Stalo se tradicí, že den před zahájením ženevského autosalonu se v Palexpu uděluje titul evropského Auta roku. Letos se vedle Audi A4, BMW řady 7, Jaguaru XE, Mazdy MX-5, Opelu Astra a Volva XC90 ankety motoristických novinářů zúčastnila také Škoda Superb, větší úspěch však nezaznamenala.
Porota složená z osmapadesáti motoristických novinářů z dvaadvaceti evropských zemí, každý má k dispozici 25 bodů na rozdělení mezi nominovaná auta, letos označila za vítěze Opel/Vauxhall Astra. Model nižší střední třídy získal 309 bodů a pro Opel celkově páté vítězství v této prestižní anketě (před ním to byly Kadett, Omega, Insignia a Ampera). Připomeňme, že loňský ročník s velkým přehledem ovládl Volkswagen Passat.
Druhé v pořadí skončilo Volvo XC90 se ziskem 294 bodů. Pro někoho překvapením může být třetí místo Mazdy MX-5, která si odvezla 202 bodů. Dvoumístný roadster zaznamenal vysoké hodnocení u porotců z Velké Británie, naopak úplně propadl například v Německu. Pod stupni vítězů skončilo nové Audi A4 se 189 body, následované Jaguaem XE se 163 body, Škodou Superb se 147 body a BMW řady 7 se 143 body. Na ty nejlepší tak český zástupce poněkud ztratil. V porotě opět zasedal i Čech, tentokrát Jiří Duchoň z časopisu Automobil, který za vítěze označil Opel Astra, jemuž udělil šest bodů.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?