Povinnost mít na autě zimní pneumatiky platí od 1. listopadu - ovšem jen v případě, když bude na silnici ležet vrstva sněhu, ledu nebo námraza. Výjimkou jsou hornaté oblasti, kde musíte mít zimní obutí za každých okolností. Přinášíme vám jejich mapu i rady, jak se na zimu s autem připravit...
Zimní pneumatiky musí mít řidiči na autech v období od 1. listopadu do 31. března vždy, když bude na vozovce ležet souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo lze tyto jevy vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.
Kam vůbec bez zimních pneumatik nesmítePotkat se na silnicích můžete se značkou povinná zimní výbava. Touto značkou mohou jednotlivé obce označit úseky, kam řidiči podle jejich rozhodnutí nesmí vůbec bez zimní výbavy. Zpravidla jsou to horské úseky a regiony, kde zimy bývají tvrdší než jinde. Týká se to většiny silnic v Krušných horách, Krkonoších, Jeseníkách a Beskydech (viz níže uvedená mapa - pro zvětšení mapy na obrazek klikněte).
Mapa zde
Co je povinná zimní výbava?Zákon o povinné zimní výbavě nic neříká. Povinné jsou pouze zimní pneumatiky. Ty by však neměly být sjeté. Poznáte to podle indikátoru opotřebení, který by měl být na všech pneumatikách. Může se stát, že je tam nemáte, ale pak jde o výrobky východních značek, kterým byste se měli raději vyhnout pro jejich špatné vlastnosti.
Měrku opotřebení najdete většinou v dezénu pneumatiky. Jde o jakýsi vystouplý můstek mezi jednotlivými bloky běhounu. Pokud se dostanete až k němu, je pneumatika opotřebená a je potřeba jí vyměnit.
V Česku je zapotřebí mít hloubku dezénu větší než čtyři milimetry, jinak není automobil způsobilý k provozu. Pokud nemůžete najít měrku přímo v pneumatice, u každé benzínové pumpy můžete koupit jednoduchou měrku nebo složitější ve spojení s měřičem tlaku.
Zároveň také dbejte na stáří pneumatik. Obvyklá doba, po kterou pryž, z níž je plášť vyroben, drží své vlastnosti, je 4-5 let. Mnoho řidičů ale v Čechách nazouvá zimní pneumatiky i starší, kde kvalita gumy už degraduje a vlastnosti pneumatiky se výrazně zhoršují.
Zimní pneumatiky od letních rozeznáte podle množství zářezů. Zimní pneumatiky mají více zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami najdete ještě jemné vlnkovité zářezy. Ty odvádějí vodu a sníh. Navíc všechny zimní pneumatiky jsou na boku označeny buď nápisem M + S nebo symbolem sněhové vločky.
Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z výrazně měkččí směsi, takže narozdíl od letních pneumatik netvrdnou za nižších teplot, tak není snižována jejich přilnavost.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.