokryté bizarními „klikyháky“, patrně to byl utajovaný prototyp nového automobilu se speciální kamufláží od Fordu. Účelem těchto nepřehledných vzorů je ztížit zvědavým zrakům vnímání skutečných tvarů aut, která se testují v běžném provozu. Design kamufláže vytváří optickou iluzi  způsobující, že zrak nedokáže tak snadno zaznamenat hlavní rysy karoserie.

Nejnovější maskovací vzor u Fordu však jde ještě dál a je částečně inspirován populárními optickými klamy. Maskovací fólie totiž obsahuje tisíce válců černé, bílé a šedé barvy, jenž jsou navíc uspořádané křížem krážem ve zdánlivě náhodném vzoru. Výsledek pak vidíte sami na přiložené fotografii, je to vážně zmatek...

Díky tomu je pro oko mimořádně obtížné rozpoznat v denním světle klíčové tvary prototypu, ať už naživo nebo na fotografiích. „Skoro každý má dnes chytrý telefon a může sdílet fotky okamžitě. Všichni, včetně našich konkurentů, tak mohou vidět vozy, které testujeme,“ řekl vedoucí evropského kamuflovacího oddělení Fordu, pan Lars Muehlbauer. Dále řekl: „Designéři navrhují krásná auta s atraktivními tvary. Naším úkolem je pak udržet tyto tvary co nejdéle v tajnosti.“

Testování prototypů v běžném provozu na veřejných silnicích je nezbytnou součástí vývojového programu. Příprava nové kamufláže přitom trvá asi dva měsíce. Následný vzor se potom vytiskne na velmi lehké vinylové samolepicí fólie, které jsou tenčí než lidský vlas. Nové vzory se nejprve zkouší v uzavřených areálech, aby měl Ford jistotu, že kamufláž funguje očekávaným způsobem.

„Snažím se vytvořit chaotický vzor, který mate zrak,“ vysvětluje pro změnu Marco Porceddu, prototypový technik z vývojového oddělení Fordu. „Prohlížel jsem si optické iluze na internetu a napadl mě tvar, který lze kopírovat a překrývat mnohotisíckrát. Tím vzniká optická iluze a zároveň i trojrozměrný efekt", říká dále Porceddu.

Kamuflovací fólie používané Fordem snesou i extrémní teploty a dobře splývají s okolním prostředím v zimních podmínkách Evropy. V Austrálii a Jižní Americe používá Ford pískové odstíny. „Kamufláž obstojí v téměř jakémkoli prostředí, ale jejím cílem je především narušit integritu tvarů, ploch a barev vozu,“ řekl profesor Martin Stevens z Exeterské univerzity. „Optická iluze vám nezabrání vůz spatřit, ale pohrává si s vaší schopností zaznamenat hloubku ostrosti a stíny. Tím ztěžuje vnímání tvarů a rysů vozu. Je to trik, který používá příroda k úniku nebo ukrytí před nebezpečím, ale zrovna tak užitečný je pro testovacího řidiče.“

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?