Věděli jste, že americká automobilka Ford "balí"utajované prototypy nových modelů do speciální kamufláže? Ta má trojrozměrný efekt a díky tomu se hodně ztěžuje práce špionážních fotografů.
Jde totiž o to, že výsledná optická iluze ztěžuje vnímání skutečných tvarů karoserie. Maskovací vzor je postavený na zdánlivě chaoticky rozmístěných válečcích a byl inspirován oblíbenými optickými klamy z internetu.
Pokud jste někdy spatřili auto pokryté bizarními „klikyháky“, patrně to byl utajovaný prototyp nového automobilu se speciální kamufláží od Fordu. Účelem těchto nepřehledných vzorů je ztížit zvědavým zrakům vnímání skutečných tvarů aut, která se testují v běžném provozu. Design kamufláže vytváří optickou iluzi způsobující, že zrak nedokáže tak snadno zaznamenat hlavní rysy karoserie.
Nejnovější maskovací vzor u Fordu však jde ještě dál a je částečně inspirován populárními optickými klamy. Maskovací fólie totiž obsahuje tisíce válců černé, bílé a šedé barvy, jenž jsou navíc uspořádané křížem krážem ve zdánlivě náhodném vzoru. Výsledek pak vidíte sami na přiložené fotografii, je to vážně zmatek...
Díky tomu je pro oko mimořádně obtížné rozpoznat v denním světle klíčové tvary prototypu, ať už naživo nebo na fotografiích. „Skoro každý má dnes chytrý telefon a může sdílet fotky okamžitě. Všichni, včetně našich konkurentů, tak mohou vidět vozy, které testujeme,“ řekl vedoucí evropského kamuflovacího oddělení Fordu, pan Lars Muehlbauer. Dále řekl: „Designéři navrhují krásná auta s atraktivními tvary. Naším úkolem je pak udržet tyto tvary co nejdéle v tajnosti.“
Testování prototypů v běžném provozu na veřejných silnicích je nezbytnou součástí vývojového programu. Příprava nové kamufláže přitom trvá asi dva měsíce. Následný vzor se potom vytiskne na velmi lehké vinylové samolepicí fólie, které jsou tenčí než lidský vlas. Nové vzory se nejprve zkouší v uzavřených areálech, aby měl Ford jistotu, že kamufláž funguje očekávaným způsobem.
„Snažím se vytvořit chaotický vzor, který mate zrak,“ vysvětluje pro změnu Marco Porceddu, prototypový technik z vývojového oddělení Fordu. „Prohlížel jsem si optické iluze na internetu a napadl mě tvar, který lze kopírovat a překrývat mnohotisíckrát. Tím vzniká optická iluze a zároveň i trojrozměrný efekt", říká dále Porceddu.
Kamuflovací fólie používané Fordem snesou i extrémní teploty a dobře splývají s okolním prostředím v zimních podmínkách Evropy. V Austrálii a Jižní Americe používá Ford pískové odstíny. „Kamufláž obstojí v téměř jakémkoli prostředí, ale jejím cílem je především narušit integritu tvarů, ploch a barev vozu,“ řekl profesor Martin Stevens z Exeterské univerzity. „Optická iluze vám nezabrání vůz spatřit, ale pohrává si s vaší schopností zaznamenat hloubku ostrosti a stíny. Tím ztěžuje vnímání tvarů a rysů vozu. Je to trik, který používá příroda k úniku nebo ukrytí před nebezpečím, ale zrovna tak užitečný je pro testovacího řidiče.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.