MAPA: Kam bez zimních pneumatik vůbec nesmíte vyrazit?

zajímavost
zajímavost, foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz
AutoRoad.cz , mediafax 1. listopadu 2015 23:03
Sdílej:

Povinnost mít na autě zimní pneumatiky platí od 1. listopadu - ovšem jen v případě, když bude na silnici ležet vrstva sněhu, ledu nebo námraza. Výjimkou jsou hornaté oblasti, kde musíte mít zimní obutí za každých okolností. Přinášíme vám jejich mapu i rady, jak se na zimu s autem připravit...

Zimní pneumatiky musí mít řidiči na autech v období od 1. listopadu do 31. března vždy, když bude na vozovce ležet souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo lze tyto jevy vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.

Kam vůbec bez zimních pneumatik nesmíte

Potkat se na silnicích můžete se značkou povinná zimní výbava. Touto značkou mohou jednotlivé obce označit úseky, kam řidiči podle jejich rozhodnutí nesmí vůbec bez zimní výbavy. Zpravidla jsou to horské úseky a regiony, kde zimy bývají tvrdší než jinde. Týká se to většiny silnic v Krušných horách, Krkonoších, Jeseníkách a Beskydech (viz níže uvedená mapa - pro zvětšení mapy na obrazek klikněte).

Mapa zde

Co je povinná zimní výbava?

Zákon o povinné zimní výbavě nic neříká. Povinné jsou pouze zimní pneumatiky. Ty by však neměly být sjeté. Poznáte to podle indikátoru opotřebení, který by měl být na všech pneumatikách. Může se stát, že je tam nemáte, ale pak jde o výrobky východních značek, kterým byste se měli raději vyhnout pro jejich špatné vlastnosti.

Měrku opotřebení najdete většinou v dezénu pneumatiky. Jde o jakýsi vystouplý můstek mezi jednotlivými bloky běhounu. Pokud se dostanete až k němu, je pneumatika opotřebená a je potřeba jí vyměnit.

V Česku je zapotřebí mít hloubku dezénu větší než čtyři milimetry, jinak není automobil způsobilý k provozu. Pokud nemůžete najít měrku přímo v pneumatice, u každé benzínové pumpy můžete koupit jednoduchou měrku nebo složitější ve spojení s měřičem tlaku.

Zároveň také dbejte na stáří pneumatik. Obvyklá doba, po kterou pryž, z níž je plášť vyroben, drží své vlastnosti, je 4-5 let. Mnoho řidičů ale v Čechách nazouvá zimní pneumatiky i starší, kde kvalita gumy už degraduje a vlastnosti pneumatiky se výrazně zhoršují.

Zimní pneumatiky od letních rozeznáte podle množství zářezů. Zimní pneumatiky mají více zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami najdete ještě jemné vlnkovité zářezy. Ty odvádějí vodu a sníh. Navíc všechny zimní pneumatiky jsou na boku označeny buď nápisem M + S nebo symbolem sněhové vločky.

Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z výrazně měkččí směsi, takže narozdíl od letních pneumatik netvrdnou za nižších teplot, tak není snižována jejich přilnavost.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.