Volkswagen usiluje o triumf na Dakaru

Michal Bartoň, 5. ledna 2005, 11:31 Google+

Je to běh na dlouhou míli – konkrétně na 8956 km, které od sebe dělí španělskou Barcelonu a senegalský Dakar - a během každého z nich se může stát opravdu cokoli.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Race-Touareg

Race-Touareg | foto: Volkswagen CR

Sdílejte článek

Přesto fanoušci značky Volkswagen nepochybují, že letošní Dakar bude velkým triumfem. A dosavadní výsledky tomu napovídají: Po čtvrté z celkem šestnácti etap pouštního maratonu Rallye Dakar 2005 totiž pole sedmi stovek posádek automobilů, motocyklů a kamionů ze čtyř desítek zemí světa vede Robby Gordon se spolujezdcem Dirk von Zitzewitzem na speciálu Volkswagen Race-Touareg! A na třetím místě jim sekundují Bruno Saby s Michelem Périnem.

Volkswagen letos vyslal na Dakar celkem čtyři tovární speciály Race-Touareg. Kromě dvou zmíněných posádek hájí barvy německé automobilky ještě „první dáma Dakaru“ Jutta Kleinschmidtová navigovaná Fabrizií Ponsovou (po 4. etapě celkově na pátém místě) a vynikající soutěžní pilot Juha Kankkunen, kterému dělá spolujezdce Juha Repo (po 4. etapě sedmé místo celkově).

Pro boj se zrádnými písčitými dunami, bezedným bahnem i ostrými kameny vyzbrojil Volkswagen své speciály Race-Touareg pětiválcovým turbodieselem 2.5 TDI o výkonu 191 kW/260 k, jehož hlavní předností je točivý moment přes 500 Nm! Výkon řadového motoru se přenáší přes šestistupňovou sekvenční převodovku na všechna čtyři kola, mezinápravový i nápravové diferenciály mají systém blokace. Přední 16“ kola 437 cm dlouhého a 1788 kg těžkého speciálu jsou zavěšena na zdvojených trojúhelníkových ramenech, zadní 16“ kola jsou ustavena speciálními kombinovanými (tlumení/pružení) jednotkami.

Dokonalá a výkonná technika a špičkový pilot jsou pro úspěch na Dakaru absolutní nezbytností. Zkušení matadoři vytrvalostních závodů ale dodávají ještě třetí atribut, bez kterého nelze pomýšlet na vavříny, ale ani na průjezd cílem: Navigace! Při závodech, kde pro etapy dlouhé stovky kilometrů existuje jen minimální podpora map a posádky se musí spoléhat na umění navigátora, satelity GPS a itinerář, je navigace klíčovým faktorem, který rozhoduje o úspěchu či prohře.

Dakar je vrcholem navigačního umění. Pouhých šest týdnů před startem soutěže uvolní organizátoři základní mapu s rozvržením denních etap, ovšem u mapy s měřítkem 1:10 000 000 jde o opravdu velmi hrubé vodítko. Detailní trasy drží pořadatelé v tajnosti a posádky je dostávají v podobě bodových itinerářů pouhý den přes startem do dané etapy. S podporou GPS navigace a počítače ujeté vzdálenosti pak musí navigátor zanést trasu do detailní mapy a potom často i s notnou dávkou štěstí diktovat řidiči trasu od jednoho kontrolního bodu ke druhému.

Navigační tým Volkswagen už v prosinci minulého roku odcestoval do Afriky, aby na základě generální mapy soutěže už v předstihu připravil podrobné mapy denních etap, se kterými potom posádky porovnávají svoji pozici při vlastním závodě. Mapy přitom podle regulí nesmějí mít detailnější měřítko než 1:500 000. Posádky všech čtyř továrních Race-Touaregů si tedy vezou barevné tisky map ve formátu A3, které spolu s kartografickými koordináty GPS, tachometrem a kompasem představují jediné vodítko k cíli. Přitom platí, že nejkratší trasa nemusí být vždy ta nejlepší – v cestě může stát neprostupné pohoří atp., takže je lepší raději si pár desítek kilometrů zajet, než riskovat uvíznutí… Právě v takových momentech se projevuje zkušenost navigátorů a kvalita přípravy podkladových map. Aby to ale posádky neměly jednoduché, vznáší se nad nimi ještě hrozba penalizace nejenom za vynechání kontrolních bodů po trase, ale např. i za překročení rychlosti v projížděných vesnicích – a rychlostní limit platí i pro doprovodná servisní vozidla. Časová penalizace čeká i na posádky, které se odchýlí o více než 3,3 km mimo oficiální trasu. Nad dodržování trasy i rychlosti bdí systém satelitů, které přejímají data o poloze a dalších provozních parametrech každého vozidla.

„O tom, jak kvalitní byla naše navigační příprava se bude rozhodovat v pouštních etapách,“ říká Jutta Kleinschmidtová. „Naší výhodou jsou nejenom perfektní technická podpora, ale i zkušenosti z minulých ročníků Dakaru.“

Text a Foto: Volkswagen ČR
Vytisknout

Diskuze: Volkswagen usiluje o triumf na Dakaru

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Lancer EVO VIII

Mitsubishi Lancer EVO VIII - nyní výrazně levněji

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud