Kampaní o bezpečnosti na silnicích vyrobilo ministerstvo dopravy hned několik. Tou zřejmě nejvýznamnější byla série spotů „Nemyslíš, zaplatíš!.“ Letošní prázdniny bude provázet kampaň „Ty to zvládneš,“ jejímž hlavním cílem je ukázat lidem, jak mohou při dopravní nehodě zachránit život.
Podle statistik zemřelo za posledních pět let o prázdninách 693 lidí, z toho jen v loňském roce jich bylo 147. To znamená mimo jiné, že v průměru zemřou na našich silnicích každý prázdninový den více než dva lidé. V ostatních měsících je tento průměr 1,7 osoby na den. Aby se číslo snížilo, stačila by mnohdy rychlejší nebo kvalitnější pomoc posádek aut, jedoucích kolem nehody. A právě na tuto skupinu cílí nová série deseti spotů „Ty to zvládneš,“ kterou realizuje asociace Záchranný kruh ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem, ostatními složkami Integrovaného záchranného systému a oddělením BESIP ministerstva dopravy.
Jednotlivá videa upozorňují na nejčastější chyby při dopravních nehodách, kterých se dopouštějí samotní zachránci. Součástí kampaně je i instruktážní video zaměřené na správný postup při řešení dopravní nehody laickou veřejností i profesionály. Klipy natočila společnost Vachler Art Company v čele se zkušeným režisérem a kameramanem Jiřím Studničkou. Ve spotech se objevují i známi herci, například Jana Stryková či Martin Stránský, jenž navíc celé kampani propůjčil svůj hlas. Vedle spotů jsou součástí kampaně i grafické vizuály, odkazující na webové stránky celého projektu, kde jsou umístěny rady jak postupovat v případě dopravní nehody.
Ačkoliv v průběhu roku stojí za nejvíce nehodami nepřiměřená rychlost, o prázdninách je to nesprávný způsob jízdy (nevěnování se řízení nebo přejetí do protisměru), za nějž zaplatilo o loňských prázdninách životem 60 lidí. „Řidiči podceňují únavu, která je potkává na delších cestách. Vyjíždějí těsně po práci, aby ušetřili vzácný čas dovolené, a nastřádaný stres předchozích pracovních dní se rychle projevuje,“ vysvětluje šéf BESIPu Martin Farář. Vedle spotů, které ale nejsou zaměřeny přímo na tuto problematiku, vydal BESIP také takzvané „Desatero bezpečného návratu,“ tedy rady, jak eliminovat riziko dopravní nehody s fatálními následky.
Základem je kontrola technického stavu vozidla, tedy tlaku v pneumatikách nebo funkčnosti osvětlení, respektive plná povinná výbava. Nezbytnou součástí je rovněž přítomnost dokladů a pojištění vozidla, případně také osob a pobytu, pokud se vydáváte na zahraniční dovolenou. Pozor by si řidiči měli dávat na dopravní předpisy, které se v každé zemi odlišují, s čímž souvisí také dodržování povolených rychlostí a bezpečné vzdálenosti. Především pro řidiče je důležité pořádně si před cestou odpočinout a během ní pravidelně doplňovat tekutiny a dělat přestávky, ideálně co dvě hodiny. Důležité je, aby se řidič během samotné jízdy nerozptyloval psaním SMS zpráv nebo telefonováním, do stejné kategorie rovněž spadá zabavení dětí, pokud jsou ve voze. Bezpečnost celé posádky ovlivňuje správné uchycení nákladu. Ale vůbec nejdůležitější radou je nikam nespěchat, raději zvolnit a do cílové destinace dojet o něco později. Protože je lepší dorazit pozdě než vůbec.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).