Moderní auta jsou generaci od generace a model od modelu bezpečnější. Dbají na to mimo jiné i stále přísnější metodiky Euro NCAP. Přesto je ale nejlepším ukazatelem toho, jak je který vůz bezpečný stav jeho posádky po nehodě. Zní to sice cynicky, ale podívejte se, co zůstalo z Mercedesu-AMG G 63 senegalského fotbalisty Pape Souarého.
Fotbalisté jsou známí svou vášní pro rychlá a silná auta. Jen málokdo si totiž se svým astronomickým platem koupí relativně obyčejné naftové či benzínové auto. Mezi hráče s drahým vozem patří také Senegalec Pape Souaré, levý obránce anglického prvoligového klubu Crystal Palace. Nebo se spíše slušní napsat patřil. Jeho Mercedes-AMG G 63 je totiž po nedělní těžké nehodě zralý tak akorát do šrotu. Co se přesně stalo?
Podle britského deníku Express byla v neděli ve 12:10 místního času přivolána policie na dálnici M4, kde se mezi křižovatkami tři a čtyři srazila dvě osobní auta. Přítomný byl také vrtulník, jenž jednoho z řidičů dopravil do nemocnice na východě Londýna. Tím řidičem byl právě šestadvacetiletý fotbalista, jenž utrpěl zranění stehna a čelisti, v ohrožení života však není. Řidič druhého vozu vyvázl úplně bez zranění. Při pohledu na obrázky zdemolovaného Mercedesu je skoro zázrak, že zranění obránce nebyla vážnější.
Sportovnímu off-roadu totiž úplně chybí střecha a dveře, ačkoliv je to tedy důsledek práce záchranářů, kteří tyto komponenty museli odstranit, aby se k řidiči dostali. Pravá strana Mercedesu je totiž úplně na šrot. A i to vlastně dokazuje, jak je „géčko“ bezpečné. Stát se totiž podobná nehoda v nějakém starším voze, následky by byly asi daleko fatálnější. Kdo nehodu způsobil a co za ní vůbec stojí aktuálně policie řeší, důležitější však je, že sám hráč je mimo ohrožení života. Mateřský klub mu pak ve svém prohlášení popřál brzké uzdravení, zároveň také potvrdil rozsah a vážnost zranění. Souaré měl vlastně tak trochu štěstí v neštěstí.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.