MAPA: Kam bez zimních pneumatik vůbec nesmíte vyrazit?

AutoRoad.cz / mediafax, 1. listopadu 2015, 23:03 Google+

Povinnost mít na autě zimní pneumatiky platí od 1. listopadu - ovšem jen v případě, když bude na silnici ležet vrstva sněhu, ledu nebo námraza. Výjimkou jsou hornaté oblasti, kde musíte mít zimní obutí za každých okolností. Přinášíme vám jejich mapu i rady, jak se na zimu s autem připravit...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
zajímavost

zajímavost | foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Zimní pneumatiky musí mít řidiči na autech v období od 1. listopadu do 31. března vždy, když bude na vozovce ležet souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo lze tyto jevy vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.

Kam vůbec bez zimních pneumatik nesmíte

Potkat se na silnicích můžete se značkou povinná zimní výbava. Touto značkou mohou jednotlivé obce označit úseky, kam řidiči podle jejich rozhodnutí nesmí vůbec bez zimní výbavy. Zpravidla jsou to horské úseky a regiony, kde zimy bývají tvrdší než jinde. Týká se to většiny silnic v Krušných horách, Krkonoších, Jeseníkách a Beskydech (viz níže uvedená mapa - pro zvětšení mapy na obrazek klikněte).

Mapa zde

Co je povinná zimní výbava?

Zákon o povinné zimní výbavě nic neříká. Povinné jsou pouze zimní pneumatiky. Ty by však neměly být sjeté. Poznáte to podle indikátoru opotřebení, který by měl být na všech pneumatikách. Může se stát, že je tam nemáte, ale pak jde o výrobky východních značek, kterým byste se měli raději vyhnout pro jejich špatné vlastnosti.

Měrku opotřebení najdete většinou v dezénu pneumatiky. Jde o jakýsi vystouplý můstek mezi jednotlivými bloky běhounu. Pokud se dostanete až k němu, je pneumatika opotřebená a je potřeba jí vyměnit.

V Česku je zapotřebí mít hloubku dezénu větší než čtyři milimetry, jinak není automobil způsobilý k provozu. Pokud nemůžete najít měrku přímo v pneumatice, u každé benzínové pumpy můžete koupit jednoduchou měrku nebo složitější ve spojení s měřičem tlaku.

Zároveň také dbejte na stáří pneumatik. Obvyklá doba, po kterou pryž, z níž je plášť vyroben, drží své vlastnosti, je 4-5 let. Mnoho řidičů ale v Čechách nazouvá zimní pneumatiky i starší, kde kvalita gumy už degraduje a vlastnosti pneumatiky se výrazně zhoršují.

Zimní pneumatiky od letních rozeznáte podle množství zářezů. Zimní pneumatiky mají více zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami najdete ještě jemné vlnkovité zářezy. Ty odvádějí vodu a sníh. Navíc všechny zimní pneumatiky jsou na boku označeny buď nápisem M + S nebo symbolem sněhové vločky.

Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z výrazně měkččí směsi, takže narozdíl od letních pneumatik netvrdnou za nižších teplot, tak není snižována jejich přilnavost.

Vytisknout

Diskuze: MAPA: Kam bez zimních pneumatik vůbec nesmíte vyrazit?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Oficiální plakát k letošnímu tokijskému autosalonu.

FOTO: Tokyo Motor Show 2015 - Přehled novinek

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud