Kampaní o bezpečnosti na silnicích vyrobilo ministerstvo dopravy hned několik. Tou zřejmě nejvýznamnější byla série spotů „Nemyslíš, zaplatíš!.“ Letošní prázdniny bude provázet kampaň „Ty to zvládneš,“ jejímž hlavním cílem je ukázat lidem, jak mohou při dopravní nehodě zachránit život.
Podle statistik zemřelo za posledních pět let o prázdninách 693 lidí, z toho jen v loňském roce jich bylo 147. To znamená mimo jiné, že v průměru zemřou na našich silnicích každý prázdninový den více než dva lidé. V ostatních měsících je tento průměr 1,7 osoby na den. Aby se číslo snížilo, stačila by mnohdy rychlejší nebo kvalitnější pomoc posádek aut, jedoucích kolem nehody. A právě na tuto skupinu cílí nová série deseti spotů „Ty to zvládneš,“ kterou realizuje asociace Záchranný kruh ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem, ostatními složkami Integrovaného záchranného systému a oddělením BESIP ministerstva dopravy.
Jednotlivá videa upozorňují na nejčastější chyby při dopravních nehodách, kterých se dopouštějí samotní zachránci. Součástí kampaně je i instruktážní video zaměřené na správný postup při řešení dopravní nehody laickou veřejností i profesionály. Klipy natočila společnost Vachler Art Company v čele se zkušeným režisérem a kameramanem Jiřím Studničkou. Ve spotech se objevují i známi herci, například Jana Stryková či Martin Stránský, jenž navíc celé kampani propůjčil svůj hlas. Vedle spotů jsou součástí kampaně i grafické vizuály, odkazující na webové stránky celého projektu, kde jsou umístěny rady jak postupovat v případě dopravní nehody.
Ačkoliv v průběhu roku stojí za nejvíce nehodami nepřiměřená rychlost, o prázdninách je to nesprávný způsob jízdy (nevěnování se řízení nebo přejetí do protisměru), za nějž zaplatilo o loňských prázdninách životem 60 lidí. „Řidiči podceňují únavu, která je potkává na delších cestách. Vyjíždějí těsně po práci, aby ušetřili vzácný čas dovolené, a nastřádaný stres předchozích pracovních dní se rychle projevuje,“ vysvětluje šéf BESIPu Martin Farář. Vedle spotů, které ale nejsou zaměřeny přímo na tuto problematiku, vydal BESIP také takzvané „Desatero bezpečného návratu,“ tedy rady, jak eliminovat riziko dopravní nehody s fatálními následky.
Základem je kontrola technického stavu vozidla, tedy tlaku v pneumatikách nebo funkčnosti osvětlení, respektive plná povinná výbava. Nezbytnou součástí je rovněž přítomnost dokladů a pojištění vozidla, případně také osob a pobytu, pokud se vydáváte na zahraniční dovolenou. Pozor by si řidiči měli dávat na dopravní předpisy, které se v každé zemi odlišují, s čímž souvisí také dodržování povolených rychlostí a bezpečné vzdálenosti. Především pro řidiče je důležité pořádně si před cestou odpočinout a během ní pravidelně doplňovat tekutiny a dělat přestávky, ideálně co dvě hodiny. Důležité je, aby se řidič během samotné jízdy nerozptyloval psaním SMS zpráv nebo telefonováním, do stejné kategorie rovněž spadá zabavení dětí, pokud jsou ve voze. Bezpečnost celé posádky ovlivňuje správné uchycení nákladu. Ale vůbec nejdůležitější radou je nikam nespěchat, raději zvolnit a do cílové destinace dojet o něco později. Protože je lepší dorazit pozdě než vůbec.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.