Volkswagen usiluje o triumf na Dakaru

Michal Bartoň, 5. ledna 2005, 11:31 Google+

Je to běh na dlouhou míli – konkrétně na 8956 km, které od sebe dělí španělskou Barcelonu a senegalský Dakar - a během každého z nich se může stát opravdu cokoli.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Race-Touareg

Race-Touareg | foto: Volkswagen CR

Sdílejte článek

Přesto fanoušci značky Volkswagen nepochybují, že letošní Dakar bude velkým triumfem. A dosavadní výsledky tomu napovídají: Po čtvrté z celkem šestnácti etap pouštního maratonu Rallye Dakar 2005 totiž pole sedmi stovek posádek automobilů, motocyklů a kamionů ze čtyř desítek zemí světa vede Robby Gordon se spolujezdcem Dirk von Zitzewitzem na speciálu Volkswagen Race-Touareg! A na třetím místě jim sekundují Bruno Saby s Michelem Périnem.

Volkswagen letos vyslal na Dakar celkem čtyři tovární speciály Race-Touareg. Kromě dvou zmíněných posádek hájí barvy německé automobilky ještě „první dáma Dakaru“ Jutta Kleinschmidtová navigovaná Fabrizií Ponsovou (po 4. etapě celkově na pátém místě) a vynikající soutěžní pilot Juha Kankkunen, kterému dělá spolujezdce Juha Repo (po 4. etapě sedmé místo celkově).

Pro boj se zrádnými písčitými dunami, bezedným bahnem i ostrými kameny vyzbrojil Volkswagen své speciály Race-Touareg pětiválcovým turbodieselem 2.5 TDI o výkonu 191 kW/260 k, jehož hlavní předností je točivý moment přes 500 Nm! Výkon řadového motoru se přenáší přes šestistupňovou sekvenční převodovku na všechna čtyři kola, mezinápravový i nápravové diferenciály mají systém blokace. Přední 16“ kola 437 cm dlouhého a 1788 kg těžkého speciálu jsou zavěšena na zdvojených trojúhelníkových ramenech, zadní 16“ kola jsou ustavena speciálními kombinovanými (tlumení/pružení) jednotkami.

Dokonalá a výkonná technika a špičkový pilot jsou pro úspěch na Dakaru absolutní nezbytností. Zkušení matadoři vytrvalostních závodů ale dodávají ještě třetí atribut, bez kterého nelze pomýšlet na vavříny, ale ani na průjezd cílem: Navigace! Při závodech, kde pro etapy dlouhé stovky kilometrů existuje jen minimální podpora map a posádky se musí spoléhat na umění navigátora, satelity GPS a itinerář, je navigace klíčovým faktorem, který rozhoduje o úspěchu či prohře.

Dakar je vrcholem navigačního umění. Pouhých šest týdnů před startem soutěže uvolní organizátoři základní mapu s rozvržením denních etap, ovšem u mapy s měřítkem 1:10 000 000 jde o opravdu velmi hrubé vodítko. Detailní trasy drží pořadatelé v tajnosti a posádky je dostávají v podobě bodových itinerářů pouhý den přes startem do dané etapy. S podporou GPS navigace a počítače ujeté vzdálenosti pak musí navigátor zanést trasu do detailní mapy a potom často i s notnou dávkou štěstí diktovat řidiči trasu od jednoho kontrolního bodu ke druhému.

Navigační tým Volkswagen už v prosinci minulého roku odcestoval do Afriky, aby na základě generální mapy soutěže už v předstihu připravil podrobné mapy denních etap, se kterými potom posádky porovnávají svoji pozici při vlastním závodě. Mapy přitom podle regulí nesmějí mít detailnější měřítko než 1:500 000. Posádky všech čtyř továrních Race-Touaregů si tedy vezou barevné tisky map ve formátu A3, které spolu s kartografickými koordináty GPS, tachometrem a kompasem představují jediné vodítko k cíli. Přitom platí, že nejkratší trasa nemusí být vždy ta nejlepší – v cestě může stát neprostupné pohoří atp., takže je lepší raději si pár desítek kilometrů zajet, než riskovat uvíznutí… Právě v takových momentech se projevuje zkušenost navigátorů a kvalita přípravy podkladových map. Aby to ale posádky neměly jednoduché, vznáší se nad nimi ještě hrozba penalizace nejenom za vynechání kontrolních bodů po trase, ale např. i za překročení rychlosti v projížděných vesnicích – a rychlostní limit platí i pro doprovodná servisní vozidla. Časová penalizace čeká i na posádky, které se odchýlí o více než 3,3 km mimo oficiální trasu. Nad dodržování trasy i rychlosti bdí systém satelitů, které přejímají data o poloze a dalších provozních parametrech každého vozidla.

„O tom, jak kvalitní byla naše navigační příprava se bude rozhodovat v pouštních etapách,“ říká Jutta Kleinschmidtová. „Naší výhodou jsou nejenom perfektní technická podpora, ale i zkušenosti z minulých ročníků Dakaru.“

Text a Foto: Volkswagen ČR
Vytisknout

Diskuze: Volkswagen usiluje o triumf na Dakaru

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Lancer EVO VIII

Mitsubishi Lancer EVO VIII - nyní výrazně levněji

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud